تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

یورو در مقابل دلار فعلا در محدوده سطوح ۱٫۱۱۰۰ تا ۱٫۱۳۰۰ و در روندی خنثی قرار دارد. طی دو هفته گذشته، قیمت تا سطح ۱٫۱۱۰۵ نیز سقوط کرد و بعد از آن به سطح ۱٫۱۲۹۴ اصلاح کرد و هم اکنون بین سطح حمایت در نزدیکی خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته و سطوح مقاومت در نزدیکی خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۲۱ روزه گذشته در نوسان است.

در جفت ارز یورو – دلار آمریکا سطح حمایت مهم بر روی ۱٫۱۱۰۰ تا ۱٫۱۰۸۵ تشکیل شده است و در حرکت نزولی، کاهش قیمت یورو به پایین سطح ۱٫۱۰۸۵ می تواند مقدمه ای برای فرود یورو تا هدف ۱٫۱۰۲۰ باشد. اعلام تعداد اشتغال ماهانه (Non-Farm Payrolls) در روز جمعه مهمترین خبر اقتصادی این هفته است که بازار توجه زیادی به آنها خواهد داشت.

هم اکنون در حدود یک هفته است که یورو در مقابل دلار آمریکا در نوار بسیار باریکی در حال نوسان است که چنین رفتاری کمتر از این زوج دیده می شود و این مسئله احتمال شکست (Break out) را قوی تر می کند.

علاوه بر مسائل تکنیکی و نیاز بازار به استراحت پس از موج قدرتمند هفته گذشته انتظار بازار برای گزارش اشتغال آمریکا نیز موجب حاکم شدن چنین فضایی بر بازار شده است. از این رو وضعیت تقریبا به همین منوال است و چند روزی است که شاهد حرکت خاصی در بازار نبوده ایم که این مسئله موج احتمالی فردا را قویتر خواهد کرد.

کاهش میزان تورم اروپا انتظار برای توسعه سیاست های انبساطی کمّی بانک مرکزی اروپا را بیشتر خواهد کرد که امروز باعث ریزش یورو در مقابل دلار به سطح ۱٫۱۱۳۰ شد و هر چند پس از برخورد به این سطح مقداری اصلاح کرده است اما بطور کل این طبیعت بازار است که روزهای قبل از خبرهای مهم به دلیل انتظار شدید معامله گران برای خبر مورد نظر ، شاهد حرکت تند و تیزی نیستیم که امروز نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

در سایر تحولات ‌برای شاخص قیمت آتی مرکز تحقیقات کالا (CRB) که به شاخص کالاهای اساسی یا شاخص مواد اولیه مورد نیاز در جهان مشهور است و مهمترین فاکتور و مشخصه‌ این شاخص آن است که تغییرات در روند آن چه صعودی، چه نزولی با فاصله زمانی ۲ تا ۴ هفته در بورس‌های دنیا عینا تکرار می‌شود.

نزول ‌این شاخص هشدار کاهش قیمت دارایی های پرریسک و بازار کالا است و همچنین در قیمت نفت تاثیر مستقیم دارد و روند ‌این شاخص با نوسانات قیمت نفت کاملا تطبیق دارد و از ‌این رو امروز بر آن شدیم تا با معرفی ‌این شاخص یکی از ابزارهای جهانی پیش‌بینی وضعیت آینده را پیش بینی می کنیم.

برای این شاخص جهانی کالاهای اساسی سی آر بی (CRB Index) پیش بینی می کنیم که قیمت آن در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده به سوی سطوح ۱۶۱٫۷۴ و ۱۶۱٫۵۳ کاهش یابد که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی تایید کرده اند.

همانطور که در چارت پایین مشخص است قیمت شاخص کالاهای اساسی سی آر بی در موج نزولی c در نوسان است که سومین موج از موج بزرگتر C است که این موج از سطح ۳۷۰٫۷۱۰۵ (بالاترین سطح روز ۲۹ آوریل ۲۰۱۱) آغاز شده است.

این موج نزولی موقتا در حوالی سطح حمایت ۱۸۴٫۹۲ متوقف شده است و حرکت اصلاحی که در برخورد به این سطح حمایت رخ داده است باعث برگشت قیمت این شاخص به سطح مقاومت ۲۰۱٫۵۰ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) شده است.

از آنجایی که این سطح مقاومت ۲۰۱٫۵۰ مانع جدی در برابر اصلاح قیمت شاخص جهانی کالاهای اساسی است پیش بینی می کنیم قیمت این شاخص جهانی کالاهای اساسی مجدد در موج نزولی c قرار گیرد و تا سطح ۱۶۹٫۷۴ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) کاهش یابد و باید توجه داشت که موج نزولی بزرگ C هدف ۱۶۱٫۵۳ را در سه ماهه پایانی سال جاری نشانه گرفته است که این هدف بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی در چارت پایین مشخص است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی شاخص جهانی کالاهای اساسی سی. آر. بی

سی آر بی