سقــــــــوطی دیگر برای قیمت جهانی اونس طلا به زیر ۱۲۰۰  دلار 

خوانند گانی که این بخش سایت را دنبال می کنند احتمال سقوط اونس طلا به زیر ۱۲۰۰ دلار را بارها و بارها در گزارشات قبلی مشاهده کرده اند.

این روزها در بازار جهانی طلا سقوط قیمت دیگر چندان خبر مهیجی محسوب نمی شود. اونس طلا و نقره تقریبا هر روز یکی دو بار به نرخهای نزولی جدید که در طی سه ساله گذشته سابقه نداشته است سقوط می کنند و اونس طلا همچنان بازنده اصلی بازار است  . اکنون این سوال مطرح است که آیا واقعا دوران طلای این فلز به پایان رسیده است؟

در سه ماه گذشته قیمت اونس طلا از ۱۶۰۰ دلار به زیر ۱۲۰۰ دلار رسیده است که موجی است سخت سهمگین و دیشب دیدیم که قیمت اونس طلا با سقوط به زیر ۱۲۰۰ دلار راه را برای کاهشهای بیشتر هموار کرد و برای اولین بار در طی سه ساله گذشته قیمت آن با عدد ۱۱۸۰ دلار نوشته شد .

چنین روزهایی در طول فعالیت یک معامله گر (Trader) کم پیش می آید . از سوی دیگر ظاهرا معامله گران چینی هم که قبلا به خریداران طلا شهرت داشتند حالا فروشنده طلا شده اند که این مسئله در نوع خود مثال زدنی است.

در واقع در این روزها همه صندوقها و سرمایه گذاران بین المللی که چه در سطح خرد یا کلان اقدام به فروش می کنند ، تنها امید طلا به همین خریدهای فیزیکی هندها و چینی ها در سطوح پایین بود که آن هم فعلا دیگر وجود ندارد و آنها نیز همانند سایر معامله گران جهان متمایل به فروش اونس طلا شده اند .

حالا تصور نماید با این فروش های گسترده در سشن آسیا ، باید انتظار موج دیگری از سقوط قیمت را داشت که احتمالا بزودی ۱۱۵۱ و در روزهای آتی هدف ۱۰۸۶ دلار را نشانه خواهد رفت که البته دسترسی به این هدفها مستلزم شکست سطح ۱۱۸۰ ( پایین ترین سطح امروز صبح ) می باشد .

از ابتدای سال ۲۰۱۳ ارزش اونس طلا در حدود ۱۷۰۰ دلار بود و هم اکنون نزدیک ۱۲۰۰، به عبارتی ارزش این فلز زرد ۳۰ درصد سقوط داشته است که روند بسیار هولناکی است.

از دیدگاه تحلیل تکنیکال و بررسی امواج الیوت ، همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم انتظار سقوط تا ۱۱۵۱ دلاری ( خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی در موج بزرگ نزولی C ) امر چندان غیر معقولی نیست و اگر هم این سطح شکسته شود می بایست در انتظار سقوطی دیگر تا منطقه حدود ۱۰۸۶ دلار ( بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی ) باشیم که در نمودار زیر مشخص است .

از نظر تحلیل فاندامنتال نیز همان سناریوی قبلی یعنی سیگنال آقای بن برنانکی ( ریس بانک مرکزی آمریکا ) به توقف مشوق های مالی و کاهش میزان سیاستهای انبساطی و همچنین کاهش ذخایر صندوق جهانی طلای اسپایدر (SPDR) به کمترین حد در طی بیش از چهار ساله گذشته عاملی است که دلیل اصلی کاهش قیمت اونس طلا و نقره می باشد و به نظر می رسد که همچنان محرک خوبی برای ادامه این روند تا هدفهای مشخص شده باشد .

نمودار روند تغییرات هفتگی قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا