تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

همانطور که در نوشتار گذشته اشاره کردیم امروز بازار در انتظار خبر تورم اروپا (CPI) و سخنرانی یلن ریس بانک فدرال رزرو آمریکا است و به همین دلیل اگر تحولات اخیر در جهت موافق یورو باشد ممکن است اندک باشد. وضعیت برای یورو نیز تقریبا به همین منوال است و چند روزی است که شاهد حرکت خاصی در بازار نبوده ایم که این مسئله موج احتمالی امروز را قویتر خواهد کرد.

هم اکنون هراس شدیدی از کاهش تورم منطقه اروپا به زیر صفر درصد وجود دارد و به همین دلیل چشم انداز سیاست بانک مرکزی اروپا (ECB) ادامه توسعه سیاست های انبساطی کمّی (QE) در قالب خرید اوراق قرضه ماهیانه است که این موضوع یورو را به شدت تحت فشارهای نزولی قرار داده و تاثیر کاهش بازارهای سهام را تا حدودی خنثی کرده است.

در خصوص نشست بانک مرکزی اروپا (ECB) نیز این گمانه زنی وجود دارد که در ماه دسامبر سال جاری بانک مرکزی اروپا اقدامات غیر متعارف بانکی را در دستور کار خود قرار دهد و برنامه خرید اوراق قرضه خود را افزایش دهد و اگر چنین شود یورو تحت فشار نزولی قرار خواهد گرفت و در مقابل، تقاضا برای خرید دلار بیشتر می شود.

برای امروز استمرار تقویت ایندکس دلار آمریکا می تواند به کاهش یورو تا نرخهای پایین ۱٫۱۱۷۸ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) بیانجامد و شکسته شدن این سطح راه را برای کاهش تا نرخ ۱٫۱۱۴۷ و ۱٫۱۱۴۰ (خطوط میانگین متحرک ۱۰۰ و ۵۵ روزه گذشته) هموار خواهد ساخت و در حرکت نزولی هدف بعدی سطح ۱٫۱۱۰۵ (پایین ترین سطح هفته پیش) خواهد بود. در جفت ارز یورو – دلار آمریکا سطوح مقاومت امروز به ترتیب ۱٫۱۲۶۰ ، ۱٫۱۲۸۰ و ۱٫۱۳۰۰ تشکیل شده اند.

در سایر تحولات برای شاخص سهام استاندارد اند پورز پانصد آمریکا (S&P) پیش بینی می کنیم قیمت آن در میان مدت در موج نزولی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۲۱۳۴٫۷۲ قرار گیرد و به سوی سطح ۱۷۲۹٫۸۲ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۱۰۷۴٫۷۷ به ۲۱۳۴٫۷۲) کاهش یابد.

همانطور که در چارت تایم فریم روزانه پایین مشخص است سطح حمایت اولیه قیمت بر روی ۱۸۸۴٫۵۷ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) دیده می شود که باعث برگشت و اصلاح قیمت در موج b شده است. در نمودار زیر، ادامه حرکت کاهشی سهام استاندارد اند پورز آمریکا را پیش بینی می کنیم.

انتظار داریم این حرکت اصلاحی با توجه به اینکه وارونه شده است، می بایست در میان مدت در موج نزولی c منتظر فرود بیشتر قیمت سهام استاندارد اند پورز پانصد آمریکا به نرخهای پایین سطح ۱۸۸۴ باشیم و هدف بعدی را سطح ۱۷۲۹٫۸۲ پیش بینی می کنیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص سهام استاندارد اند پورز پانصد آمریکا

استاندارد اند پورز