تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم قیمت آن بین محدوده خنثی ۱۰۶۴ و ۱۰۸۳ در نوسان باشد تا با شکست کامل یکی از سطوح فوق جهت قیمت مشخص گردد.

همانطور که در چارت پایین مشخص است این منطقه خنثی بین خطوط فیبوناچی ۷ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی ۱۳۰۶ (بالاترین سطح روز ۲۲ ژانویه) به ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح روز ۳ دسامبر) تشکیل شده اند.

هرچند روز گذشته اونس طلا با دستیابی به سطح ۱۰۸۵ موقتا موفق به شکست سطح ۱۰۸۳ شد اما قدرت ماندن در بالای این منطقه را نداشت و طولی نکشید که به محدوده نوسان خود در روزهای اخیر مابین خطوط ۱۰۶۴ و ۱۰۸۳ بازگشت.

این رفتار موئد این مسئله است که معامله گران تا پیش از جلسه هفته آینده بانک مرکزی آمریکا چندان علاقه ای به ریسک بالا ندارند و ترجیح می دهند تا واکنش بازار را نسبت به افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا بدانند.

هم اکنون در حدود شش روز است که اونس طلا در نوار بسیار باریکی در حال نوسان است که چنین رفتاری کمتر از اونس طلا دیده می شود و این مسئله احتمال شکست (Break out ) را قوی تر می کند .

علاوه بر مسائل تکنیکی و نیاز بازار به استراحت پس از موج قدرتمند هفته گذشته انتظار بازار برای جلسه بانک مرکزی آمریکا نیز موجب حاکم شدن چنین فضایی بر بازار شده است. وضعیت برای اونس نقره نیز تقریبا به همین منوال است و چند روزی است که شاهد حرکت خاصی در بازار نبوده ایم که این مسئله موج احتمالی هفته آینده را قویتر خواهد کرد.

در حرکت صعودی تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۱۰۸۳ و تثبیت کندل روزانه بالای آن باعث افزایش قیمت اونس طلا به سوی سطح ۱۱۰۷ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) می شود و در حرکت نزولی شکسته شدن سطح ۱۰۶۴ و تثبیت کندل روزانه پایین آن باعث ریزش قیمت  اونس طلا به سوی سطح ۱۰۴۵ می شود.

از منظر تحلیل تکنیکال با توجه به اینکه قیمت اونس طلا در دوبار تلاش خود موفق به شکست و تثبیت کامل بالای سطح مقاومت ۱۰۸۳ نشده است تمایلات بازار بیشتر کاهش قیمت اونس طلا را نشان می دهد و این موضوع نشان می دهد حرکت اصلاحی قیمت از سطح ۱۰۴۵ بسیار ضعیف تر از آن چیزی است که بتواند قیمت را به سوی سطح مقاومت ۱۱۰۷ برساند مگر آنکه کندل روزانه بالای سطح مقاومت ۱۰۸۳ بسته شود.

در هر حال محتمل ترین سناریوی ممکن آن است که قیمت اونس طلا یکی دو روز بین این منطقه خنثی و رنج ۱۰۶۴ و ۱۰۸۳ در نوسان باشد و بنابراین برای اونس طلا همچنان در روند خنثی قرار داریم و می بایست در انتظار تعیین جهت حرکت بعد از شکسته شدن کامل یکی از سطوح فوق بمانیم. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا تنها آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا