تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا سطح مقاومت مستحکم بر روی ۱٫۰۷۶۰ و ۱٫۰۷۷۰ تشکیل شده بود که دیروز سفارشات فروش فعال شد و برای امروز هدف بعدی ریزش قیمت تا سطوح حمایت ۱٫۰۶۴۰ ، ۱٫۰۶۲۰ و ۱٫۰۶۱۵ است و روند فعلی نشان دهنده شتاب حرکت در امتداد حرکت کاهشی است. در حال حاضر، یورو همچنان در سطوح پایین قرار دارد و این احتمال قویاً وجود دارد که حرکت نزولی آن امتداد بیشتری داشته باشد.

همانطور که روز گذشته گفتیم قیمت یورو موفق به تثبیت بالای سطح ۱٫۰۷۳۰ (خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته) نشد و با توجه به آنکه اختلاف بازدهی اوراق قرضه آلمان و آمریکا به رکورد جدیدی رسیده است، انتظار داریم که قیمت یورو در برابر دلار همچنان خود را پایین خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته تثبیت کند و روند کاهشی فعلی نشان دهنده وجود پتانسیل و مومنتوم برای استمرار حرکت کاهشی است.

هر چند چشم انداز یورو کاهشی پیش بینی می شود اما انتظار داریم تا جلسه بانک مرکزی اروپا در روز ۳ دسامبر قیمت مدتی مابین روند خنثی و رنج بین سطوح ۱٫۰۶ و ۱٫۰۸ در نوسان باشد تا پس از آن بدلیل واگرایی بوجود آمده بین سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا و اروپا دور جدیدی از ریزش قیمت یورو به نرخهای پایین سطح ۱٫۰۶۰۰ آغاز شود. امروز بازار با اخبار کمی همراه است و در بازار ایالات متحده خبر خاصی منتشر نخواهد شد.

از منظر فاندامنتال نیز پس از آنکه، آقای دراقی، رئیس بانک مرکزی اروپا در سخنانی اعلام نمود که بانک مرکزی اروپا آماده اجرای اقدامات شدید برای حمایت از اقتصاد اروپا به منظور رشد تورم است، یورو بشدت سقوط کرد. به گفته آقای دراقی ریس بانک مرکزی اروپا آماده است تا در صورت لزوم اقدامات اساسی دیگری را بکار گیرد تا با استفاده از مزایای کاهش نرخ سپرده و گسترش برنامه خرید اوراق قرضه (QE) به رشد اقتصادی کمک نماید.

آمارهای تورم منفی در اروپا و ریسکهای کاهشی تاییدی بر تصمیمات بانک مرکزی اروپا (ECB) برای توسعه سیاستهای انبساطی است و این احتمال وجود دارد که اقدامات جدید، در نشست آتی بانک مرکزی اروپا در ماه دسامبر اعلام شود. با این پیش فرض، انتظار می رود، حرکت یورو تا پایان سال همچنان رو به سقوط باشد و جز چند حرکت اصلاحی روند اصلی همچنان نزولی باقی بماند.

به اعتقاد ما بانک مرکزی اروپا برای تقویت رشد اقتصادی و تورم ناگزیر به سیاستهای بیشتر انبساطی روی خواهد آورد که در نتیجه فرصتهایی برای ورود مجدد فروشندگان یورو فراهم خواهد کرد. این موضوع چنانچه قبلا ً نیز بدان اشاره شد می تواند چراغ سبز بانک مرکزی اروپا برای تضعیف یورو باشد و شاید یکی از دلایل آن تاکتیک افزایش نرخ تورم باشد.

در زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن امروز سفارشات خرید به ترتیب بر روی سطوح ۱۲۲٫۵۰ ، ۱۲۲٫۲۵ ، ۱۲۲٫۲۰ و ۱۲۲٫۰۰ قرار دارند و سطوح مقاومت به ترتیب بر روی ۱۲۳٫۴۰ ، ۱۲۳٫۵۰ ، ۱۲۳٫۸۰ ، ۱۲۳٫۸۵ و ۱۲۴٫۰۰ تشکیل شده اند. این بدان معنا است که خریداران در پایین سطح ۱۲۲٫۵۰ دستورات خرید قرار داده اند و از این رو حرکت به سوی نرخهای پایین به کندی صورت می گیرد.

در زوج ارز یورو – ین ژاپن برای امروز نیز همچنان بر این باوریم که حرکت نزولی ادامه دارد و از این رو کماکان منتظر فرود بیشتر تا سطوح ۱۳۰٫۷۰ و ۱۳۰٫۶۵ هستیم و برای امروز عمده سفارشات فروش به ترتیب در نزدیکی سطوح ۱۳۲٫۰۰ ، ۱۳۲٫۲۵ ، ۱۳۲٫۳۰ ، ۱۳۲٫۶۰ ، ۱۳۲٫۶۵ و ۱۳۲٫۷۰ وجود دارند.

در شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا نیز چنانکه در گزارشهای پیشین بدان اشاره کردیم، هم اکنون قیمت در الگوی موج افزایشی ۳ است که بر روی نمودار روزانه دیده می شود و فرصتهایی برای ورود به پوزیشن خرید در بالای سطح ۹۹٫۳۲ ایجاد شده است که در نمودار پایین مشاهده می فرمایید.

هر چند که در چند روز گذشته شاهد تشکیل حرکت اصلاحی تا اطراف سطح حمایت ۹۹٫۳۲۷ بودیم اما این حرکت پایدار نبود و قیمت در مقابل خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی از حرکت بازایستاده است و همچنان بر این باوریم که حرکت افزایشی ادامه دارد و از این رو، کماکان منتظر تقویت بیشتر تا سطح ۱۰۰٫۲۷ هستیم که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی قرار دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا