تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا روند حرکت در تایم های زمانی نزولی است و چنانکه دیدیم در طی ۲۴ ساعته گذشته حرکت نزولی به شدت ادامه یافت و قیمت دوباره به پایین سطح ۱٫۱۰۰۰ سقوط کرد.

توجه داشته باشید که با رسیدن قیمت به سطح مقاومت ۱٫۱۰۵۰ مدت زیادی در این محدوده باقی نمانده و همانطور که اشاره کردیم حرکت کاهشی یورو دوباره شروع شده است. انتظار می رود با ادامه این حرکت نزولی بار دیگر فرصتهای فروش در نرخهای پایین ۱٫۱۰۰۰ تشکیل شود و فرصتهای فروش جدید با تارگت های ۱٫۰۹۴۰ ، ۱٫۰۹۳۰ و ۱٫۰۹۰۰ ظاهر شود.

امروز جریان ریسک پذیری نیز به کاهش بیشتر یورو انجامیده است و افزایش جریان معاملات انتقالی یا کری ترید (Carry Trade) سرمایه گذاران را به ورود معاملات پر ریسک که با استقراض و فروش یورو و در عوض خرید ارزهای پربازده صورت گرفته ترغیب کرده است و امروز شکسته شدن سطح ۱٫۱۰۰۰ می تواند راه را برای سقوط بیشتر یورو هموار کند.

هممچنان بر این باورم که فشارهای نزولی بر یورو ادامه خواهد یافت و قویا پیش بینی می شود در قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا سطح ۱٫۰۸۹۶ که پایین ترین سطح روز چهارشنبه هفته گذشته بعد از بیانیه بانک فدرال رزرو آمریکا بود مجدد لمس و یا حتی شکسته شود. از آنجاییکه این روزها یورو در معاملات انتقالی و افزایش شاخصهای سهام به فروش می رسد باید بگوییم که روند حرکت نزولی است و یورو در زمان رشد داراییهای پریسک (نظیر بازار سهام) بیشتر تحت فشارهای نزولی قرار می گیرد.

سطوح مقاومت بر روی نرخهای ۱٫۰۹۹۸ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ ساعته گذشته) و پس از آن سطح ۱٫۱۰۳۰ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته گذشته) تشکیل شده اند. در نتیجه تا زمانیکه قیمت در پایین این سطوح قرار گرفته است ، تاییدی بر استمرار حرکت نزولی به ترتیب تا سطوح ۱٫۰۹۳۰ و ۱٫۰۹۰۰ و پس از آن سطوح ۱٫۰۸۵۰ (پایین ترین سطح ماه اوت) و ۱٫۰۸۰۷ (پایین ترین سطح ماه جولای) خواهد بود و اگر این سطوح نیز شکسته شود در میان مدت باعث ریزش قیمت یورو به سوی پایین ترین سطح سال ۲۰۱۵ خواهد شد.

در زوج ارز یورو – ین ژاپن نیز در معاملات روزانه فرصت های مناسبی برای فروش تا پیش از رسیدن قیمت به محدوده مقاومت های ۱۳۳٫۵۰ ، ۱۳۳٫۸۵ و در ادامه سطوح ۱۳۳٫۹۰ و ۱۳۴٫۰۰ وجود دارند و فروشندگان جدیدی در پایین سطوح ۱۳۲٫۱۰ و ۱۳۲٫۰۰ نسبت به گرفتن پوزیشن های فروش با تارگت های ۱۳۱٫۷۵ ، ۱۳۱٫۷۰ ، ۱۳۱٫۵۰ و سپس ۱۳۱٫۲۵ ، ۱۳۱٫۲۰ و ۱۳۱٫۰۰ اقدام خواهند کرد.

از تحولات روزهای ابتدایی باز و اخبار منتشر شده می توان نتیجه گرفت، حرکت نزولی یورو در برابر ارزهای همتای خود ادامه خواهد یافت و حال اگر در این روند نزولی گاهاً با انتشار اخبار مثبت، توقف و اصلاحی صورت گیرد، اما با توجه به امیدواری بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر، حرکت نزولی یورو در کوتاه مدت و میان مدت پایدار خواهد ماند.

از سوی دیگر انتظار برای اعمال سیاست های انبساطی بانک مرکزی اروپا به یورو امکان کاهش بیشتر خواهد داد و خصوصاً انتظار می رود با بیشتر شدن اختلاف نرخ بهره بانکی بین آمریکا و آلمان یورو بیش از سایر ارزها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شود. اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ۲ ساله آمریکا/آلمان به ۱۰۷٫۵۰ واحد افزایش یافته که بیشترین اختلاف در ۹ ساله اخیر محسوب می شود و به همین دلیل افزایش اختلاف نرخ بهره مهمترین عامل حرکت نزولی یورو در مقابل دلار آمریکا است.

در سایر تحولات و در قیمت جهانی اونس طلا فروشندگان با اعتماد بیشتری به فروش اونس طلا ادامه می دهند و همانطور که در چارت پایین مشخص است فرصت مناسبی برای فروش مجدد است زیرا قیمت در سراشیبی نزولی به پایین سطح ۱۱۳۱ قرار دارد.

در نمودار زیر، ادامه حرکت کاهشی اونس طلا را تا نزدیکی سطوح ۱۱۲۰ و ۱۱۱۹ پیش بینی می کنیم و با توجه به گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا و فروش صندوق بزرگ اسپایدر اونس طلا ناگزیر به تصمیم فروشندگان تن خواهد داد. به یاد داشته باشید که انتظار اصلی بازار، اعلام گزارش وضعیت اشتغال ماه اکتبر (NFP) آمریکا است که روز جمعه منتشر می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا