تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

اونس طلا همچنان تحت فشارهای نزولی است و دیروز قیمت آن تا نرخ ۱۲۲۱ سقوط کرد که این سطح در ۳ ساله گذشته بی سابقه بود و تنها اعلام ضعیف شاخص نرخ رشد تولیدات ناخالص داخلی آمریکا مقداری به کمک این فلز آمد اما نباید فراموش کرد که امواج صعودی عمر چندانی ندارند .

در واقع روز گذشته پس از آنکه مشخص شد نرخ رشد نهایی شاخص تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (Final GDP ) در سه ماهه اول سال ۲۰۱۳ با ثبت ۱٫۸%+ ضعیف تر از حد انتظارات ۲٫۴%+ بوده است ،  قیمت جهانی اونس طلا مقداری احیا شد و تا نزدیکی سطح ۱۲۵۰ دلار بالا آمد اما قدرت ماندن در این منطقه را نداشت و دوباره تا حدود ۱۲۲۱ نزول کرد.

بنابراین اوضاع اونس طلا همچنان جالب نیست و هر چند ممکن است گاهی اوقات بازگشتهای تکنیکی و اصلاحی را شاهد باشیم اما در کل روند این فلز همچنان نزولی است و در حال حاضر نیز این سوال بصورت جدی مطرح است که این موج تا کجا ادامه خواهد داشت ؟

 قبلا نیز مفصل در این مورد بحث شد و همانطور که پیشتر نیز بدان اشاره کردیم بررسی امواج الیوت نشان می دهد که قیمت اونس طلا همچنان در موج بسیار بزرگ نزولی C در حال کاهش است و در این موج براحتی توانسته تا سطح ۱۲۲۱ سقوط کند و  بدین جهت موج نزولی فعلی گسترش خواهد یافت و در این موج بزرگ نزولی در آینده نزدیک به ترتیب به سطوح ۱۱۵۱ ( خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی ) و ۱۰۸۶ (  خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) کاهش خواهد یافت.

نگاهی به چارتهای بازار جهانی اونس طلا نیز موئد این مطلب است . اونس طلا در سه ماهه دوم سال ضعیف ترین کالا بوده و معامله گرانی که آن را را فروخته اند هم اکنون در سود قابل توجهی هستند و چند ماه گذشته نیز که در همین ستون صحبت از سقوط اونس طلا به سوی ۱۲۰۰ می کردیم بسیاری آن را یک دید اغراق گرایانه می دانستند اما گذشت زمان اثبات کرد که اینگونه نیست .

عواملی چون گمانه زنی ها در خصوص توقف مشوق های حمایتی بانک مرکزی آمریکا و افزایش ارزش ایندکس دلار آمریکا و کاهش شدید میزان ذخایر طلای اسپایدر (SPDR) به عنوان بزرگترین صندوق طلا در جهان و غیره…. از دلائل اصلی کاهش ارزش اونس طلا می باشند که همچنان پا برجا هستند .

جدای از رفتار دیروز و امروز صبح تقویت اونس طلا از سطح ۱۲۲۱ به بالای ۱۲۴۰ نباید فراموش کرد که این فلز همچنان تحت فشار قرار دارد و نیروهایی که آنرا به پایین سوق می دهند قوی تر می باشند . در نمودار زیر هدفهای بعدی قیمت اونس طلا مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات هفتگی قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا