تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم که قیمت آن بین روند خنثی ۱۱۵۸ و ۱۱۸۴ در نوسان باشد تا بعد از خبر امشب بانک مرکزی آمریکا جهت آن مشخص شود. همانطور که در نمودار زیر مشخص است سطح مقاومت قیمت ۱۱۷۷ بر روی خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی از موج افزایشی C قرار دارد که سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۰۷۷ (پایین ترین سطح روز ۲۴ جولای) است.

مقاومت بعدی نیز بر روی سطح ۱۱۷۹ (بالاترین سطح ۲۳ اکتبر) است. صعود قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۱۸۴ برای تغییر این روند خنثی لازم است که می تواند منجر به شروع حرکت صعودی به سوی سطح ۱۱۸۹ گردد. این در حالی است که اگر روند نزولی به پایین سطح ۱۱۵۸ (پایین ترین سطح روز ۲۳ اکتبر) ادامه یابد، احتمال سقوط قیمت به سوی سطوح ۱۱۵۴ و ۱۱۵۱ وجود دارد.

از منظر تحلیل فاندامنتال نیز بی تردید هم اکنون بازار در انتظار اعلام نرخ بهره بانکی آمریکا است و خود را برای واکنش احتمالاً شدید نسبت به آن آماده ساخته است. بحث در خصوص نرخ بهره بانکی آمریکا امروز به نتیجه خواهد رسید و نشست دو روزه کمیته سیاستگذاری تعیین نرخ بهره (FOMC) با اعلام نرخ بهره جدید و بیانیه پایانی نشست به کار خود پایان خواهد داد.

آنچه از تحلیلها و پیش بینی ها مشخص شده است، اینکه بانک فدرال نرخ بهره را بدون تغییر همان رقم %۰٫۰ تا %۰٫۲۵ نگاه خواهد داشت و اگر در بیانیه پایانی از کاهش تورم و کاهش رشد اقتصاد جهانی اظهار نگرانی نماید، این به معنای چراغ سبز برای عدم افزایش نرخ بهره در سال جاری و افزایش اونس طلا تلقی خواهد شد و اما اگر بر روند رو به بهبود اشتغال و آمارهای اقتصادی تاکید بیشتری کند این به معنای افزایش نرخ بهره در جلسه آینده و کاهش اونس طلا تلقی خواهد شد.

در هر صورت بازار در انتظار خبر امشب است و این انتظار از آنجایی صورت می گیرد که اونس طلا هیچگونه واکنشی به تحولات اخیر نداشته و منتظر خبر امشب است. هرچند که انتظار نمی رود که تغییری در میزان نرخ بهره بانک فدرال صورت گیرد، اما همه در این انتظار هستند تا ببینند آیا مواضع بانک فدرال در خصوص افزایش نرخ بهره قوی تر خواهد بود یا نه.

از این رو، بیانیه اعلام نرخ بهره آمریکا – که پس از نشست امروز بانک مرکزی آمریکا FOMC منتشر خواهد شد- بسیار مهم و حائز اهمیت تلقی می شود زیرا می تواند جهت تصمیم گیریهای آتی بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر را مشخص کند. تمرکز بازار برای رسیدن به پاسخ این سوال است: آیا بانک فدرال رزرو آمریکا تصمیمی برای افزایش نرخ بهره در سال جاری اتخاذ می کند؟

بنابراین امروز بیانیه بانک مرکزی آمریکا ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد و بازار قطعاً به تصمیم بانک فدرال در مورد نرخ بهره و خصوصاً بیانیه آن توجه خواهد داشت. این خبر و خصوصاً بیانیه آن که بازار از نظر روانی به آن حساس خواهد بود، مورد توجه خواهد بود. در نمودار زیر قیمت جهانی اونس طلا به حرکت تکنیکی خود ادامه می دهد و همچنان با پتانسیل بالا، در انتظار اعلام خبر امشب باقی مانده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا