تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم قیمت آن بین سطوح ۱۱۰۳ و ۱۱۱۴ در نوسان باشد و در این شرایط باید منتظر ماند تا قیمت از وضعیت حرکت خنثی خارج شود و پس از اعلام خبر امروز جهت خاصی را در پیش بگیرد.

در شرایطی به خبر آمار اشتغال آمریکا نزدیک می شویم که قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی در نزدیکی پایین ترین سطح ۸ هفته گذشته در نوسان است و موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر به ۶۷۱٫۷۷ تن کاهش یافته که کمترین ذخایر از اواسط ماه اوت به این سو است. امروز شاخص اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد که بر اونس طلا تاثیر خاص خود را خواهد داشت.

بعد از اعلام شدن شاخص اشتغال بخش خصوصی آمریکا در صورتی که اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا بالاتر از حد پیش بینی های بازار (۱۸۰۰۰۰) اعلام شود می توان افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر را تا حدودی قطعی دانست و در قیمت جهانی اونس طلا به انتظار شکست سطوح ۱۱۰۰ و ۱۰۹۸ (پایین ترین سطح روز ۱۱ سپتامبر) نشست.

از این رو برای امروز انتظار بازار در حدود ۱۸۰۰۰۰ است که اگر خبر نهایی کمتر از این عدد اعلام شود و از سوی دیگر آمار نرخ بیکاری بالاتر از حد پیش بینی %۵٫۱ و میانگین درآمدهای نقدی کمتر از پیش بینی %۰٫۲ اعلام شوند، برای اونس طلا مثبت خواهد بود. در حال حاضر اونس طلا در منطقه ای مابین ۱۱۰۳ و ۱۱۱۴ در حال نوسان است و پس از خبر امروز قطعا یکی از این دو خط شکسته خواهند شد و خبر امروز تکلیف بازار را برای روزهای آینده مشخص خواهد کرد.

NFP در این ماه از این جهت بسیار مهم است که می تواند تاثیر قابل توجهی بر وضعیت نرخ بهره در جلسه آینده که در ماه دسامبر برگزار می شود داشته باشد. در صورتیکه این شاخص بالای ۱۸۰۰۰۰ اعلام شود اوضاع بازار کار آمریکا مثبت ارزیابی می شود و احتمال افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر افزایش می یابد که تضعیف اونس طلا را در پی دارد.  به عنوان مثال حمایت ۱۰۹۸ خواهد شکست که شکست مهمی محسوب می شود.

اما در صورت کاهش NFP به پایین ۱۸۰۰۰۰ یا پایین ۱۴۲۰۰۰ می توان انتظار تقویت اونس طلا را داشت و علت این موضوع اینست که منفی بودن اوضاع بازار کار فدرال رزرو را برای افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر مردد خواهد کرد. در صورتی که این اتفاق رخ دهد اونس طلا از این فرصت برای ایجاد یک موج اصلاحی استفاده خواهد کرد و در صورت شکست سطح مقاومت ۱۱۱۴ تا منطقه سطوح بالای ۱۱۲۰ اصلاح خواهد کرد.

بنابراین برای امروز آمار اشتغال آمریکا می تواند جهت حرکت آتی اونس طلا را معین کند. بهتر است تا ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتظر بمانیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا