تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم در صورت شکست سطح ۴۴٫۸۰ دلار/بشکه به سوی سطح ۴۴٫۱۷ کاهش یابد و سطوح مقاومت نیز بر روی ۴۶٫۰۹ و ۴۷٫۷۸ تشکیل شده اند. در چشم انداز فصلی نیز براساس آنچه که قبلا بدان اشاره کردیم پیش بینی می کنیم قیمت آن تا سطح ۵۵٫۳۳ افزایش یابد که این حرکت را در نمودار روزانه زیر تکمیل شدن حرکت پنج موجی نشان داده است.

همانطور که در چارت روزانه زیر به وضوح مشخص است این چرخه از سطح ۱۱۲٫۲۴ (بالاترین سطح روز ۲۸ اوت ۲۰۱۳) ایجاد شده و در سطح ۳۷٫۷۵ (پایین ترین سطح روز ۲۴ اوت ۲۰۱۵) به پایان رسیده است. بررسی سطوح فیبوناچی از این چرخه سطح مقاومت قیمت را بر روی ۴۸٫۶۳ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) نشان می دهد که موقتا مانع از افزایش قیمت نفت شده است.

با این حال به نظر می رسد که قیمت نفت در حوالی سطح ۴۲٫۹۶ (خط فیبوناچی ۷ درصدی) مورد حمایت جدی قرار گرفته است و در سه ماهه آخر سال جاری پتانسیل خوبی برای شکست سطح مقاومت ۴۸٫۶۳ و افزایش به سوی سطح مقاومت بعدی ۵۵٫۳۳ بدست خواهد آورد و البته برای اینکه از شکست سطح مقاومت ۴۸٫۶۳ مطمئن شویم می بایست قیمت حداقل تا سطح ۴۹٫۵۰ افزایش یابد تا هدف افزایشی ۵۵٫۳۳ بیشتر تایید شود.

بررسی امواج الیوت نشان می دهد که حرکت افزایشی اخیر قیمت ممکن است قیمت را تا سقف موج ۴ یعنی تا نزدیکی سطح ۶۱٫۵۷ بالا بکشاند و در این صورت می توان نتیجه گرفت اگر قیمت بتواند از سطح مقاومت ۵۵٫۳۳ نیز عبور کند احتمال صعود تا نرخ ۶۱٫۵۷ نیز وجود خواهد داشت.

این در حالی است که در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۴۲٫۹۶ در بیشترین حد کاهش خود می تواند قیمت نفت را تا سطح ۳۷٫۷۵ پایین بکشاند که این حرکت نیز منوط به شکست سطح ۴۱٫۲۳ می باشد.

با این حال احتمال نفوذ قیمت به پایین سطح ۴۲٫۹۶ کمی بعید به نظر می رسد زیرا بررسی ساختار موج ۵ از سطح ۶۱٫۵۷ به ۳۷٫۷۵ نشان می دهد که احتمال استمرار موج نزولی چندان زیاد نیست. بررسی سطوح فیبوناچی از موج نزولی ۶۱٫۵۷ به ۳۷٫۷۵ همچنین بیانگر آن است که تقریبا نیمی از این موج نزولی با قدرت به سطوح بالا اصلاح و جبران شده است.

علاوه بر این، افزایش قیمت نفت از سطح ۳۷٫۷۵ چندین هفته پایدار باقی مانده است و به باور ما این موج قوی و مدت افزایش قیمت نفت خود تاییدی در جهت بازگشت روند افزایشی و وارونه شدن حرکت نزولی قیمت از سطح ۱۱۲٫۲۴ است.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۴۳٫۳۷ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) تنها موجب کاهش جزئی قیمت نفت خام سبک آمریکا به سوی سطح ۴۱٫۲۳ دلار/بشکه (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم قیمت آن با شکست سطح ۴۷٫۸۰ دلار/بشکه به سوی سطح ۴۷٫۴۰ کاهش یابد و برای امروز سطوح مقاومت قیمت بر روی ۴۸٫۷۳ و ۴۹٫۷۰ تشکیل شده اند.

در چشم انداز میان مدت براساس آنچه که قبلا بدان اشاره کردیم در سه ماهه آخر سال انتظار داریم قیمت آن سطح مقاومت ۵۳٫۲۰ را بشکند و تا حدود سطح مقاومت بعدی ۵۹٫۹۶ افزایش یابد که این حرکت را در نمودار پایین تکمیل شدن حرکت پنج موجی قیمت نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین مشخص است این چرخه از امواج الیوت از سطح ۱۱۷٫۳۴ (بالاترین سطح روز ۲۸ اوت ۲۰۱۳) شروع شده و در سطح ۴۲٫۲۳ (پایین ترین سطح روز ۲۴ اوت ۲۰۱۵) به پایان رسیده است. بررسی سطوح فیبوناچی از این چرخه نشان می دهد که هدف قیمت بر روی سطح ۷۰٫۹۲ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) واقع شده است که این سطح بسیار نزدیک به سقف موج چهارم یعنی سطح ۶۹٫۶۳ (بالاترین سطح روز ۶ مه) است.

با این حال این هدف شاید کمی دور از ذهن باشد اما هدف واقع بینانه افزایشی سطح ۵۹٫۹۶ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) می باشد که در صورت شکست سطح مقاومت ۵۳٫۲۰ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) تحقق خواهد یافت.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود از این چرخه از امواج الیوت، موج سوم یعنی موج ۳ بسیار بلندتر از موجهای ۱ و موج ۵ بوده است و به این بدان معناست که استمرار موج نزولی ۵ با دشواری هایی همراه است. چنین به نظر می رسد که قیمت نفت برنت دریای شمال در نزدیکی سطح حمایت ۴۷٫۴۹ (خط فیبوناچی ۷ درصدی) مورد حمایت جدی واقع شده است.

این احتمال وجود دارد که سطح مقاومت ۵۳٫۲۰ بزودی لمس شود و هر چند در اولین تلاش خود موفق به شکست این سطح نشد اما پیش بینی می کنیم در تلاش دوم خود این سطح را بشکند و با افزایش روبرو شود. با توجه به پتانسیل و مومنتوم افزایشی از سطح ۴۲٫۲۳ قویا حرکت افزایشی قیمت را پیش بینی می کند و واگرایی افزایشی در اندیکاتور هفتگی RSI اشاره به تقویت قیمت نفت برنت دارد.

در حرکت نزولی نیز شرط کاهش قیمت به سطح ۴۲٫۲۳ شکسته شدن سطح حمایت ۴۵٫۹۸ (پایین ترین سطح روز ۱۵ سپتامبر) می باشد. بنابراین در میان مدت، تا زمانیکه قیمت نفت برنت در بالای سطوح حمایت ۴۵٫۹۸ و ۴۲٫۲۳ تثبیت شده است، حرکت افزایشی به سطح ۵۹٫۹۶ است و تنها بازگشت به پایین سطوح حمایت ۴۵٫۹۸ و ۴۲٫۲۳ دلار/بشکه می تواند روند افزایشی را متوقف کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

 نفت برنت

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت