خبر فوری : تحلیل قیمت جهانی اونس طلا و ایندکس دلار آمریکا پس از اعلام اشتغال آمریکا

پس از اعلام قوی تعداد اشتغال در آمریکا که نشان داد این تعداد در ماه اکتبر به ۲۷۱۰۰۰ افزایش یافته است، دلار در برابر سبد ارزهای اصلی تقویت شد و به بالاترین سطح ۷ ماهه گذشته صعود کرد. در نتیجه، تقاضا برای خرید دلار آمریکا به علت بازدهی بالای نرخ بهره افزایش خواهد یافت.

در واکنش به این خبر قیمت جهانی اونس طلا به شدت به پایین ترین سطوح ۳ ماهه گذشته کاهش یافت و این امید برای سرمایه گذاران بوجود آمد که ممکن است بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر نرخ بهره بانکی خود را افزایش دهد. نرخ بازدهی اوراق قرضه ۲ ساله خزانه داری آمریکا نیز به بالاترین سطح ۵ ساله گذشته رسید.

امروز وزارت کار ایالات متحده اعلام کرد که بازار کار این کشور در ماه اکتبر ۲۷۱۰۰۰ شغل ایجاد کرده است که بیشترین رشد از دسامبر ۲۰۱۴ به این سو محسوب می شود و بالاتر از حد انتظارات بازار ۱۸۰۰۰۰ بود. آمارهای ماه اوت و سپتامبر نیز با تجدید نظر ۱۲۰۰۰ فرصت شغلی بیشتری نشان دادند و میانگین رشد اشتغال این دو ماه به ۱۴۵۰۰۰ رسید.

در خبری دیگر آمار نرخ بیکاری آمریکا از رقم قبلی %۵٫۱ به %۵٫۰۰ کاهش یافت که پایین ترین میزان در ۷٫۵ ساله گذشته محسوب می شود. همچنین آمار میانگین درآمدهای ساعتی نقدی در ماه اکتبر به ۹ سنت افزایش یافت که رشدی معادل %۰٫۴ نشان می دهد و بیشترین افزایش از ماه جولای ۲۰۰۹ به این سو است.

اکنون با اطمینان بیشتری پیش بینی می شود که رشد اقتصادی بازار کار آمریکا، بانک فدرال رزرو آمریکا (FOMC) را ناگزیر به افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر خواهد نمود. بانک مرکزی آمریکا در روز ۱۶ دسامبر تشکیل جلسه خواهد داد و قویا پیش بینی می شود برای اولین بار از سال ۲۰۰۶ به این سو نرخ بهره بانکی خود را افزایش دهد.

معاملات آتی نرخ بهره بانکی آمریکا نشان می دهند که به احتمال ۸۰% بانک فدرال رزرو آمریکا در ماه دسامبر میزان نرخ بهره بانکی خود را افزایش خواهد داد و به همین خاطر معامله گران به افزایش پوزیشن های فروش اونس طلا ادامه می دهند.

اختلاف بین نرخ بهره بانکی ایالات متحده و اروپا، یکی از عوامل اصلی سقوط یورو در برابر دلار آمریکا محسوب می شود و امروز اختلاف نرخ بهره دو ساله اوراق قرضه آمریکا و آلمان به ۱۲۴ واحد افزایش یافت که بیشترین میزان اختلاف از اواخر سال ۲۰۰۶ به این سو محسوب می شود. در صورت سقوط یورو در مقابل دلار آمریکا به زیر سطح ۱٫۰۷۰۰ بازگشت به زیر این سطح می تواند زمینه را برای فرود تا نرخ ۱٫۰۴۵۷ (پایین ترین سطح سال ۲۰۱۵) و پس از آن پایین ترین سطح ژانویه سال ۲۰۰۳ فراهم آورد.

پوند نیز پس از آنکه روز گذشته بانک مرکزی انگلیس (BoE) در گزارش تورم و صورتجلسه خود اعلام کرد عجله ی برای افزایش نرخ بهره ندارد، جذابیت خود را برای سرمایه گذاران از دست داده است و به کمترین سطوح ۶ ماهه گذشته سقوط کرد و همچنان کاهش پوند در مقابل دلار آمریکا تا سطح ۱٫۵۰۰۰ و پایین تر ادامه خواهد داشت. بازار پول که پیشتر احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس را در سه ماهه سوم سال آینده عنوان می کرد، اکنون انتظار دارد که این میزان در سه ماهه چهارم سال آینده با افزایش همراه شود.

در نتیجه، تمایل معامله گران و سرمایه گذاران به خرید دلار آمریکا و فروش یورو و پوند معطوف گشته است و در سایر تحولات قیمت جهانی اونس طلا ناگزیر به نرخهای پایین ۱۰۹۸ (پایین ترین سطح ۱۱ سپتامبر) سقوط نموده است و با توجه به شکسته شدن سطح ۱۰۹۸ پتانسیل زیادی برای امتداد حرکت نزولی اونس طلا به سوی سطح ۱۰۷۷ و پایین تر بوجود آمده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

 اونس طلا