تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا تمایلات بازار هنوز هم نشان می دهد که احتمال فشار نزولی و تضعیف بیشتر یورو وجود دارد و هم اکنون قیمت در حال رسیدن به پایین ترین سطح ۷ ماهه گذشته است و این در حالی است که ارزش شاخص جهانی دلار آمریکا (DXY) با شکست سطح مقاومت ۱۰۰ به بالاترین سطح ۸ ماهه گذشته صعود کرده است.

از دیدگاه تحلیل فاندامنتال بیشتر شدن اختلاف نرخ بهره اوراق قرضه ایالات متحده با اوراق قرضه اروپا می تواند یکی از زمینه های اصلی تقویت مجدد دلار آمریکا و کاهش ارزش یورو باشد. بدین ترتیب، بازار همچنان در انتظار افزایش شکاف نرخ بهره بانکی بین ایالات متحده و اروپا است و انتظار می رود تا پایان سال جاری نرخ بهره بانکی آمریکا افزایش یابد.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است تثبیت قیمت شاخص دلار آمریکا در بالای سطح ۱۰۰٫۲۷ تایید کننده ادامه حرکت افزایشی است که می تواند در موج ۳ هدف ۱۰۰٫۸۵ را در طی روزهای آینده نمایان سازد.

تفاوت بازدهی اوراق قرضه دو ساله آمریکا با آلمان به ۱۳۴ واحد افزایش یافته که بیشترین میزان در ۹ ساله گذشته محسوب می شود و نرخ بازدهی اوراق قرضه آلمان از ۱ تا ۷ ساله همگی به زیر صفر درصد کاهش یافته اند به خاطر همین یورو سقوط بیشتری را در مقابل دلار آمریکا متحمل شده است.

جلسه هفته آینده بانک مرکزی اروپا (ECB) به کاهش ۱۰ تا ۳۰ واحدی نرخ بهره سپرده های بانکها به ۰٫۳ – تا ۰٫۵ – درصدی اشاره دارد. این نرخ بهره که شبیه به نرخ تخفیف است در حال حاضر منفی و روی نرخ ۰٫۲ – درصد قرار دارد و بدان معناست که بانک‌های اروپایی عملاً باید برای نگهداری ذخایر خود به بانک مرکزی اروپا پول پرداخت کنند.

امروز اعلام تصمیم مرکزی اروپا برای جریمه بانکهای اروپایی که پول نقد را احتکار می کنند یا خرید بیشتر اوراق قرضه موجب شد یورو در حرکتی نزولی در مقابل ارزهای اصلی قرار گیرد.

به باور ما از آنجایی که پولی که بانک‌ها در ازای اوراق قرضه خود دریافت کرده‌اند یا احتکار شده یا برای تامین هزینه خرید انواع دارایی‌ها، توسط بازارهای مالی بازیابی می شود بنابراین به باور ما برنامه تسهیل مقداری یا کمّی (QE) توسط بانک مرکزی اروپا در جلسه هفته آینده توسعه خواهد یافت.

اندیکاتورهای روزانه فروش یورو را نشان می دهند و از آنجاییکه قیمت در زیر سطح ۱٫۰۷۰۰ قرار دارد، احتمال سقوط بیشتر به سوی کمترین سطح سال ۲۰۱۵ وجود دارد و به ترتیب هدفهای نزولی ۱٫۰۵۵۰ ، ۱٫۰۵۰۰ و پس از آن سطح ۱٫۰۴۵۰ را نمایان خواهد ساخت. حرکت اصلاحی قیمت یورو فرصتهای مناسبی برای ورود مجدد فروشندگان در نزدیکی سطح مقاومت اصلی ۱٫۰۷۰۰ با حد تارگت ۱٫۰۵۶۵ ، ۱٫۰۵۶۰ و ۱٫۰۵۵۰ ایجاد می کند.

در زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن نیز توجه داشته باشید که انتشار اخبار و آمارهای مثبت اقتصادی آمریکا و یا توقف روند نزولی شاخصهای سهام در مقابل سطوح حمایت مهم، می تواند بار دیگر موجب بازگشت روند صعودی دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن را فراهم آورد. برای امروز سطح حمایت اولیه بر روی نرخهای ۱۲۲٫۲۵ ، ۱۲۲٫۲۰ و ۱۲۲٫۰۰ قرار دارند که می تواند موجب افزایش بیشتر تا سطح ۱۲۳٫۰۰ و در ادامه سطوح ۱۲۳٫۱۰ ، ۱۲۳٫۲۵ ، ۱۲۳٫۴۰ و ۱۲۳٫۵۰ گردد.

فردا بازارها به مناسبت تعطیلات روز شکر گذاری آمریکا و عدم انتشار اخبار مهم اقتصادی احتمالاً نوسانات قابل توجهی را شاهد نباشیم. به نظر می رسد معامله گران به آرامی معاملات پایان هفته را دنبال کنند و آنچه شاهد آن هستیم حجم کم معاملات و تغییرات جزئی در جهت اصلی بازارها است و فردا شاهد پایین بودن حجم نقدینگی در بازار باشیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا