تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا به باور ما همچنان حرکت نزولی قیمت به نفع فروشندگان است و مثل روزها گذشته نزدیکی سطوح مقاومت ۱٫۰۶۴۰ ، ۱٫۰۶۶۰ ، ۱٫۰۶۶۵ و سپس ۱٫۰۶۸۰ ، ۱٫۰۶۸۵ و ۱٫۰۷۰۰ فرصت مناسبی برای ورود مجدد به پوزیشن فروش با حد تارگتهای روزانه ۱٫۰۵۶۵ ، ۱٫۰۵۶۰ و ۱٫۰۵۵۰ است.

همانطور که قبلا گفتیم با تقویت این گمانه که بانک مرکزی اروپا (ECB) بزودی برنامه های جدید محرک اقتصادی (QE) را در هفته آینده اجرا خواهد کرد، یورو تحت فشارهای نزولی شدیدی در برابر سایر ارزهای اصلی قرار گرفته است.

رویداد مهمی دیگری که در بازار اتفاق افتاد، شروع حرکت افزایشی شاخص جهانی دلار آمریکا (DXY) در برابر سایر ارزهای اصلی بود که در روز دوشنبه در تحلیل هفتگی ایندکس دلار آمریکا بدان اشاره کرده بودیم و به همین خاطر می بایست به انتظار صعود تا سطح ۱۰۰٫۲۷ و پس از آن سطح ۱۰۰٫۸۵ بود که پیشتر بدان اشاره کردیم.

در چنین شرایطی، وضعیت بازار کالاها، خصوصاً فلزات گرانبها، راهنمای خوبی از تمایلات بازار نسبت به تصمیم بانک فدرال رزرو آمریکا در ماه دسامبر خواهند بود. در حال حاضر، حرکت کاهشی اونس طلا کماکان ادامه دارد و انتظار می رود با شکسته شدن سطح ۱۰۶۴ این حرکت نزولی تا هدف ۱۰۴۸ و پایین تر ادامه یابد.

اکنون این سوال مطرح است که اگر با اعلام آمارهای مثبت از ایالات متحده، حرکت صعودی ایندکس دلار آمریکا شکل بگیرد، چه اتفاقی برای فلزات گرانبها خواهد افتاد؟ پاسخ ساده آنکه،  اونس طلا به شدت سقوط کرده و به نرخهای پایین ۱۰۶۴ کاهش خواهد یافت.

در زوج ارز یورو – ین ژاپن نیز در حال حاضر، هنوز هم حرکت کاهشی یورو ادامه دارد و این شرایط تا زمانیکه میزان بازدهی اوراق قرضه اروپا پایین است، ادامه خواهد داشت. برای امروز به نظر می رسد فرصتهای مناسبی برای فروش این زوج ارز در نزدیکی سطوح مقاومت ۱۳۰٫۷۵ ، ۱۳۰٫۸۵ و ۱۳۱٫۰۰ با حد تارگت ۱۲۹٫۷۰ ، ۱۲۹٫۵۰ و ۱۲۹٫۲۰ وجود داشته باشد.

امروز بازار بطور مشخص دارای تمایلات فروش یورو و فرانک سویس است که هرچند جالب توجه است، اما شرایط برای اقدام مشابه بانک مرکزی اروپا توسط بانک مرکزی سویس را تداعی می کند که باعث ریزش فرانک سویس در مقابل دلار آمریکا به کمترین سطوح از ماه اوت ۲۰۱۰ به این سو شده است.

پیش بینی می شود اقدام توسعه سیاست های انبساطی بانک مرکزی اروپا با مداخله بانک مرکزی سویس در جهت تضعیف فرانک سویس همراه باشد و در نتیجه به تقویت دلار آمریکا در مقابل فرانک سویس همچنان کمک کند و در زوج ارز دلار آمریکا – فرانک سویس شکسته شدن سطح ۱٫۰۳۰۰ پتانسیل ورود بیشتر خریداران را دارد.

