تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

در طی ۲۴ ساعته گذشته به دلیل افزایش میزان ریسک سرمایه گذاری در بازارها و تشدید شرایط بازارهای مالی، سرمایه گذاران با فروش دارایی های پر ریسک، به خرید ارز کم بازده و کم ریسک نظیر ین ژاپن و یورو اقدام کردند و در نتیجه ین ژاپن و یورو در برابر ارزهای بازار تقویت شدند و ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا دوباره به بالای خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته رسید.

ارزهای کم بازده بازار از جمله ین ژاپن و فرانک سوئیس در شرایطی که وضعیت عدم اطمینان در بازار بوجود می آید، مورد توجه معامله گران بازار قرار می گیرند، زیرا نرخ بهره پایین این ارزها نشان دهنده مازاد سرمایه در کشورهای متبوعشان است.

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا دیروز با شروع حرکت اصلاحی قیمت از سطح ۱٫۱۱۴۷ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) تا نرخهای بالای ۱٫۱۲۵۰ صعود کرد و در حرکت صعودی، بازگشت قیمت به بالای خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۲۱ روزه گذشته و بالای سطح ۱٫۱۲۷۰ اهداف صعود تا سطوح ۱٫۱۳۰۰ و ۱٫۱۳۳۰ را نمایان خواهد کرد. مقاومت اولیه بر روی نرخ ۱٫۱۳۰۰ قرار دارد.

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، همانطور که دیروز اشاره کردیم پیش بینی می کنیم که قیمت آن در بالای سطح حمایت ۹۵٫۴۷ در نوسان باشد و برای هفته جاری در صورت شکست سطح ۹۶٫۷۰ (بالاترین سطح روز جمعه) به سوی سطح ۹۶٫۹۸ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) افزایش می یابد.

براساس آنچه که در نمودار پایین دیده می شود سطح ۹۶٫۷۰ بالاترین سطح ایندکس دلار آمریکا از روز ۱۹ اوت به این سو محسوب می شود. سطح حمایت قیمت ۹۶٫۱۵ نیز همانطور که در چارت پایین مشخص است بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۹۸٫۳۳ به ۹۲٫۶۲ قرار گرفته بود که دیروز پس از سخنان اوانس ریس بانک فدرال شیگاگوی آمریکا شکسته شد و حمایتهای بعدی به ترتیب بر روی ۹۵٫۶۱ و ۹۵٫۴۷ دیده می شوند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود مهمترین سطح حمایت قیمت بر روی ۹۵٫۶۱ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) قرار دارد که این سطح در نزدیکی سطح ۹۵٫۴۷۷ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) وجود دارد و انتظار داریم این هفته این سطوح مانع جدی در برابر ریزش قیمت ایندکس دلار آمریکا عمل کند.

اخبار متعددی که این هفته در بازار منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را برای ایندکس دلار آمریکا فراهم آورد. در این میان بی شک اخبار آمریکا مخصوصا سخنرانی یلن و آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد.

خبر بعدی که می تواند برای یورو تاثیرگذار باشد و به جنب و جوش بازار کمک کند، اعلام شاخص بهای مصرف کننده اروپا (CPI) و یا به عبارتی شاخص تعیین کننده حد تورم در این منطقه است. در موضوعات گذشته به اهمیت این شاخص برای بانکهای مرکزی اشاره شده است و در صورتیکه روز چهارشنبه آمار قیمت مصرف کنندگان اروپا کمتر از پیش بینی ها اعلام شود، گمانه زنی ها از توسعه سیاست های انبساطی بانک مرکزی اروپا بیشتر می شود و روند سقوط یورو از نزدیکی سطوح مقاومت را بیش از پیش هموار خواهد کرد.

امروز به غیر از آمار ضریب اطمینان مصرف کنندگان آمریکا اخبار چندان مهمی نداریم و بیشتر توجهات به سخنرانی روز چهارشنبه یلن ریس بانک مرکزی آمریکا (FOMC) و روز جمعه به گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا معطوف شده است. چنانچه فردا خانم یلن به افزایش نرخ بهره اشاراتی داشته باشد، با این پیش فرض انتظار می رود حرکت ایندکس دلار آمریکا از سطح حمایت ۹۵٫۴۷۷ با افزایش روبرو شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار