تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

روزهای گذشته بازار به شدت آرام بوده است و شاهد تحرک چندانی نبودیم. رفتار دلار در برابر اکثر ارزها در وضعیتی خنثی قرار دارد و بازار فاقد جهت خاصی است. در چنین وضعیتی ظاهرا بازیگران بزرگ بازار برای روشن تر شدن اوضاع ظاهرا بهترین پوزیشن را صبوری می دانند.

زوج ارز EURUSD از ابتدای هفته تا کنون در نوار بسیار باریکی بین سطوح ۱٫۰۸ و ۱٫۱۰ حرکت می کند و سکوت قابل تاملی بازار را فرا گرفته است. علت اصلی این سکوت انتظار برای جلسه بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه است که سیاستهای بانکی روشن شود. قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد.

سکوت دیروز و امروز بازار نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند، در آینده نه چندان دور را تقویت می کند با نزدیک شدن به جلسه بانک مرکزی آمریکا آهسته آهسته تمامی توجهات بازار به آن معطوف می شود.

از ابتدای هفته یورو در نوار نسبتا باریکی بین سطوح ۱٫۰۸۰۰ و ۱٫۱۰۴۰ حرکت کرده است که این خود نشاندهنده انتظار بازار برای این جلسه است و ان شالله در یادداشت هفته آینده درباره سناریو های احتمالی نرخ بهره و بیانیه بانک مرکزی آمریکا بحث خواهیم کرد.

در حال حاضر، در جفت ارز یورو – دلار آمریکا سطح حمایت قیمت بر روی ۱٫۰۹۱۰ و ۱٫۰۹۰۰ و پس از آن بر روی نرخهای ۱٫۰۸۸۰ و ۱٫۰۸۷۰ و ۱٫۰۸۴۰ قرار دارد. برای امروز سطوح مقاومت نیز به ترتیب در ۱٫۱۰۴۰ ، ۱٫۱۰۵۰ و ۱٫۱۰۶۵ و ۱٫۱۰۷۰ فرصتهایی برای ورود به پوزیشن فروش وجود دارد.

تا به این جای کار در این هفته، شاهد فراز و فرود دلار آمریکا بوده ایم، مهمترین حرکت قابل توجه، صعود ارزش دلار آمریکا در مقابل دلار کانادا بود که قیمت را به بالاترین نرخ طی ۱۱ سال گذشته رساند.

این حرکت قابل پیش بینی بود و هم اکنون هرچند یک حرکت اصلاحی صورت گرفته است، با این حال، روند صعودی این زوج ارز احتمالاً امتداد بیشتری به سطوح بالای ۱٫۳۶۰۰ یابد. اکثر سفارشات خرید امروز در نزدیکی سطوح ۱٫۳۵۱۰ و ۱٫۳۵۰۰ وجود دارند.

با توجه به سقوط قیمت نفت به پایین ترین سطح ۷ ساله گذشته هنوز هم به نظر می رسد که بازار به شدت متمایل به فروش دلار کانادا است و در این مسیر، اهداف افزایشی زوج ارز USDCAD به ترتیب سطوح ۱٫۳۶۰۰ ، ۱٫۳۶۱۰ و در ادامه سطوح ۱٫۳۶۲۵ و ۱٫۳۶۳۰ است.

در زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن نیز با توجه به استمرار روند نزولی به نظر می رسد که فرصتهایی برای ورود مجدد به پوزیشن فروش در نزدیکی سطوح مقاومت ۱۲۱٫۸۵ ، ