تحلیل و پیش بینی چشم انداز قیمت نفت خام و برنت دریای شمال در ۱ الی ۳ ماهه آینده 

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم که قیمت آن در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده دوباره به سطح ۸۵٫۶۱ دلار/ بشکه ( پایین ترین سطح روز ۱۸ آوریل ) کاهش یابد و حتی ممکن است از این سطح نیز عبور کند و تا سطح ۷۷٫۲۸ ( پایین ترین سطح روز ۲۸ ژوئن ۲۰۱۲ ) کاهش یابد.

کاملا در نمودار زیر مشخص است که حرکت کاهشی که از سطح ۹۹٫۰۱ ( بالاترین سطح روز ۱۹ ژوئن ) شروع شده موج نزولی و برگشتی قیمت در نظر گرفته می شود که آغازگر استمرار روند کاهشی در میان مدت و بلند مدت می باشد.

 این حرکت نزولی در واقع پس از نزدیک شدن قیمت به سطح مقاومت ۱۰۰٫۴۹( خط فیب ۶۱٫۸ درصدی از ۱۱۴٫۸۳ به ۷۷٫۲۸) صورت گرفته است و همچنین در نمودار زیر می بینیم که خط روند کاهشی رسم شده از بالاترین سطح سال ۲۰۰۸ یعنی سطح ۱۴۷٫۲۷ نیز مانع از افزایش بیشتر قیمت نفت خام به سوی سطح مقاومت ۱۰۰٫۴۹ گردیده است.

 از سوی دیگر از نظر تحلیل تکنیکی و امواج الیوت دلیل اصلی این کاهش قیمت پس از عدم توانایی در رسیدن به سطح ۱۰۰٫۴۹ را نیز می توان تکمیل موج بزرگ B – دومین موج از چرخه سه موجی – دانست که این چرخه از امواج الیوت  از سطح ۱۱۴٫۸۳ شروع شده است.

تحلیل سطوح فیبوناچی نشان می دهد که موج B تقریبا توانسته که به اندازه ۶۱٫۸ درصد از موج قبلی نزولی A را برگشت نماید اما مهر تایید مبنی بر تکمیل موج B را می توان در مدت زمان این موج با موج قبلی A  جستجو کرد که تقریبا ۱ سال به طول کشید یعنی از ماه مه ۲۰۱۱ به ژوئن ۲۰۱۲

در نمودار زیر کاملا مشخص است که موج B در الگوی گوه شکل گرفته است و از آنجایی که پس از روند نزولی این شکل بوجود آمده است در این الگو سیگنال نزولی صادر کرده است. در حال حاضر قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج بزرگ نزولی قرار دارد که برای ۱ الی ۳ ماهه آینده انتظار داریم در این موج تمام آن چیزی را که در موج B بدست آورده بود از دست دهد و به نرخهای پایین سقوط کند.

در نمودار دوم نیز مشخص است که پنج موج کوچک این موج نزولی C را ایجاد خواهند کرد و کاملا به وضوح روشن است که در نمودار ۱ ساعته حرکت کاهشی آغاز شده از سطح ۹۹٫۰۱ دلار/ بشکه در پنج موج شکل گرفته است.

نمودار روند تغییرات هفتگی قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

 نفت خام سبک

نمودار قیمت نفت برنت دریای شمال از کاهش قیمت به سوی سطح ۸۸٫۴۹ دلار/ بشکه ( پایین ترین سطح روز ۲۲ ژوئن ۲۰۱۲ ) در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده خبر می دهد که این هدف را قرار گرفتن قیمت در موج نزولی c تایید می کند. روند میان مدت و بلند مدت قیمت فعلا کاهشی در نظر گرفته می شود زیرا حرکت نزولی که از سطح ۱۲۸٫۴۰ ( بالاترین سطح روز ۱ مارس ۲۰۱۲) شروع شده ، همچنان پایدار است .

براساس الگوی سقف دو قلو که در اطراف سطح ۱۲۸٫۴۰ تشکیل شده است این حرکت نزولی تا سطح ۷۱٫۴۲ ( سطح فیب ۶۱٫۸ درصدی ) ادامه خواهد یافت.

در نمودار زیر می بینیم که روند کاهشی در قالب سه موج A, B, C تشکیل شده است که دو موج اول آنها کامل شده است و هم اکنون در موج نزولی C هستیم که می تواند قیمت را تا محدوده ۷۹٫۲۶ ( سطح فیب ۱۲۳٫۶ درصدی ) و ۶۹٫۸۴ ( سطح فیب ۱۰۰ درصدی ) پایین بکشاند که این حرکت با توجه به سقف دو قلو همان هدف ۷۱٫۴۲ را نمایان می سازد.

با نگاهی دقیق تر به نمودار متوجه می شویم که موج C خود به سه موج کوچکتر یعنی موجهای a, b, c تقسیم شده است که موج c به سوی سطح ۸۹٫۵۴ ( سطح فیب ۷۶٫۴ درصدی ) در حال کاهش است که نزدیک به سطح ۸۸٫۴۹ می باشد.

همچنین در نمودار دوم می بینیم که موج v در درون یک الگوی افزایشی گوه شکل گرفته است که با توجه به حرکت کاهشی کوتاه مدت از سطح ۱۱۹٫۱۷ ( بالاترین سطح روز ۸ فوریه ) هر دو یک الگوی پرچم نزولی را بوجود آورده اند که هدف ۸۸٫۴۹ را مشخص می سازد.

بنابراین با توجه به موارد اشاره شده در بالا در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده برای قیمت نفت برنت دریای شمال منتظر کاهش به سوی هدف ۸۸٫۴۹ و حتی نرخهای پایین تر هستیم. سطح مقاومت بر روی منطقه ۱۰۶٫۶۷ دلار/ بشکه قرار دارد که مانع از هر گونه حرکت اصلاحی افزایشی خواهد شد.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

 192b

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت