تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

هم اکنون در حدود چند روز است که زوج ارز EURUSD در نوار بسیار باریک و در نزدیکی پایین ترین سطح ۷ ماهه گذشته در حال نوسان است که چنین رفتاری کمتر ازین زوج دیده می شود و این مسئله در واکنش به خبر امشب احتمال شکست (Break out) را قوی تر می کند. بر این باوریم که با توجه به آمارهای مثبت اقتصادی آمریکا، حرکت صعودی شاخص دلار آمریکا ادامه یابد و در آن سوی آتلانتیک، نگرانی از وضعیت تورم منفی و رشد اقتصادی منطقه یورو کماکان موجب ادامه فشارهای نزولی بر یورو خواهد بود.

در حال حاضر علاوه بر مسائل تکنیکی و نیاز بازار به استراحت پس از موج قدرتمند نزولی اخیر انتظار بازار برای صورتجلسه امشب بانک مرکزی آمریکا نیز موجب حاکم شدن فضایی خنثی بر بازار شده است. از این رو وضعیت برای یورو در مقابل دلار آمریکا تقریبا به همین منوال است و چند روزی است که شاهد حرکت خاصی در بازار نبوده ایم که این مسئله موج احتمالی امشب را قویتر خواهد کرد. با این حال تا زمانیکه قیمت در پایین سطوح مقاومت تثبیت شده است احتمال ادامه حرکت نزولی بیشتر از صعودی است.

گزارش بازار جهانی پول (IMM) از پوزیشن های ارزی (Fx Positioning) نشان می دهد که معامله گران همچنان به خرید دلار آمریکا (USD) و فروش یورو ادامه می دهند و امروز در آستانه انتشار صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا روند حرکت صعودی ایندکس دلار آمریکا مجالی به حرکت یورو نمی دهد.

آنچه قویاً انتظار می رود افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر و از سوی دیگر تمدید و گسترش سیاست های انبساطی یا همچنین خرید ۶۰ میلیارد اوراق قرضه دیگر توسط بانک مرکزی اروپا (ECB) در ماه آینده است که این اقدام می تواند به بیشتر شدن فاصله نرخ بهره آمریکا با اروپا بیانجامد و حرکت نزولی یورو شدت بیشتری بگیرد.

برای امروز در جفت ارز یورو – دلار آمریکا سطح مقاومت قیمت نیز بر روی ۱٫۰۶۸۵ و ۱٫۰۶۹۰ (کف ابر اندیکاتور ایچیموکوی یک ساعته) قرار گرفته و مانع از هر گونه حرکت اصلاحی شده است. سطح مقاومت بعدی قیمت بر روی ۱٫۰۷۱۴ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته گذشته) تشکیل شده است.

در بالای این سطح انتظار می رود که پوزیشن های فروش یورو در نزدیکی سطوح ۱٫۰۷۳۰ ، ۱٫۰۷۶۵ و ۱٫۰۷۷۰ باز شوند و چشم انداز حرکت نزولی به سوی سطوح حمایت ۱٫۰۶۳۰ (پایین ترین سطح روز گذشته) و ۱٫۰۶۲۴ (پایین ترین سطح روز ۱۶ آوریل) شکل گیرد. سطوح حمایت بعدی بر روی ۱٫۰۶۲۰ و ۱٫۰۶۰۰ دیده می شوند. در صورتیکه سطح ۱٫۰۶۰۰ هم شکسته شود می بایست در انتظار فرود قیمت یورو به سطح ۱٫۰۵۷۱ (پایین ترین سطح روز ۱۵ آوریل) باشیم.

امروز عمده توجهات بازار به صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران معطوف است و نتیجه آن چنانچه به افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر اشاره کند سقوط شدید و سریع یورو خواهد بود که احتمال تشکیل یک روند میان مدت نزولی برای آن را به همراه دارد.

اکنون این احتمال قوی وجود دارد که پس از انجام یک حرکت اصلاحی بار دیگر شاهد ادامه روند نزولی یورو باشیم و یورو در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و می بایست به این سقوط تن دهد. از منظر تحلیل تکنیکال و فاندامنتال نیز زوج ارز EURUSD مجددا خیز خود را برای حرکت به سمت اعداد پایین تر از سطح ۱٫۰۶۰۰ برداشته است.

با تمامی این مطالب که موقتا قیمت در روندی خنثی قرار گرفته است به نظر می رسد روند حرکت اصلاحی یورو در کوتاه مدت بزودی به پایان خواهد رسید و قیمت هرچند برای مدتی در محدوده های خنثی حرکت خواهد نمود، اما آهنگ حرکت یورو نزولی خواهد بود. بازار به حرکت تکنیکی خود ادامه دهد و همچنان با پتانسیل بالا، در انتظار اعلام این اخبار باقی مانده است.

در سایر تحولات و در نمودار زیر، ادامه حرکت افزایشی ایندکس دلار آمریکا را پیش بینی می کنیم. در صورتی که امشب بانک مرکزی آمریکا در صورتجلسه خود اشاره به افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر کند به معنی چراغ سبز به افزایش آن است و می توان انتظار داشت که قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا در موج افزایشی ۳ به سطح ۱۰۰٫۲۷ صعود کند که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی است که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا