تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

اکنون در زوج ارز یورو – دلار آمریکا قیمت در روندی خنثی قرار گرفته است و انتظار می رود تا قبل از شروع فشارهای نزولی جدید بر یورو  قیمت در روندی خنثی قرار داشته باشد. برای امروز در محدوده رزیستنس ۱٫۱۲۹۰ ، ۱٫۱۳۰۰ و ۱٫۱۳۳۰ احتمال شکل گیری پوزیشن های فروش در نزدیکی سطوح مقاومت و بازگشت قیمت به سطوح حمایت ۱٫۱۲۱۰ ، ۱٫۱۲۰۰ و ۱٫۱۱۷۰ وجود دارد.

جفت ارز EURUSD در طی دو هفته اخیر در نوار بسیار باریکی حرکت می کند و سکوت قابل تاملی بازار را فرا گرفته است. قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد . سکوت این چند هفته بازار نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند ، در آینده نه چندان دور را تقویت می کند.

امروز نیز اخبار اقتصادی قابل توجهی منتشر نمی شود و از این رو، انتظار می رود امروز حرکت خنثی قیمت ادامه یابد اما با توجه به نوسانات اخیر و سطوح تکنیکال، دامنه این حرکت بین ۱٫۱۳۰۰ و ۱٫۱۲۰۰ خواهد بود و می بایست قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا به زیر سطوح ۱٫۱۱۰۰ و ۱٫۱۰۸۵ کاهش یابد تا در میان مدت فروشندگان کنترل بازار را در دست بگیرند.

در صورت شکسته شدن کامل ۱٫۱۲۰۰ حرکت کاهشی ادامه یافته و هدف رسیدن به ۱٫۱۱۷۰ خواهد بود. شکسته شدن قیمت در پایین این سطح راه را برای کاهش مجدد تا نرخ ۱٫۱۱۳۵ ، ۱٫۱۱۱۵ و ۱٫۱۱۰۵ هموار خواهد ساخت. در حرکت نزولی در حال حاضر سطح حمایت بر روی خطوط میانگین متحرک ۲۰۰ و ۵۵ روزه گذشته تشکیل شده است.

همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم قیمت آن در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده سطح مقاومت ۹۸٫۴۱۴ را مجدد لمس کند و چنانچه این سطح با قدرت شکسته شود موجب تقویت قیمت به سوی مقاومت بعدی ۱۰۰٫۱۷ می شود که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

همانطور که در چارت پایین مشخص است سطوح مقاومت قیمت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی و ۱۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی C قرار دارد که سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۷۲٫۶۹۶ (پایین ترین سطح ماه مه ۲۰۱۱) است. این موج توسط یک حرکت اصلاحی متوقف شده است که این باعث ایجاد یک الگوی مثلث شده است که جز الگوهای ادامه دهنده است و به معنای استمرار روند افزایشی قبلی است.

به باور ما با توجه به آنکه این حرکت در قالب سه موج اتفاق افتاده است، الگوی مثلث رو به اتمام است. در هر حال نشانه های وجود دارد که این الگو می تواند حداکثر در هفت موج ایجاد گردد. بررسی دقیق تر افزایش قیمت از سطح ۹۲٫۶۲۱ (پایین ترین سطح روز ۲۴ اوت) نشان می دهد که احتمال تشکیل حرکت پنج موجی یا هفت موجی کمی ضعیف است زیرا روند فعلی در قالب موج c در نوسان است که می تواند در این موج حداقل تا سطح ۹۸٫۰۵۸ افزایش یابد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی از موج c است.

از لحاظ نظری افزایش قیمت به سطح ۹۸٫۰۵۸ تاییدی در جهت شکست ضلع بالایی خط روند بالایی الگوی مثلث و استمرار روند افزایشی است. در سه ماه پایانی سال جاری سطح حمایت قیمت ایندکس دلار آمریکا نیز بر روی سطح ۹۵٫۰۰۶ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) تشکیل شده است و اگر این سطح شکسته شود باعث کاهش قیمت به سطح ۹۲٫۷۲۳ می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

ایندکس دلار

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

ایندکس دلار