تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

دلیلی برای تغییر تحلیل روز گذشته وجود ندارد و برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم قیمت آن در هفته جاری به سطح ۹۵٫۳۵۲ افزایش یابد که این موضوع را شکسته شدن سطح مقاومت ۹۴٫۵۱۸ نشان داده است و از این رو انتظار داریم ارزش یورو و سایر ارزهای اصلی در برابر دلار آمریکا با کاهش مواجه شوند.

همانطور که دیروز اشاره کردیم در نمودار زیر به وضوح مشخص است که این سطح مقاومت ایندکس دلار آمریکا بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۸٫۳۳۴ (پایین ترین سطح روز ۷ اوت) تشکیل شده است. مقاومت بعدی قیمت بر روی سطح ۹۵٫۳۵۲ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) دیده می شود و اگر با قدرت شکسته شود باعث افزایش به سوی سطح ۹۵٫۸۶۶ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) می شود.

در حرکت نزولی تنها به شرط کاهش قیمت ایندکس دلار آمریکا به سطح ۹۴٫۴۶۷ به معنای آن است که شکست اخیر سطح ۹۴٫۵۱۸ شکست غلط (False Break) بوده است که می تواند باعث برگشت قیمت به سوی سطح حمایت ۹۳٫۸۴۴ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) شود. پیش بینی ما برای این هفته تقویت ایندکس دلار آمریکا به سوی سطوح ۹۵٫۳۵۲ و ۹۵٫۸۶۶ است که در چارت پایین مشاهده می فرمائید. با هم منتظر می مانیم.

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا برای ادامه حرکت نزولی یورو می بایست قیمت در زیر سطح حمایت ۱٫۱۳۱۰ و ۱٫۱۳۰۰ تثبیت گردد تا به سوی سطوح ۱٫۱۲۸۰ و محدوده ۱٫۱۲۷۵ و ۱٫۱۲۶۱ (ابر اندیکاتور ایچیموکوی روزانه) و پس از آن سطح ۱٫۱۲۲۷ (کف ابر اندیکاتور ایچموکوی هفتگی) کاهش یابد. سطح حمایت اولیه بر روی نرخ ۱٫۱۳۰۰ قرار دارد و انتظار داریم دیر یا زود شکسته شود.

براساس آنچه که مشخص است آمارهای منفی تورم اروپا تاییدی بر تصمیمات بانک مرکزی اروپا برای توسعه سیاستهای انبساطی می باشد و این احتمال وجود دارد که اقدامات و محرکهای اقتصادی جدید در نشست روز پنجشنبه بانک مرکزی اروپا اعلام شود که این اقدامات انبساطی باعث کاهش ارزش یورو شود. برای امروز سطوح مقاومت ۱٫۱۳۶۵ ، ۱٫۱۳۷۰ و ۱٫۱۴۰۰ آنقدر برای یورو محکم هستند که مانع از ادامه هر گونه حرکت صعودی گردند و این سطوح فرصت مناسبی برای ورود مجدد به پوزیشن های فروش با حد تارگت ۱٫۱۳۱۰ ، ۱٫۱۳۰۰ و پس از آن سطوح ۱٫۱۲۸۰ و ۱٫۱۲۷۰ می تواند باشد.

در حال حاضر انتشار اخبار مثبت اقتصادی از آمریکا و قوت گرفتن انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو در ماه دسامبر، به شاخص ایندکس دلار آمریکا به بالای سطح ۹۴٫۵۱۸ کمک کرده است تا در برابر یورو و سایر ارزهای اصلی تقویت شود و هم اکنون جفت ارز یورو – دلار آمریکا به پایین ترین سطوح ۱۰ روزه گذشته نزول کرده است و در آستانه شکست سطح ۱٫۱۳۰۰ قرار دارد.

این هفته بازار همچنان در انتظار اخبار اقتصادی بیشتری از آمریکا و جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) است تا وضعیت حرکت ارزها جهت مشخصی یابد و انتظار داریم تمایل فعلی بازار مبنی بر احتمال اعمال سیاستهای انبساطی (QE) در اروپا و سخنان ملایم ریس بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه منجر به استمرار حرکت نزولی یورو در مقابل ارزهای اصلی گردد. به باور ما همچنان حرکت نزولی قیمت یورو به نفع فروشندگان است.

امروز در ایالات متحده آمارهای مجوز ساختمان سازی و شروع خانه سازی در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران منتشر خواهند شد. همانطور که می دانیم اعلام آمارهای بخش مسکن یکی از شاخصهای مهم ارزیابی وضعیت اقتصادی است زیرا در حالیکه نرخ تورم آمریکا در سطوح پایین قرار دارد، ادامه بهبود در بخش مسکن می تواند بر شرایط رشد اقتصادی تاثیر اساسی داشته باشد و امروز بعد از ظهر همچنین چند تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا (دادلی و پاول) و خانم یلن ریس بانک فدرال رزرو آمریکا سخنرانی خواهند داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا