تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم قیمت به بزودی به این روند خنثی بین سطوح ۱۰۶۴ و ۱۰۸۷ پایان دهد و با شکست سطح ۱۰۶۴ به سوی سطح ۱۰۴۸ ریزش کند. از این رو به نظر می رسد روند حرکت رنج و خنثی اونس طلا در کوتاه مدت بزودی به پایان خواهد رسید و قیمت هر چند در محدوده های خنثی حرکت خواهد نمود، اما آهنگ حرکت اونس طلا، نزولی خواهد بود.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است این محدوده خنثی بین پایین ترین سطح روز ۱۸ نوامبر و بالاترین سطح روز ۲۰ نوامبر تشکیل شده است. در چارت زیر قیمت اونس طلا همچنان خود را پایین سطح ۱۰۷۶ تثبیت کرده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۰۶٫۲۰ ( بالاترین سطح روز ۲۲ ژانویه) است.

این تثبیت کامل قیمت پایین سطح ۱۰۷۶ به معنای آن است که قیمت در آستانه ریزش به سوی سطح ۱۰۴۸ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) قرار گرفته است که انتظار داریم این سطح بزودی لمس شود. البته برای اینکه از ریزش قیمت به سطح ۱۰۶۴ مطمئن شویم لازم است که قیمت حتما از سطح ۱۰۶۴ با قدرت عبور کند.

این در حالی است که در حرکت افزایشی تنها نفوذ قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۰۸۷ باعث اصلاح قیمت به سوی سطح ۱۱۰۳ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) می شود که این سناریو با توجه به تثبیت قیمت پایین سطح ۱۰۷۶ کمی بعید به نظر می رسد.

با توجه به پیش بینی های صورت گرفته که عموماً حاکی از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر است، گمان می رود، بانک فدرال رزرو آمریکا رغبت زیادی به افزایش نرخ بهره در جلسه ماه آینده داشته باشد باشد و این موضوع می تواند روند نزولی اونس طلا را بیشتر به سمت ۱۰۴۸ هدایت کند.

حق پریمیوم طلا در بازار چین به ۵ الی ۶ دلار بالاتر از قیمت جهانی افزایش یافته است که نشاندهنده تقاضای خرید فیزیکی در بازار آسیا است اما این مساله هنوز نتوانسته به افزایش قیمت اونس طلا کمکی کند و همانطور که گفتیم چنانچه قیمت اونس طلا به همین صورت در پایین سطح ۱۰۷۶ تثبیت شود باید در انتظار سقوط جدی برای اونس طلا به سوی سطح ۱۰۴۸ باشیم.

در نمودار زیر در صورت شکسته شدن سطح ۱۰۶۴ ادامه حرکت نزولی اونس طلا را پیش بینی می کنیم و بدین جهت، پیش بینی هایی که برای کاهش به سوی سطح ۱۰۴۸ وجود داشته است، هنوز هم معتبر به نظر می رسد.

از این رو ممکن است با توجه به تقویت شاخص جهانی دلار آمریکا به بالاترین سطح ۸ ماهه گذشته و ادامه گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر، قیمت جهانی اونس طلا با عبور از سطح ۱۰۶۴ به سوی سطح ۱۰۴۸ کاهش یابد که در چارت پایین مشاهده می کنید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا