تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

کاهش قیمت نفت به پایین ۳۸ دلار ، رکورد شکنیهای پی در پی دلار آمریکا در برابر دلار کانادا و گذر از سطح ۱٫۳۵ و رسیدن به بالاترین حد در طول ۱۱ سال گذشته و سقوط ارزش ارزهای متکی به کالا نظیر دلار استرالیا و دلار نیوزلند همگی از حوادثی بودند که اخیرا بازار را شگفت زده کرده است. در شرایطی که قیمت نفت رو به کاهش است و به حد بسیار پایینی رسیده بنابراین وضعیت ارز رایج کانادا (CAD) همچنان کاهشی ارزیابی می شود.

در حال حاضر زوج دلار آمریکا – دلار کانادا فاصله چندانی تا عدد ۱٫۳۶ ندارد و احتمال فتح این سطح بسیار است که اگر این سناریو حاکم شود قیمت دلار آمریکا در مقابل دلار کانادا نیز رشد قابل ملاحظه ای خواهد داشت و خود را گامی دیگر به ۱٫۴۰ نزدیک می کند. از لحاظ تکنیکی اگرچه شیب صعود این زوج ارز بسیار تند بوده اما هنوز به منطقه اشباع نرسیده و به نظر می رسد که این روند تا منطقه ۱٫۴۰ حفظ شود.

بنابراین اینگونه به نظر می رسد عوامل فاندامنتالی بسیار پر قدرت ظاهر شده اند و واگرایی میان دو بانک مرکزی آمریکا و کانادا مشهود است در چنین شرایطی باید دنباله رو بازار بود و دلیلی برای تغییر روند USDCAD از صعودی به نزولی وجود ندارد. ارز رایج این سه کشور یعنی کانادا، استرالیا و دلار نیوزلند هبستگی بالایی به نفت دارند و به همین دلیل این سه ارز را نماینده بازار کالا در بازار ارز می نامند (Commodity Currency) و به همین دلیل هنگام معامله بر روی این ارزها همواره باید نیم نگاهی نیز به وضعیت بازار کالا داشت.

در سایر تحولات برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم قیمت آن در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده تا سطوح ۲۸٫۹۷ و ۲۷٫۰۷ و برای قیمت نفت برنت دریای شمال تا سطوح ۳۲٫۲۴ و ۲۸٫۳۱ دلار/بشکه کاهش یابند.

همانطور که در نمودار ماهیانه پایین قیمت نفت خام سبک آمریکا مشخص است این سطح بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۴۷٫۲۷ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۸) و خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۱۰٫۳۵ به ۱۴۷٫۲۷ تشکیل شده است.

در چارت پایین کاملا به وضوح مشخص است که قیمت نفت برای مدت چند ماه بالای سطوح ۴۳٫۸۴ و ۴۲٫۶۶ در نوسان بود تا اینکه کندل ماه گذشته زیر این محدوده بسته شد که این خود بیانگر شکست کامل این سطوح است.

علاوه بر این سطح ۳۷٫۰۵ (پایین ترین سطح روز ۷ دسامبر) پایین تر از سطح ۳۷٫۷۵ (پایین ترین سطح روز ۲۴ اوت) می باشد که این بیانگر از سرگیری روند نزولی بلند مدت است که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

در حرکت صعودی تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۴۳٫۸۴ و افزایش قابل توجه به بالای این سطح سناریوی نزولی را با چالش مواجه می سازد. با این حال با توجه به ساختار امواج الیوت از موج نزولی فعلی در چارت روزانه، افزایش قیمت نفت به بالای سطح ۴۳٫۸۴ نامحتمل است.

همانطور که در چارت روزانه مشاهده می کنید حرکت کاهشی از سطح ۶۱٫۵۷ (بالاترین سطح روز ۲۴ ژوئن) در قالب پنج موج شکل گرفته است و این موج iii جزو موجهای نزولی شدید است که می تواند قیمت نفت را تا سطح ۲۶٫۰۹ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) پایین بکشاند.

در نمودار روزانه حداقل می توان انتظار داشت که این موج نزولی به سوی سطح ۳۵٫۵۸ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) کاهش یابد و این سطح به خاطر آنکه رقم خیلی پایینی برای نفت است هر گونه حرکت اصلاحی برای نفت به بالای سطح مقاومت ۴۳٫۸۴ را با مشکل جدی مواجه می سازد که در چارت روزانه مشخص است.

بنابراین به نظر می رسد محدوده فعلی قیمت نفت موقعیت خوبی برای فروش نفت در میان مدت ( طی ۱ الی ۳ ماهه) باشد و با در نظر داشتن حد استاپ در بالای سطوح مقاومت ۴۱٫۴۳ و ۴۳٫۸۴ می توان برای ورود به پوزیشن فروش به ترتیب با حد تارگت های ۳۵٫۵۸ ، ۳۱٫۹۵ و پس از آن سطوح ۲۸٫۹۷ و ۲۷٫۰۷ دلار/بشکه تصمیم گرفت که این اهداف را در چارت ماهیانه و روزانه پایین مشاهده می کنید.

کاهش بهای نفت دلائل مختلفی دارد و از آنجایی که نفت به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا این کالا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گران تر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت را نیز کاهش می دهد. بطور کل کالاهایی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلا و نفت است.

دلیل دیگر می تواند خودداری اوپک از کاهش تولید باشد و واقعیت آن است که مقامات اوپک اعتقادی به کاهش سطح تولیدات ندارند و بالا نگه داشتن سطح تولیدات را به خاطر حفظ سهم خود در بازار می دانند. در حالیکه تقاضا از سمت کشورهای مختلف علی الخصوص چین در حال کاهش است این ادعای اوپک جای بحث دارد اما در نتیجه چندان تفاوتی حاصل نمی شود ، سیاست مقامات اوپک کاهش تولید نیست و بازار باید با این مسئله کنار بیاید که این کنار آمدن ظاهرا خود را در کاهش بهای نفت به پایین ترین سطح ۷ ساله گذشته نشان داده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام