تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم چنانچه قیمت به همین صورت در پایین سطح ۴۰٫۹۱ دلار/بشکه تثبیت شود باعث ریزش قیمت به سوی سطح ۳۹٫۹۱ می شود و اگر این سطح هم شکسته شود منجر به کاهش بیشتر قیمت به سوی سطوح ۳۸٫۹۹ و ۳۸٫۸۰ می شود. در حرکت اصلاحی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۴۲٫۱۰ باعث اصلاح به سوی سطوح ۴۳٫۲۵ و ۴۴٫۰۲ می شود.

افزایش ارزش دلار آمریکا و نگرانی ها از مازاد عرضه جهانی نفت از دلایل اصلی ریزش قیمت نفت می باشد که همچنان ادامه دارد و در ادامه این روند، فضا برای کاهش بیشتر تا رسیدن به نرخهای پایین سطح ۳۹٫۹۱ مهیا است مگر آنکه در واکنش به احتمال حمله مشترک اروپا و آمریکا به داعش و به خاطر تنش در خاورمیانه قیمت به بالای سطح ۴۲٫۱۰ برسد که باعث اصلاح قیمت می شود. بخشی زیادی از این کاهش قیمت نفت به نگرانی ها از کاهش تقاضای چین برمی گردد.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت نفت نتوانسته خود را در بالای سطح مقاومت ۴۲٫۱۰ تثبیت کند و به خاطر همین دوباره به پایین سطح ۴۰٫۹۱ کاهش یافته است و برای امروز اگر سطح حمایت ۳۹٫۹۱ (خط فیبوناچی ۷ درصدی) با قدرت شکسته شود سیگنال فروش دیگری صادر خواهد کرد.

در صورت تحقق این روند، احتمال فرود بیشتر قیمت حتی تا سطح ۳۷٫۷۵ بوجود خواهد آمد. بنابراین نفت خام به دلیل اخبار عرضه و رکود تقاضای چین همچنان تحت فشار خواهد ماند که در چارت پایین مشاهده می فرمایید.

بررسی اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال نمودار نفت نشان میدهد هنوز روند نزولی است و ادامه موج کاهشی اخیر c از موج نزولی بزرگ B برای رسیدن به اهداف ۳۹٫۹۱ و ۳۸٫۹۹ و پس از آن سطح ۳۸٫۸۰ (خط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی) میباشد.

در چارت پایین نکته حائز اهمیت در این مسیر وجود نشانه‌ی واگرائی افزایشی در اندیکاتور RSI در نمودار یک ساعته است که نفت را با چند مورد اصلاح جدی مواجه کرده است ولی هنوز موفق به تثبیت بالای سطح مقاومت ۴۲٫۱۰ نشده است.

این نکته باید برای معامله گران نفت بسیار مهم در نظر گرفته شود زیرا اگر قیمت موفق به شکست سطح مقاومت ۴۲٫۱۰ نشود، احتمال نزول قیمت به سوی سطح ۳۹٫۹۱ دلار/بشکه وجود دارد که در چارت پایین به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم قیمت آن به سوی سطح حمایت بعدی ۴۳٫۱۵ دلار/بشکه کاهش یابد که این حرکت را شکسته شدن سطح حمایت ۴۳٫۹۱ نشان داده است مگر آنکه از بالا سطح مقاومت ۴۵٫۷۲ با قدرت شکسته شود که باعث تقویت قیمت به سوی سطح ۴۷٫۳۱ می شود.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۷% درصدی قرار داشت که امروز با قدرت شکسته شد و هم اکنون راه برای کاهش بیشتر قیمت نفت برنت به سوی سطوح ۴۳٫۲۷ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) و ۴۳٫۱۵ فراهم شده است. خریداران نیز تنها از بالای سطح ۴۵٫۷۲ وارد بازار خواهند شد.

در چارت پایین سطح مقاومت قیمت نیز بر روی سطح ۴۵٫۷۲ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) تشکیل شده است و به نظر می رسد طی ساعات آتی هنوز انرژی و پتانسیل ریزش قیمت نفت برنت وجود داشته باشد و با ادامه این روند قیمت بتواند تا هدف قبلی ذکر شده یعنی تا سطوح ۴۳٫۲۷ و ۴۳٫۱۵ کاهش یابد.

در صورت صحت این نظریه قیمت نفت برنت در کوتاه مدت بسته به میزان فشار فروش به سمت نقاط پایین‌تر در ۴۳٫۲۷ و ۴۳٫۱۵  حرکت خواهد کرد. همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت نفت برنت با نزدیک شدن به سطح مقاومت ۴۵٫۷۲ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) به این سطح قیمت عکس العمل نشان داده و توانسته دوباره به پایین سطح ۴۳٫۹۱ ریزش کند.

از این رو چنانچه انرژی لازم و کافی در کوتاه مدت برای کاهش قیمت نفت برنت مهیا شود، آنگاه قیمت در مسیر رسیدن به اهداف و نقاط پایین تر ۴۳٫۲۷ و ۴۳٫۱۵ قرار خواهد گرفت مگر آنکه از بالا سطح مقاومت ۴۵٫۷۲ دلار/بشکه با قدرت شکسته شود که در چارت پایین مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

 نفت برنت