خبر فوری – تحلیل قیمت جهانی اونس طلا پس از اعلام آمار اشتغال آمریکا (NFP)

این هفته را بازار در شرایطی پشت سر گذاشت که اکثر اخبار مربوط به اقتصاد ایالات متحده مثبت بودند و حکایت از جدی بودن افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر داشت و امروز آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) در ماه نوامبر به میزان ۲۱۱۰۰۰+ اعلام شد و کمی بالاتر از حد پیش بینی بازار ۲۰۰۰۰۰+ بود و روز گذشته یلن ریس بانک فدرال نیز در سخنانی موضع پیشین خود دال بر افزایش نرخ بهره را تکرار نمود.

اما این مسئله موجب افزایش اونس طلا شد و از آنجاییکه که خبر امروز آمار کار آمریکا هم مثبت بود این سوال پیش می آید که علت اصلی این موج افزایشی اونس طلا چه بود؟

به عبارتی تشخیص اینکه چه خبر یا واقعه ای از اهمیت بالاتری نسبت به دیگر اخبار برخوردار است. اهمیت شاخصهای اقتصادی، سخرانیها و بطور کل اخبار اقتصادی و سیاسی در زمانهای مختلف یکسان نیستند و رتبه بندی خشک این شاخصها چندان مفید فایده نیست.

به عنوان مثال شاخص NFP امریکا که معمولا از اهمیت خاصی برخوردار است در بعضی شرایط اهمیت خود را از دست می دهد و یا حتی ممکن است بسیار مهمتر شود . گاهی یک سخرانی یا جلسه را بازار بسادگی نادیده می گیرد حال آنکه ماه بعد ممکن است همان جلسه بازار را دچار شوک مهیبی کند. این مسئله از آنجا مشخص می شود که معامله گر جهت نگاه بازار را درک کند که معمولا کاریست نه چندان ساده .

در پاسخ به سوال مطرح شده در بالا باید گفت قطعا NFP آمریکا نمی تواند علت اصلی باشد چون اولا این شاخص در حد انتظار و کمی هم بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شد و بازار را شگفت زده نکرد و ثانیا بلافاصله پس از اعلام این خبر اونس طلا مقداری ضعیف شد و ساعتی پس از آن بود که موج تقویت اونس طلا از راه رسید. از این رو نسبت دادن این موج به NFP تنها توجیه کردن ظاهری مسئله است و ریشه عمیقی ندارد و برای پیدا کردن دلیل اصلی باید کمی بیشتر فکر کرد.

همانطور که در نوشته های روزهای پیشین مطرح کردیم اعلام قوی آمار اشتغال آمریکا مهر تاییدی برای افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه ماه دسامبر است و چون این خبر از مدتها قبل در بازار لحاظ شده بود و قبلا نیز اونس طلا سقوط خود را به خاطر این مساله تا سطح ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح سال ۲۰۱۰) کرده بود، دیگر این موضوع یعنی اخبار پیرامون افزایش نرخ بهره بانک فدرال دیگر خبر جدید و داغی برای بازار نیست و به خاطر همین چنین رفتار های عجیبی از بازار چندان غیر عادی هم نیست.

از این رو هر موجی که در بازار براه می افتد به علت خریدهای سنگینی است که نهادهای بزرگ اقتصادی می کنند و به عبارتی خبر افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا برای بازارهای مالی دیگر پیش خور (priced) شده است و این مسئله خود گواه آن است که جریان پر قدرتی در بازار وجود دارد که فعلا سطح حمایت ۱۰۴۸ را حد بسیار پایینی برای اونس طلا می داند و اعتقاد دارد که فعلا اونس طلا نمی تواند پایین این خط دوام بیاورد.

بنابراین می توان گفت امروز پس از اعلام مثبت شاخص اشتغال آمریکا، اونس طلا قدرت ماندن در پایین سطوح حمایت ۱۰۵۸ و ۱۰۴۸ را نداشت و با توجه به این مساله که آمار مثبت اشتغال آمریکا، گمانه زنی بازار را افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر بیشتر کرده و این افزایش نرخ بهره نیز از مدتها قبل در بازار لحاظ شده است، باید گفت این اخبار دیگر خبر جدیدی برای بازار محسوب نمی شود و قبلا محور توجهات بازار بوده و اهمیت آن هم بسیار بالاتر از حد معمول رفته بود و به خاطر همین امروز شاهد بی توجهی بازار به این خبر و افزایش قیمت اونس طلا هستیم.

بدین ترتیب این عوامل باعث شدند که امروز قیمت جهانی اونس طلا با افزایش روبرو شود و به بالای سطح مقاومت ۱۰۷۶ دست یابد و به باور ما افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه دو هفته آینده دیگر برای فعالان بازار کاملا مسلم و مسجل شده است و دیگر خبر جدیدی برای بازارها نیست.

به خاطر همین براساس آنچه که در نمودار زیر مشخص است برای امروز اگر کلوز کندل هفتگی قیمت اونس طلا بالای سطح مقاومت ۱۰۷۶ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) تایید شود انتظار فتح منطقه ۱۱۰۳ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) را دیر یا زود برای هفته آینده خواهیم داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا