تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم قیمت آن به سوی سطح ۴۴٫۰۲ دلار/بشکه افزایش یابد که این موضوع را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی نشان داده اند. روز گذشته انتشار خبر تعهد دولت عربستان صعودی برای همکاری با اعضای کشورهای صادر کننده نفت در جهت ثبات قیمت در بازار به تقویت قیمت نفت کمک کرد.

از منظر تحلیل تکنیکال با توجه به آنکه قیمت نفت نتوانسته در طی روزهای گذشته خود را پایین سطح حمایت اصلی ۴۰ تثبیت کند در حال حاضر قیمت فاصله چندانی تا عدد ۴۲٫۷۶ ندارد و احتمال فتح این سطح بسیار است که اگر این سناریو حاکم شود و قیمت نفت موفق به عبور از این سطح مقاومت شود رشد قابل ملاحظه ای خواهد داشت و خود را به سطح مقاومت ۴۴٫۰۲ نزدیک خواهد کرد.

همانطور که در نمودار زیر به وضوح مشخص است قیمت نفت کاملا در موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه احتمالی سه موجی از سطح ۳۷٫۷۵ (پایین ترین سطح روز ۲۴ اوت) قرار دارد و به باور ما در روزهای آینده قیمت نفت در این موج قادر خواهد بود تا سطح ۴۷٫۱۳ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) افزایش یابد.

اما برای امروز هدف واقع بینانه را باید در سطح مقاومت ۴۴٫۰۲ در نظر گرفت که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی تشکیل شده است که برای تایید افزایش قیمت به این سطح لازم است که حتما قیمت نفت خود را به بالای سطح مقاومت ۴۲٫۶۲ برساند.

در حرکت نزولی شکست و تثبیت ۲ ساعته قیمت در پایین سطح ۴۱٫۵۸ باعث اصلاح و برگشت قیمت به سوی سطح حمایت ۴۰٫۹۱ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) می شود. بنابراین با در نظر گرفتن موارد فوق می توان اظهار کرد قیمت نفت در موج افزایشی C تا سطح ۴۴٫۰۲ قوی خواهد شد.

با توجه به رالی شارپی روز گذشته قیمت نفت گمان نمی کنیم موج تقویت نفت به همینجا ختم شود و احتمالا تا سطح ۴۷٫۱۳ و در آینده میان مدت تر تا سطوح ۴۹٫۰۵ و ۵۲٫۱۶ دلار/بشکه تقویت خواهد شد مخصوصا اگر فردا آمار موجودی هفتگی ذخایر نفت آمریکا کمتر از حد پیش بینی های بازار (۱٫۰۶۷+ میلیون بشکه) اعلام شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم قیمت آن دوباره به سوی سطح مقاومت ۴۵٫۷۲ دلار/بشکه افزایش یابد و اگر موفق به شکست این سطح شود باعث افزایش بیشتر قیمت به سوی سطح ۴۷٫۳۱ می شود.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی ۵۴٫۰۵ (بالاترین سطح روز ۹ اکتبر) به ۴۳٫۱۵ (پایین ترین سطح روز ۱۶ نوامبر) تشکیل شده است که موقتا مانع از افزایش قیمت نفت برنت به سوی سطح مقاومت ۴۷٫۳۱ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) شده است.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است که این روند نزولی قیمت نفت برنت در کانال نزولی شکل گرفته است که سقف این کانال هدف ۴۷٫۳۱ را نشانه گرفته است. در واقع می توان چنین برداشت کرد که از منظر بلند مدت سطح ۴۳٫۱۵ به عنوان کف دوم از کف دو قلو عمل کرده است که این الگو از سطح ۴۲٫۲۳ (پایین ترین سطح روز ۲۴ اوت) تشکیل شده است.

این تغییر و تحولات قیمت نفت برنت در نمودار زیر بیانگر آن است که دیر یا زود قیمت دوباره به سوی سطح ۵۴٫۰۵ افزایش خواهد یافت. در حرکت نزولی سطح حمایت قیمت بر روی سطح ۴۴٫۷۴ دیده می شود و تنها به شرط شکست و تثبیت دو ساعته قیمت پایین این سطح منجر به اصلاح به سوی سطح ۴۳٫۹۱ می شود که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۷ درصدی می باشد.

در هر صورت برای امروز انتظار داریم سطح مقاومت ۴۵٫۷۲ درهم شکسته شود و مقاومت بعدی در ۴۷٫۳۱ قرار دارد که به اعتقاد ما دیر یا زود لمس خواهد شد. بنابراین برای امروز هر چند روند نفت برنت را صعودی می دانیم و در میان مدت احتمال رسیدن آن به سطح ۵۴٫۰۵ وجود دارد اما ممکن است بازار برای عبور از سطح مقاومت ۴۵٫۷۲ دلار/بشکه مجبور به اندکی عقب نشینی و سپس وارد آوردن ضربه نهایی شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت