تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) امروز برگزار شد و همانطور که انتظار می رفت نرخ بهره اصلی در عدد %۰٫۵ باقی ماند و نرخ بهره سپرده تنها به میزان ۱۰ واحد پایه از رقم قبلی %۰٫۲۰- به %۰٫۳۰- کاهش یافت که این کاهش کمتر از حد پیش بینی ها بود و چندان چشمگیر بازار نبود.

به همین خاطر مسئله ای که باعث شد تا یورو پس از این جلسه در برابر دلار و پوند افزایش یابد، هم کاهش کمتر از حد انتظارات نرخ بهره سپرده بانک مرکزی اروپا بود و هم سخنان ماریو دراقی رئیس ECB در کنفرانس مطبوعاتی پس از این نشست بود.

در این روز زوج ارز EURUSD به مرزهای بالای سطح ۱٫۰۹۰۰ نزدیک شد و بیشترین رشد روزانه خود را از اواسط ماه مارس به این سو تجربه کرد. زوج ارز یورو در مقابل پوند نیز تا حد ۰٫۷۲۵۰ و یورو در مقابل ین ژاپن تا بالای سطح مقاومت ۱۳۴٫۰۰ صعود کردند و در برابر دیگر ارزها نیز امروز یورو بسیار قدرتمند ظاهر شد.

در واقع امروز بازار انتظار کاهش بیش از ۱۰ واحد نرخ بهره سپرده را توسط بانک مرکزی اروپا داشت و شدیدا خود را برای گسترش محرکهای اقتصادی و توسعه بیشتر سیاست های انبساطی کمّی (QE) آماده کرده بود.

اما صحبتهای امروز دراقی بازارها را به کلی ناامید کرد و این مساله باعث شد تا یورو مجدد تقویت شود و از سطح ۱٫۰۵۱۵ تا سطوح بالای ۱٫۰۹۰۰ افزایش یابد که بالاترین سطح از ۶ نوامبر به این سو است و با توجه به حرکت افزایشی شارپی امروز انتظار نزدیک شدن یورو در مقابل دلار آمریکا به سطح مقاومت ۱٫۱۰۰۰ وجود دارد.

آقای دراقی در سخنرانی امروز به این نکته مهم اشاره کرد که مقدار خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا در ماه همان رقم قبلی ۶۰ میلیارد یورو خواهد بود در حالیکه قبلا بازار انتظار داشت این مقدار خرید به ۷۰ تا ۷۵ میلیارد یورو افزایش یابد. همچنین بانک مرکزی اروپا برنامه این خرید اوراق قرضه را تا پایان ماه مارس ۲۰۱۷ تمدید کرد. در واکنش به تقویت یورو، شاخص جهانی دلار آمریکا به سطح ۹۸٫۲۸ ریزش کرد که پایین ترین میزان در یک ماهه گذشته است.

لازم به ذکر است بانک مرکزی اروپا امروز پیش بینی خود را در مورد رشد اقتصادی اتحادیه اروپا در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ به ترتیب از رقم قبلی %۱٫۴ و %۱٫۸ به %۱٫۵ و %۱٫۹ افزایش داد که این خبر نیز به تقویت یورو نیز کمک کرد. برای نرخ تورم نیز پیش بینی خود را در سالهای ۲۰۱۵ ، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ترتیب %۰٫۱ ، %۱٫۱ و %۱٫۶ اعلام کرد که برای سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ترتیب کمتر از رقم پیش بینی شده قبلی %۱٫۱ و %۱٫۷ بود.

هم اکنون برای یورو با توجه به تحولات امروز و شکسته شدن سطوح مقاومت ۱٫۰۸۲۰ و ۱٫۰۸۳۰ جهت افزایشی را به سوی مقاومت های بالای سطح ۱٫۰۹۰۰ و حتی ۱٫۱۰۰۰ متصور هستیم تا مهمترین رویداد خبری فردا یعنی آمار تعداد اشتغال ماهانه (Non-Farm Payrolls) و نرخ بیکاری ایالات متحده آمریکا اعلام شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا