تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم قیمت آن در هفته جاری سطح مقاومت ۹۷٫۴۲۲ را لمس کند و اگر این سطح شکسته شود باعث تقویت قیمت به سطح ۹۸٫۵۵۷ می شود.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج کاهشی ۱۰۰٫۳۹ (بالاترین سطح روز ۱۳ مارس) به ۹۲٫۶۲۱ (پایین ترین سطح روز ۲۴ اوت) تشکیل شده است. سطح مقاومت بعدی قیمت بر روی ۹۸٫۵۵۷ دیده می شود که بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی قرار دارد.

به اعتقاد ما قبل از اینکه قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا بتواند از سطح مقاومت ۹۷٫۴۲۲ عبور کند احتمالا برای تجمیع انرژی مقداری به سوی سطح حمایت ۹۶٫۵۰۶ اصلاح کند و بعد از آن دوباره در مسیر افزایشی به سوی سطح مقاومت ۹۷٫۴۲۲ و شکست این سطح قرار گیرد و احتمال شروع مجدد حرکت افزایشی وجود دارد و برای هفته جاری تا زمانیکه قیمت در بالای سطح حمایت ۹۶٫۵۰ قرار دارد، روند حرکت صعودی است.

انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه می تواند محرّک قیمت و در صورت اشاره به افزایش نرخ بهره تایید شکسته شدن سطح مقاومت ۹۷٫۴۲۲ باشد.

در حال حاضر قیمت ایندکس دلار آمریکا در بالاترین سطح ۲٫۵ ماهه اخیر قرار دارد و در شرایطی که معاملات بازار تحت تاثیر سخنرانی هفته پیش دراقی، ریس بانک مرکزی اروپا (ECB) پیش می رود، تنها الگوی معاملاتی که می توان مشاهده کرد، تقویت روند ریسک پذیری بازار و کاهش ارزش یورو در مقابل ارزهای اصلی بازار است.

بدین جهت در زوج ارز یورو – دلار آمریکا بدقت رفتار قیمت را مد نظر داریم و امروز در انتظار ورود به پوزیشن های فروش در نزدیکی سطوح مقاومت ۱٫۱۰۵۰ ، ۱٫۱۰۸۵ ، ۱٫۱۰۹۰ و ۱٫۱۱۰۰ برای حرکت نزولی هستیم. سطح مقاومت اصلی قیمت نیز بر روی ۱٫۱۱۲۰ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) تشکیل شده است. سطوح حمایت نیز به ترتیب بر روی ۱٫۰۹۸۵ ، ۱٫۰۹۸۰ ، ۱٫۰۹۶۵ ، ۱٫۰۹۶۰ و ۱٫۰۹۵۰ وجود دارند.

در زوج ارز یورو – ین ژاپن نیز برای پایداری حرکت کاهشی میان مدت، می بایست سطوح مقاومت ۱۳۴٫۰۰ ، ۱۳۴٫۳۵ ، ۱۳۴٫۴۰ و ۱۳۴٫۷۰ پایدار بمانند و روند نزولی پس از شکست و تثبیت قیمت در پایین سطح حمایت ۱۳۳٫۰۰ تشکیل خواهد شد.

همچنین به وضعیت بازار اوراق قرضه نیز توجه خواهیم داشت زیرا افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری ده ساله آمریکا قطعاً به تقویت ایندکس دلار آمریکا خواهد انجامید. در روزهای آینده و با ادامه حرکت بازار، در این خصوص بیشتر صحبت خواهیم کرد.

در زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن نیز با توجه به واگرایی بین سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا و ژاپن انتظار داریم قیمت آن در روند صعودی حرکت کند و اگر قیمت در بالای سطوح حمایت ۱۲۰٫۸۰ ، ۱۲۰٫۷۵ و ۱۲۰٫۵۰ باقی بماند و حرکت را به سوی نرخ ۱۲۱٫۴۰ ، ۱۲۱٫۴۵ و ۱۲۱٫۵۰ ادامه دهد، باید در انتظار شروع مجدد حرکت صعودی دلار در مقابل ین ژاپن تا سطوح ۱۲۱٫۸۰ و ۱۲۲٫۰۰ بود. در این میان، اخبار فاندامنتال این هفته و جلسه بانک مرکزی ژاپن در روز جمعه نیز نشانه هایی خوبی برای تعیین جهت هستند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا