تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم قیمت آن در هفته جاری با سطح مقاومت ۱۰۰٫۲۷ مواجه شود.

اگر این سطح با قدرت شکسته شود و کندل روزانه بالای این سطح بسته شود باید منتظر افزایش قیمت به سوی سطح ۱۰۰٫۸۵۳ (خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی) باشیم که افزایش قیمت به بالای سطح ۱۰۰٫۳۹ این حرکت را بیشتر تایید خواهد کرد.

اما اگر قیمت در هفته موفق به عبور قدرتمند از سطح مقاومت ۱۰۰٫۲۷ نشود احتمال تشکیل یک حرکت اصلاحی به سوی سطوح ۹۹٫۷۹ و ۹۹٫۳۲ وجود دارد زیرا منطقه ۱۰۰٫۲۷ تا ۱۰۰٫۳۹ مقاومت جدی برای قیمت شاخص جهانی دلار آمریکا محسوب می شود.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی ۳ قرار گرفته است که سومین موج از چرخه پنج موجی قیمت از سطح ۹۲٫۶۲۱ (پایین ترین سطح روز ۲۴ اوت) به این سو است و این سطح توسط سطح مقاومت دیگری در سطح ۱۰۰٫۳۹ (بالاترین سطح روز ۱۳ مارس) مورد مقاومت جدی قرار گرفته است.

این دو سطوح مقاومت بسیار قوی و مهم هستند که اگر قیمت در هفته جاری موفق به شکست این سطوح نشود احتمال تشکیل یک حرکت اصلاحی به سوی سطوح ۹۹٫۷۹۹ (خط فیبوناچی ۱۵۰ درصدی) و پس از آن سطح ۹۹٫۳۲۷ (پایین ترین سطح روز ۱۳۸٫۲ درصدی) وجود دارد.

در حال حاضر قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا در نزدیکی بالاترین سطح خود از اواسط ماه مارس به این سو قرار گرفته است و بیشتر شدن اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه دو ساله ایالات متحده با آلمان می تواند یکی از زمینه های تقویت مجدد دلار آمریکا و کاهش یورو باشد و توجه معامله گران را به اختلاف نرخ بهره بیشتر معطوف نموده است.

در هفته جاری نشست روز پنجشنبه بانک مرکزی اروپا (ECB) برای معامله گران روز حساس و پرنوسانی خواهد بود و از آنجاییکه کاهش نرخ بهره سپرده های بانکی کاملاً مورد انتظار بازار است، توجه و تمرکز اصلی معامله گران به کنفرانس خبری رئیس بانک مرکزی اروپا خواهد بود تا مشخص شود که آیا ECB نیز سرانجام تن به اقدامات غیر متعارف پولی و توسعه سیاستهای انبساطی خواهد داد یا نه.

این همان سایه هراسی است که بر یورو سنگینی می کند و پیش بینی می شود، با اتخاذ این تصمیم، حرکت نزولی یورو در مقابل دلار آمریکا امتداد بیشتری یابد و فشارهای بیشتری در آینده نزدیک بر یورو به سوی سطوح ۱٫۰۵۵۰ و ۱٫۰۵۰۰ و پس از آن سطح ۱٫۰۴۵۰ تحمیل شود.

بنابراین پیش بینی می شود، تا روز چهارشنبه و پنج شنبه که خبر سخنرانی یلن ریس بانک فدرال رزرو آمریکا و جلسه بانک مرکزی اروپا مورد توجه معامله گران قرار می گیرد و روز جمعه آمار ماهیانه اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) منتشر می شود بازار به حرکت تکنیکی خود ادامه دهد و همچنان با پتانسیل بالا، در انتظار اعلام این اخبار باقی بماند. در نمودار زیر، اهداف بعدی شاخص دلار آمریکا را پیش بینی می کنیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا