تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) امروز برگزار شد و همانطور که انتظار می رفت نرخ بهره در عدد %۰٫۰۵ باقی ماند. اما مسئله ای که باعث شد تا یورو پس از این جلسه در برابر دلار و پوند و سایر ارزهای اصلی بازار به شدت سقوط کند سخنان ماریو دراقی رئیس ECB در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست بود.

در این روز زوج ارز EURUSD از بالای سطح ۱٫۱۳۰۰ به پایین سطح ۱٫۱۱۷۵ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) سقوط کرد و در برابر دیگر ارزها نیز یورو بسیار کاهش یافت و قطعا یکی ارزهای ضعیف است. صحبتهای دراقی در جلسه روز پنجشنبه چشم انداز این ارز را تضعیف مجدد کرد.

وی همچنان بر توسعه سیاست های انبساطی کمّی (QE) تکیه کرد و نگرانی خود را بابت افزایش اخیر ارزش یورو ابراز داشت و صراحتا آمادگی بانک مرکزی اروپا برای کاهش نرخ سپرده بانکی را اعلام کرد و همین یک موتور محرک کافی است تا روند حرکت بازار ارز نیز تحت شعاع قرار گیرد و تمرکز اصلی بر ادامه روندی نزولی یورو است.

اهم سخنان ماریو دراقی ریس بانک مرکزی اروپا:
– در مورد کاهش نرخ سپرده بهره بانکی اروپا بحث شده است.
– مدت زمان دوره برنامه خرید اوراق قرضه ماهیانه به بعد از سپتامبر ۲۰۱۶ در صورت لزوم تمدید خواهد شد.
– نیاز است که میزان تسهیل سیاست انبساطی در جلسه ماه دسامبر مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
– تمایل داریم و هم قادر به استفاده از تمامی ابزارهای موجود هستیم.
– ریسک های مربوط به رشد اقتصادی و چشم انداز تورم اروپا عمدتا کاهشی است.
– هنوز هم نگرانی های زیادی از بازارهای در حال ظهور وجود دارد.
– روند بهبود اقتصاد اروپا بدلیل کاهش تقاضای خارجی ضعیف شده است.
– با توجه به تعدیل ترازنامه و کند شدن اصلاحات ساختاری، از رشد اقتصادی اروپا به احتمال زیاد می کاهد.
– افزایش عدم قطعیت در بازارهای مالی بیشتر آشکار شده است.

تفسیر سخنرانی دراقی ریس بانک مرکزی اروپا:
– اظهارات دراقی صراحتا به توسعه سیاست های انبساطی (QE) اشاره دارد و منجر به کاهش و فروش شدید یورو در بازارها شده است و استمرار حرکت نزولی یورو راه را برای سقوط و شکست سطح ۱٫۱۱۵۰ هموار خواهد کرد و کماکان تحت فشار نزولی قرار دارد و فروشندگان یورو از این شرایط به نفع خود بهره خواهند گرفت.

تاثیر کاهش ارزش یورو را می توان بر اقتصاد جهانی مشاهده کرد که بارزترین آن در افزایش قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) نمود پیدا می کند که در چارت پایین مشاهده می کنید. پیش بینی ما برای امروز، تضعیف یورو است. با هم منتظر می مانیم.

همانطور که در چارت پایین مشخص است در پی تضعیف شدید یورو ، قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا به بالای سطح ۹۶٫۰۰ تقویت شده است که می توان از هم اکنون عدد ۹۶٫۷۰ را برای آن دید و ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن نیز نیز از مرز ۱۲۰٫۰۰ گذشته است.

هر چند مقداری از این افزایش قیمت را می توان به تقویت جریان ریسک پذیری نسبت داد اما حقیقت آن است که علت عمده این جهش زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن را باید در مسئله تقویت ارزش ایندکس دلار آمریکا دید و از سوی دیگر یورو با توجه به سخنان امروز دراقی در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و می بایست به این سقوط در برابر دلار آمریکا ، پوند و سایر ارزهای اصلی تن دهد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا