تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم با توجه به آنکه دیروز قیمت نتوانست از سطح مقاومت ۱۰۸۸ عبور کند برای امروز در اطراف سطح ۱۰۶۴ با حمایت روبرو شود. دلیل اصلی ریزش قیمت اونس طلا در طی ۲۴ ساعته گذشته عمدتا به خاطر کاهش بهای نفت و افزایش ارزش دلار آمریکا بود.

قیمت نفت به پایین ترین سطح ۷ ساله گذشته سقوط کرده است و ارزش دلار آمریکا نیز توانسته مقداری از سقوط روز جمعه خود را در برابر ارزهای اصلی بازار جبران کند. دلیل اصلی کاهش قیمت نفت نیز به خاطر بالا نگه داشتن سطح تولیدات نفت اوپک برای حفظ سهم خود است که دیروز باعث ریزش شدید قیمت نفت گردید.

کاهش بیشتر قیمت نفت نگرانی های را در مورد تورم منفی بوجود آورده است و این مساله یکی از عوامل کاهشی اونس طلا که اغلب به عنوان مانعی در برابر تورم یاد می شود است و از سوی دیگر تمایلات سرمایه گذاران بزرگ بازار نیز نسبت به چشم انداز اونس طلا همچنان کاهشی است و امروز مشخص شد که موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۶۳۴٫۶۳ تن کاهش یافته که پایین ترین میزان از سپتامبر ۲۰۰۸ به این سو است.

از منظر تحلیل تکنیکال امروز پیش بینی می کنیم قیمت اونس طلا در حوالی سطح ۱۰۶۴ مورد حمایت قرار گیرد و اگر امروز بتواند به همین صورت در بالای سطح حمایت ۱۰۶۴ تثبیت شود باعث افزایش دوباره قیمت به سوی سطح مقاومت ۱۰۸۳ می شود که این حرکت را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی نشان داده است.

به نظر می رسد حرکت اصلاحی فعلی از سطح ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح روز ۳ دسامبر) در جهت خلاف روند کاهشی قیمت از سطح ۱۳۰۶ (بالاترین سطح روز ۲۲ ژانویه) است و فعلا در اطراف سطح مقاومت ۱۰۸۳ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) با مقاومت و در اطراف سطح ۱۰۶۴ با حمایت روبرو شده است.

در هر حال به باور ما حرکت اصلاحی فعلی اونس طلا هنوز تکمیل نشده است و در چارت پایین مشخص است که این حرکت اصلاحی در قالب سه موج شکل گرفته است که موج سوم یعنی موج c ممکن است دوباره قیمت را به سوی سطح ۱۰۸۳ هدایت کند و موج دوم یعنی موج b به احتمال زیاد در همین حوالی سطح حمایت ۱۰۶۴ (خط فیبوناچی ۷ درصدی) پایان یابد.

در حرکت افزایشی چنانچه قیمت اونس طلا بتواند از سطوح مقاومت ۱۰۸۳ و ۱۰۸۸ با قدرت عبور کند در هفته جاری سیگنال افزایش به سوی سطح ۱۱۰۷ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) صادر خواهد کرد. این موضوع می تواند حرکت اصلاحی اونس طلا از سطح ۱۰۴۵ را بیشتر به جلو هدایت کند.

از سوی دیگر، مسلم است که در صورت شکسته شدن سطح حمایت ۱۰۶۴ ممکن است قیمت ناگزیر به تغییر جهت حرکت خود به سوی سطح ۱۰۴۵ گردد. امروز و در کل این هفته تعداد اخبار اقتصادی آمریکا چندان زیاد نیست، اما به نظر می رسد روز جمعه میزان خرده فروشی و قیمت تولیدکنندگان آمریکا محرک های قابل توجهی برای تعیین جهت حرکت بازار به شمار روند.

شایان ذکر است که جلسه آتی بانک مرکزی آمریکا (FOMC) برای تعیین نرخ بهره بانکی هفته آینده روز ۱۶ دسامبر برگزار خواهد شد و قویا پیش بینی می شود بعد از یک دهه نرخ بهره افزایش یابد. هفته آینده هفته پر فراز و نشیبی را در پیش رو خواهیم داشت و انتظار می رود با اعلام افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا بازار واکنش های متفاوتی را تجربه کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا