تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز اولین جمعه دسامبر است و طبق معمول میزان مشاغل اضافه شده به بخش غیر کشاورزی (NFP) در اولین جمعه هر ماه میلادی اعلام می شود. این خبر همواره یکی از مهمترین اخبار اقتصادی ایالات متحده است و در شرایط فعلی از اهمیت بالاتری نیز برخوردار است. امروز بازار در انتظار مهمترین خبر هفته اعلام آمارهای اشتغال ماهانه در ایالات متحده (NFP) در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران است.

پیش بینی می شود، تعداد فرصتهای شغلی ایجاد شده در ماه نوامبر به رقم ۲۰۰۰۰۰ برسد. در صورت تحقق این پیش بینی، شاهد بهبود وضعیت اشتغال و احتمالا افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر خواهیم بود. برای آمار نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود رقم %۵٫۰۰ تثبیت شود.

اعلام قوی و بالاتر از حد پیش بینی یا همراستا با انتظار بازار می تواند این اطمینان را برای بانک فدرال ایجاد می کند که در انجام سیاستهای خود برای افزایش نرخ بهره در جلسه روز ۱۶ دسامبر بیش از پیش مصمم شود که این در صورت شکست سطح ۱۰۵۸ باعث کاهش اونس طلا می شود اما انتشار منفی این آمار سیاستگذاران پولی بانک مرکزی آمریکا را نسبت به وضعیت بازارهای اشتغال و افزایش نرخ بهره دچار تردید خواهد ساخت که در صورت شکست مقاومت ۱۰۷۶ می تواند باعث افزایش اونس طلا به سوی سطوح ۱۰۸۷ و ۱۰۹۸ و پس از آن سطح ۱۱۰۳ شود.

در هر حال فارغ از اینکه NFP چه اثری بر رفتار امروز اونس طلا خواهد گذاشت نباید از تاثیر آن بر جلسه روز ۱۶ دسامبر بانک مرکزی آمریکا غافل شد. بازار کار هر جامعه به نوعی نشاندهنده سلامت اقتصاد آن می باشد و این مسئله برای کشورهایی مثل آمریکا که اقتصادی بر پایه مصرف کننده دارند دو چندان است.

از منظر تحلیل تکنیکال نیز پیش بینی می کنیم قیمت آن تا زمانیکه پایین سطح مقاومت ۱۰۷۶ تثبیت شده است اگر بتواند امروز به زیر سطح ۱۰۵۸ برسد دوباره به سوی سطح حمایت ۱۰۴۸ کاهش یابد و اگر این سطح شکسته شود سیگنال ریزش به سوی سطوح ۱۰۴۰ ، ۱۰۳۸ و ۱۰۱۵ صادر خواهد کرد. در حرکت صعودی نیز خریداران از بالای سطح ۱۰۷۶ با هدف ۱۰۸۷ و ۱۰۹۸ و ۱۱۰۳ وارد بازار خواهند شد. در نمودار زیر مشخص است که قیمت اونس طلا در موج نزولی C قرار گرفته است که جزو سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۰۶ (بالاترین سطح روز ۲۲ ژانویه) می باشد.

این موج از نوسانات نزولی شدیدی برخوردار است که اگر به زیر سطوح ۱۰۴۸ و ۱۰۴۵ برسد می تواند در میان مدت قیمت را تا سطح ۹۶۱ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) پایین بکشاند. سطح حمایت اولیه هنوز در اطراف سطح ۱۰۴۸ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) قرار دارد که موقتا مانع از ریزش قیمت در این موج شده است و اگر از بالا سطح مقاومت ۱۰۷۶ شکسته شود ممکن است به سوی سطوح ۱۰۸۷ و ۱۰۹۸ و ۱۱۰۳ افزایش یابد.

با این حال حرکت اصلاحی اونس طلا به بالای ۱۰۶۳ که روز گذشته در واکنش به تقویت چشمگیر یورو شاهد بودیم هنوز چندان قوی نبوده و در حرکت صعودی تنها اگر از بالا سطح مقاومت ۱۰۷۶ با قدرت شکسته شود سیگنال خرید صادر خواهد کرد. امری که در صورت تحقق، می تواند به انجام حرکت صعودی اونس طلا برای بازگشت به محدوده های بالای قیمت ۱۰۸۷ کمک کند.

همانطور که در چارت پایین مشخص شده است سطح مقاومت مستحکم بر روی ۱۰۷۶ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) مانع از هر گونه حرکت صعودی شده است و تنها به شرط شکست آن سیگنال افزایش و خرید صادر می کند.

در هر حال امروز منتظر خبر آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران هستیم و اگر همانند ماه گذشته شاهد افزایش چشمگیر NFP باشیم این موضوع بهترین شاخص بیانگر بهبود وضعیت بازار کار آمریکا است و فشار بر فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره را در روز ۱۶ دسامبر بیشتر می کند. بهتر است امروز تا خبر ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتظر واکنش اونس طلا به آمار بازار کار آمریکا و شکست یکی از سطوح حمایت ۱۰۵۸ و مقاومت ۱۰۷۶ بمانیم تا جهت بازار مشخص گردد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا