تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم با توجه به اینکه بازارهای چین تعطیل هستند و معمولا در غیاب معامله گران چینی حجم خرید اونس طلا در سشن آسیا پایین می آید، انتظار داریم قیمت اونس طلا همچنان با کاهش مواجه شود و برای امروز در صورتیکه قیمت بتواند به پایین سطح ۱۱۲۱ کاهش یابد، سیگنال فروش به سوی سطوح ۱۱۱۵ و ۱۱۱۲ صادر می کند.

علی رغم مشکلات و آشفتگی های اخیر در بازارهای مالی و کاهش بازار سهام آسیا به کمترین نرخهای ۳ ساله گذشته و نگرانی ها از کاهش رشد اقتصادی چین اما اونس طلا کماکان در حال ریزش است و در سه ماهه سال جاری بیشترین کاهش خود را در طی یک ساله اخیر تجربه کرده است.

نمودار های یک ساعته به روشنی نشان می دهند با پایان حرکت اصلاحی در سطح ۱۱۵۵ هم اکنون با شکسته شدن سطح ۱۱۲۱ احتمال شروع ریزش جدید به سطح ۱۱۱۲ وجود دارد. امروز ساعت ۱۵:۴۵ به وقت تهران خبر آمار اشتغال بخش خصوصی (ADP) در بازار منتشر می شود و عمده توجه بازار به سخنرانی خانم یلن ریس بانک فدرال رزرو آمریکا در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران معطوف خواهد بود.

وضعیت عمومی بازار نیز همچنان پرنوسان و کاهشی پیش بینی می شود. تعداد اشتغال ایجاد شده در بخش خصوصی آمریکا (ADP) که می تواند نشانه ای از گزارش اشتغال روز جمعه (NFP) باشد، امروز اعلام می شود و بازار به این خبر توجه ویژه ای خواهد داشت.

همانطور که پیشتر نیز بدان اشاره کردیم برای قیمت جهانی اونس طلا در سه ماهه آخر سال جاری پیش بینی می کنیم قیمت آن با توجه به پایان یافتن این حرکت افزایشی در نزدیکی سطوح مقاومت ۱۱۵۲ و ۱۱۵۴ بتواند مجدد سطح حمایت ۱۰۸۶ را بشکند و تا حدود سطح حمایت بعدی یعنی سطح ۹۷۷ کاهش یابد که این حرکت را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی نشان داده اند.

همانطور که در چارت ماهیانه پایین مشخص است اولین سطح حمایت قیمت اونس طلا یعنی سطح ۱۰۸۶ بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی مشکی رنگ از موج افزایشی ۲۵۱٫۷۰ (پایین ترین سطح اوت ۱۹۹۹) به سطح ۱۹۲۰٫۳۰ (بالاترین سطح سال ۲۰۱۱) قرار گرفته است. دومین سطح حمایت قیمت یعنی سطح ۹۷۷ بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی سبز رنگ از موج افزایشی ۳۴٫۹۵ (پایین ترین سطح سال ۱۹۷۰) به ۱۹۲۰٫۳۰ تشکیل شده است.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است که قیمت اونس طلا در اولین تلاش خود نتوانسته از سطح حمایت ۱۰۸۶ با قدرت عبور کند و همانطور که در چارت مشخص است به نظر می رسد حرکت اصلاحی که در واکنش به برخورد قیمت به سطح حمایت ۱۰۸۶ رخ داده در نمودار ماهیانه به احتمال زیاد در نزدیکی سطح مقاومت ۱۱۵۴ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی قرمز رنگ از ۶۸۰٫۸۰ – پایین ترین سطح اکتبر ۲۰۰۸ – به ۱۹۲۰٫۳۰) به پایان رسیده است.

از دیدگاه تحلیل تکنیکال روند افزایشی قیمت از سطح ۲۵۱٫۷۰ در قالب پنج موج تشکیل شده است و بررسی امواج الیوت نشان می دهد موج نزولی قدرتمند کنونی اونس طلا که شاهد آن هستیم به احتمال زیاد بتواند در ماههای آینده قیمت اونس طلا را تا کف موج ۴ یعنی تا سطح ۶۸۰٫۸۰ در نمودار ماهیانه پایین بکشاند.

از این رو حتی اگر هم در این مدت قیمت اونس طلا موفق به شکست سطح مقاومت ۱۱۵۴ شود تنها باعث اصلاح قیمت به سوی سطح مقاومت ۱۲۰۰ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۳۴٫۹۵ به ۱۹۲۰٫۳۰) می شود که دسترسی به سطح مقاومت ۱۲۰۰ هم منوط به شکست سطوح مقاومت ۱۱۵۵ و ۱۱۶۸ (بالاترین سطح ۲۴ اوت) می باشد.

بدین ترتیب با مطالعه و بررسی امواج الیوت در نمودار روزانه به این نتیجه می رسیم که ساختار امواج الیوت از موج نزولی ۱۹۲۰٫۳۰ نشاندهنده هدف نزولی تا محدوده قابل پیش بینی ۱۰۰۷ تا ۹۱۸ است که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی c در نمودار روزانه قرار دارند.

براساس آنچه که در نمودار روزانه پایین مشخص است این موج سومین موج از موج بزرگتر C است که از سطح ۱۷۹۵٫۶۹ (بالاترین سطح روز ۵ اکتبر ۲۰۱۲) شکل گرفته است و در این موج قادر است قیمت اونس طلا را تا سطح ۷۷۲ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) پایین بکشاند که در نمودار روزانه مشخص است.

با این حال هدف واقع بینانه نزولی ما برای قیمت جهانی اونس طلا در سه ماهه آخر سال جاری اهداف ۱۰۰۷ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) یا ۹۱۸ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) هستند که این دو سطح محدوده بین هدف پیش بینی شده یعنی سطح ۹۷۷ است که در بالا بدان اشاره کردیم.

لازم به ذکر است در طی این مدت هر گونه حرکت صعودی به بالای سطح مقاومت ۱۲۰۰ محدود و کوتاه به سطح مقاومت ۱۲۴۳ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) خواهد بود و بر طبق اطلاعات نمودار پایین محدوده ۱۲۰۰ تا ۱۲۴۳ برای صعودی شدن قیمت اونس طلا دشوارترین ناحیه مقاومت در سه ماهه آخر سال جاری می باشد که قبل از رسیدن به این محدوده می بایست بر سطوح مقاومت ۱۱۵۵ و ۱۱۶۸ غلبه کند.

بنابراین نماگرهای تحلیل تکنیکال اونس طلا در سه ماهه آخر سال جاری قیمت را در حال تلاش برای شکست سطح حمایت ۱۰۸۶ نشان میدهند و فعلا قیمت از نظر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال نزولی است و براساس قضاوت اندیکاتورهای تکنیکال اهداف نزولی قیمت اونس طلا در سه ماهه آخر سال جاری بعد از سطح ۱۰۸۶ به ترتیب در سطوح ۱۰۰۷ و ۹۷۷ و ۹۱۸ خواهند بود که در چارتهای پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا