تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا  

ظاهرا روند تضعیف اونس طلا همچنان ادامه دارد و چرا ادامه نداشته باشد ؟

در شرایطی که انتظار توقف محرکهای اقتصادی بانک فدرال مرکزی آمریکا (FOMC) تا پایان سال را داریم و حتی پس از سخنرانی هفته گذشته بن برنانکی ، گمانه زنیهایی در رابطه با پایان بخشیدن به سیاستهای انبساطی این بانک وجود دارد و همچنین میزان ذخایر اسپایدر – بزرگترین صندوق طلای جهان – به شدت کاهش یافته و هر روز از ذخایر خود کم می کند (امروز این میزان به ۹۶۹٫۵۰ تن رسید ) ، آیا راهی جز تضعیف اونس طلا باقی می ماند ؟

با در نظر گرفتن موارد فوق می توان اظهار کرد اونس طلا بزودی به منطقه ۱۲۰۰ دلار ضعیف خواهد شد و قیمت هر اونس نقره نیز تا زیر ۱۷٫۴۳ دلار پایین خواهد آمد.

ساعتی پیش نیز قیمت جهانی اونس طلا به زیر عدد ۱۲۵۰ رسید که پایین ترین سطح در ۳ ساله گذشته محسوب می شود اما من گمان نمی کنم موج تضعیف اونس طلا به همینجا ختم شود و احتمالا تا ۱۱۵۱ و در آینده میان مدت تر تا زیر ۱۱۰۰ تضعیف خواهد شد . به عبارتی نیرویی که قیمت آن را در این مدت تا این حد ضعیف کرده همچنان پابرجاست و احتمال ادامه آن بسیار است.

از نظر تحلیل تکنیکال ، در نمودار زیر می بینیم که از روز ۱۶ آوریل تا ۱۹ ژوئن الگوی مثلث متقارن (symmetrical triangle) بر روی چارت روزانه قیمت اونس طلا شکل گرفته است. در توضیح این الگو باید گفت که این الگو معمولا بعد از یک روند کاهشی یا افزایشی به وجود می آید.

در این الگو کاملا مشخص است که حرکات صعودی و نزولی داخل الگو به حمایت ها یا مقاومت های قبل از خود نمی رسند به همین جهت امتداد این خطوط ، الگوی مثلثی متقارن را ایجاد می کند.

 با توجه به اینکه در نمودار زیر شاهد شکسته شدن امتداد نقاط به هم متصل شده پایینی هستیم می توان انتظار داشت که قیمت اونس طلا موج جدید نزولی به اندازه فاصله اولین قاعده درونی مثلث پیش روی داشته باشد که هدف نزولی آن سطح ۱۲۰۰ می باشد .

از سوی دیگر الگوی پرچم از سطح ۱۶۱۶٫۳۶ ( بالاترین سطح روز ۲۱ مارس ) شکل گرفته است که برای قیمت اونس طلا هدفهای نزولی پایین تری یعنی منطقه نزدیکی ۱۰۵۵ دلار را برای روزها و هفته های آینده نشانه گرفته است.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا