تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا در طی ۲۴ ساعت گذشته حرکت کاهشی یورو ادامه یافته است و اکنون قیمت در آستانه شکست سطح ۱٫۰۸۹۶ (پایین ترین سطح ماه اکتبر) قرار دارد و برای ادامه روند نزولی می باید قیمت به پایین این سطح برسد و در زیر آن تثبیت شود.

از این رو به باور ما حرکت اصلی یورو کماکان نزولی است و از این رو می توان در نرخهای بالا اقدام به فروش کرد. چشم انداز میان مدت، همچنان بازگشت قیمت یورو به روند نزولی و رسیدن به پایین ترین سطوح ماه اوت و جولای است.

آمار و اخبار اقتصادی این هفته و نیز حساسیتی که هم اکنون بازار نسبت به یورو دارد، احتمالاً موجب استمرار فشارهای نزولی بر یورو و تقویت دلار آمریکا گردید.

در بازار شاخص ایندکس دلار آمریکا (DXY) عمدتا به خاطر قوّت گرفتن گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر و رشد بازدهی اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده به بالاترین سطح ۲٫۵ ماهه گذشته صعود کرده است.

در حال حاضر قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا در تلاش برای شکست و عبور از سطح مقاومت ۹۷٫۸۱ است و برای تثبیت حرکت صعودی شاخص دلار آمریکا چنانکه پیشتر نیز گفته ایم می بایست قیمت در بالای سطح ۹۷٫۸۱ تثبیت شود.

خبر امروز آمار اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) و آمار موسسه مدیریت عرضه خدمات ISM آمریکا به ترتیب در ساعت ۱۶:۴۵ و ۱۸:۳۰ به وقت تهران اعلام خواهند شد و قطعاً شاهد نوسانات قابل توجهی خواهیم بود. آمار اشتغال بخش خصوصی که امروز اعلام می شود می تواند چشم اندازی از گزارش اشتغال ماهانه (NFP) آمریکا در روز جمعه باشد.

در سایر تحولات براساس آنچه که در نمودار زیر مشخص است همچنان به انتظار شروع حرکت صعودی قیمت نفت برنت دریای شمال به نرخهای بالای ۵۱٫۰۲ و ۵۱٫۱۳ و در ادامه سطح ۵۳٫۲۰ دلار/بشکه هستیم.

در حرکت کاهشی انتظار می رود سطوح حمایت مستحکمی بر روی نرخ ۴۹٫۳۳ و در ادامه سطوح ۴۸٫۲۱ و ۴۷٫۴۹ تشکیل شده اند که مانع از ادامه کاهشی قیمت نفت برنت خواهند شد.

در حرکت صعودی اگر سطوح مقاومت ۵۱٫۰۲ و ۵۱٫۱۳ شکسته شود هدف بعدی رسیدن قیمت به نرخ ۱۵۲٫۲۵ و ۵۳٫۰۱ و بدنبال آن سطوح ۵۳٫۲۰ و ۵۳٫۸۶ خواهد بود و همانطور که در چارت پایین مشخص است هدف ۵۳٫۲۰ بر روی خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی دیده می شود.

به باور ما حرکت اصلی کماکان در کوتاه مدت و میان مدت افزایشی است و از این رو می توان در نرخهای بالای سطوح ۵۱٫۰۲ و ۵۱٫۱۳ اقدام به خرید نفت برنت با حد تارگت ۵۳٫۲۰ دلار/بشکه کرد که در نمودار زیر به وضوح مشخص است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت