تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا همانطور که در گزارش قبلی بدان اشاره کردیم قیمت در مسیر نزولی قرار دارد و برای امروز پیش بینی می کنیم در صورتیکه قیمت بتواند از سطح ۴۳٫۶۲ دلار/بشکه عبور کند تا سطح ۴۳٫۰۴ و پس از آن به سوی سطح ۴۲٫۵۸ کاهش یابد که دیروز بدان اشاره کردیم.

هر چند که جمعه پس از ریزش قیمت در واکنش به خبر آمار اشتغال آمریکا به سطح ۴۴٫۱۰ شاهد تشکیل حرکت اصلاحی تا سطح مقاومت ۴۴٫۷۹ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) بودیم اما این حرکت پایدار نبود و قیمت در مقابل سطح مقاومت ۴۴٫۷۹ از حرکت باز ایستاد و دوباره شاهد ریزش قیمت به زیر سطح ۴۴٫۱۰ بودیم که دیروز بدان اشاره کردیم.

به همین خاطر همچنان بر این باوریم که حرکت نزولی قیمت نفت در موج نزولی c ادامه دارد و از این رو کماکان منتظر فرود بیشتر تا سطح ۴۳٫۰۴ و در ادامه سطح ۴۲٫۵۸ هستیم. از نظر بررسی امواج الیوت این سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۴۸٫۳۶ (بالاترین سطح روز ۳ نوامبر) می باشد و به نظر می رسد که فروشندگان نفت کنترل بازار را کاملاً در دست دارند.

از این رو، قیمت همچنان به سوی نرخهای پایین کشیده می شود و هر گونه حرکت اصلاحی محدود به سطوح مقاومت ۴۴٫۷۹ و ۴۵٫۰۴ خواهد بود که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی قرار دارند.

از منظر تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بر این باوریم که روند حرکت کماکان نزولی است و از این رو تحولات قیمت را با حرکت نزولی دنبال می کنیم. همانطور که روز گذشته گفتیم تخفیف عربستان در فروش نفت خود به آسیا و افزایش موجودی ذخایر انبارهای نفت آمریکا و تقویت شاخص دلار آمریکا از دلایل اصلی کاهش قیمت نفت در بازار به پایین سطح ۴۴ دلار/بشکه می باشند که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم قیمت آن چنانچه بتواند سطح حمایت ۴۷٫۰۰ دلار/بشکه را بشکند تاییدی در جهت شکسته شدن سطح حمایت ۴۷٫۲۶ (خط فیبوناچی ۷ درصدی) است و پس از آن همانطور که روز گذشته گفتیم قیمت نفت برنت تا سطح ۴۶٫۴۱ ریزش خواهد کرد که این سطح پایین ترین نرخ روز ۲۷ اکتبر است.

همانطور که روز گذشته گفتیم قیمت نفت در بازارهای جهانی همچنان تحت فشارهای نزولی مازاد عرضه در بازار قرار دارد و براساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا ذخایر موجودی نفت آمریکا در هفته منتهی به ۳۰ اکتبر به میزان ۲٫۸۵ میلیون بشکه افزایش یافته و سطح تولیدات با ۴۸۰۰۰ بشکه افزایش در روز به ۹٫۱۶ میلیون بشکه افزایش یافته است که این مساله به کاهش قیمت نفت خام و برنت انجامیده است.

همانطور که می دانیم گمانه زنی ها از مازاد عرضه جهانی عمدتا به خاطر اینکه سازمان کشورهای صادر کننده نفت همچنان سطح تولیدات خود را بالاتر از سهمیه جمعی نگه داشته است از عوامل اصلی کاهش قیمت نفت خام و برنت است و به رغم کاهش تعداد دکل های حفاری آمریکا، میزان عرضه نفت آمریکا بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه بالاتر از میانگین فصلی خود در پنج ساله اخیر است.

از این رو به باور ما صعود و تثبیت قیمت بالاتر از سطح مقاومت ۴۸٫۱۸ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) برای نفت برنت دشوار است و هر چند دیروز شاهد شکسته شدن سطح ۴۸٫۱۸ بودیم اما قیمت موفق به تثبیت بالای این سطح نشد و دوباره با کاهش مواجه شد. از این رو برای امروز شکسته شدن سطوح حمایت ۴۷٫۲۶ و ۴۷٫۰۰ فرصت مناسبی برای شروع حرکت نزولی با هدف ۴۶٫۴۱ دلار/بشکه است که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

 نفت برنت