بانک مرکزی اروپا (ECB) هفته آینده پنجشنبه برای تعیین نرخ بهره و سیاستهای جدید بانک مرکزی تشکیل جلسه خواهد داد و از آنجاییکه اخیرا آقای دراقی به احتمال افزایش بودجه خرید دارایی ها اشاره کرده بود احتمالاً نشست این ماه بانک مرکزی اروپا وضعیت خاصی داشته باشد. از این رو، بازار با دقت شرایط را دنبال کرده و می بایست در انتظار واکنش به اعلام تصمیم احتمالی برای خرید بیشتر دارایی ها بود.

در سایر تحولات برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم قیمت آن در طی ۳ ماهه آینده دوباره بالاترین سطح روز ۹ اکتبر یعنی سطح ۵۰٫۹۲ دلار/بشکه را تاچ کند که این موضوع را بررسی امواج الیوت و اندیکاتور RSI در نمودار زیر تایید کرده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود چرخه پنج موجی قیمت از سطح ۱۱۲٫۲۴ (بالاترین سطح روز ۲۸ اوت ۲۰۱۳) در سطح ۳۷٫۷۵ (پایین ترین سطح روز ۲۴ اوت ۲۰۱۵) تکمیل شده است و این موضوع را واگرایی افزایشی در اندیکاتور RSI در چارت هفتگی و برابری طول موج های ۱ و ۵ تایید کرده اند.

همچنین در نمودار پایین استمرار موج نزولی ۳ را می بینیم که این موج از نظر طولی بیش از سه برابر موج ۱ ریزش داشته است و این به معنای آن است که در قیمت نفت خام سبک آمریکا احتمال استمرار موج نزولی ۵ بسیار ضعیف است و در نمودار زیر حرکت نزولی قدرت چندانی برای ادامه حرکت نخواهد داشت.

بررسی سطوح فیبوناچی از این چرخه پنج موجی نیز سطح مقاومت قیمت نفت را بر روی سطح ۴۸٫۶۳ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) نشان می دهد که باعث اصلاح عمیق و ریزش شدید قیمت از سطح ۵۰٫۹۲ (بالاترین سطح روز ۹ اکتبر) شده است. بررسی سطوح فیبوناچی در چارت بعدی نیز نشان می دهد که این حرکت کاهشی در سطح ۳۸٫۹۹ (پایین ترین سطح روز ۲۰ نوامبر) به پایان رسیده است.

در نمودار روزانه مشخص است که این موج اصلاحی در یک الگوی زیگزاگی شکل بوجود آمده که از سه موج ساخته شده است و طول موج اول (a) و موج سوم (c) با هم برابر بوده اند. از دید بلند مدت نیز قیمت نفت در موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۳۷٫۷۵ قرار گرفته است که در بیشترین قدرت افزایشی خود توان افزایش به سوی سطح ۵۲٫۱۶ را دارد که این سطح مقداری بالاتر از سطح ۵۰٫۹۲ می باشد.

فقط باید در این موج توجه داشته باشیم اگر قیمت نفت در طی ۳ ماهه آینده به هر دلیلی نتواند از منطقه مقاومت ۴۴٫۰۲ و ۴۵٫۵۸ (خطوط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی) با قدرت رد شود می تواند به منزله استمرار موج نزولی از سطح ۵۰٫۹۲ به سوی سطح ۳۷ تلقی شود.

بنابراین در این شرایط احتیاط در خرید نفت در نزدیکی سطوح مقاومت ۴۴٫۰۲ و ۴۵٫۵۸ منطقی به نظر میرسد و قیمت در مقادیر بالاتر از این منطقه برای ورود مجدد به پوزیشن خرید با حد تارگت ۵۰٫۹۲ و ۵۲٫۱۶ جذاب تر است.

در غیر این صورت اگر قیمت موفق به شکست کامل سطوح مقاومت ۴۴٫۰۲ و ۴۵٫۵۸ نشود نمودار قیمت نفت خام سبک آمریکا مجددا باید مورد بررسی قرار گیرد. در هر صورت با ایجاد پتانسیل صعود در قیمت نفت شاهد رشد تا سطوح ۵۰٫۹۲ و ۵۲٫۱۶ دلار/بشکه خواهیم بود که در چارت پایین مشاهده می کنید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام