تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

در طی ۲۴ ساعته گذشته ارزش دلار آمریکا از پایین ترین سطح ۷ هفته خود به نرخهای بالا افزایش یافته است و دیروز آمار تورم مصرف کنندگان آمریکا اعلام شد که شاخص خالص قیمت مصرف کنندگان (CPI) در ماه سپتامبر و در دوره سالانه با افزایش قابل توجه و بیش از حد انتظار همراه بود و این افزایش تورم به این نکته اشاره دارد که ممکن است بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر نرخ بهره بانکی خود را افزایش دهد.

این در حالی است که انتظارات از توسعه سیاست های انبساطی پولی بانک مرکزی اروپا پس از سخنرانی مقامات پولی این منطقه باعث ریزش یورو به پایین سطح ۱٫۱۳۵۰ شده است. امروز همچنین مشخص شد که آمار تورم مصرف کنندگان اروپا در ماه سپتامبر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به میزان %۰٫۱- کاهش یافته است.

همانطور که می دانیم کاهش نرخ تورم اروپا به زیر صفر درصد موجب افزایش گمانه زنی ها از سیاست های انبساطی بانک مرکزی اروپا و خرید بیشتر یا تمدید زمان خرید ۶۰ میلیارد اوراق قرضه در ماه به بعد از سپتامبر ۲۰۱۶ خواهد شد و به تبع تمایل برای فروش یورو را افزایش خواهد داد و یورو در تلاش برای شکست سطح حمایت اولیه بر روی نرخ ۱٫۱۳۳۰ (خط میانگین متحرک ۱۰ روزه) قرار دارد.

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا مقاومت اولیه بر روی نرخ ۱٫۱۴۰۰ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ ساعته گذشته) قرار دارد و استمرار حرکت نزولی می تواند موجب سقوط تا سطح ۱٫۱۳۴۰ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته گذشته) گردد و اگر این سطح هم شکسته شود و قیمت در پایین ۱٫۱۳۳۰ (خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته) قرار گیرد به ترتیب تا سطوح ۱٫۱۳۲۵ ، ۱٫۱۳۲۰ و ۱٫۱۳۰۰ کاهش یابد.

هدفهای نزولی بعدی یورو نیز بر روی سطح ۱٫۱۲۷۰ و ۱٫۱۲۷۰ و در ادامه سطوح ۱٫۱۲۱۵ و ۱٫۱۲۱۰ (پایین ترین سطح ۷ اکتبر و خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) قرار دارند. بعد از سطح ۱٫۱۴۰۰ نیز مقاومتهای بعدی به ترتیب بر روی ۱٫۱۴۲۰ و ۱٫۱۴۳۰ وجود دارند که برای امروز مهم هستند.

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم پیش بینی می کنیم قیمت آن در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده سطح مقاومت ۹۸٫۴۱۴ را مجدد لمس کند و چنانچه این سطح با قدرت شکسته شود موجب تقویت قیمت به سوی مقاومت بعدی ۱۰۰٫۱۷ می شود که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

همانطور که در چارت پایین مشخص است سطوح مقاومت قیمت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی و ۱۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی C قرار دارد که سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۷۲٫۶۹۶ (پایین ترین سطح ماه مه ۲۰۱۱) است. این موج توسط یک حرکت اصلاحی متوقف شده است که این باعث ایجاد یک الگوی مثلث شده است که جز الگوهای ادامه دهنده است و به معنای استمرار روند افزایشی قبلی است.

به باور ما با توجه به آنکه این حرکت در قالب سه موج اتفاق افتاده است، الگوی مثلث رو به اتمام است. در هر حال نشانه های وجود دارد که این الگو می تواند حداکثر در هفت موج ایجاد گردد. بررسی دقیق تر افزایش قیمت از سطح ۹۲٫۶۲۱ (پایین ترین سطح روز ۲۴ اوت) نشان می دهد که احتمال تشکیل حرکت پنج موجی یا هفت موجی کمی ضعیف است زیرا روند فعلی در قالب موج c در نوسان است که می تواند در این موج حداقل تا سطح ۹۸٫۰۵۸ افزایش یابد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی از موج c است.

از لحاظ تحلیل تکنیکال استراتژیک افزایش قیمت به سطح ۹۸٫۰۵۸ تاییدی در جهت شکست ضلع بالایی خط روند بالایی الگوی مثلث و استمرار روند افزایشی است. در سه ماه پایانی سال جاری سطح حمایت قیمت ایندکس دلار آمریکا نیز بر روی سطح ۹۳٫۸۰ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) تشکیل شده است.

اگر این سطح با قدرت شکسته شود باعث کاهش قیمت به سطح ۹۲٫۷۲ می شود در غیر این صورت سطح ۹۳٫۸۰ همچنان حمایت مهم و جدی ایندکس دلار آمریکا محسوب می شود و تغییرات آن عموما بستگی به گمانه زنی ها از زمان افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا دارد و در چارت پایین هدفهای بعدی ایندکس دلار آمریکا را مشاهده می کنید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

ایندکس دلار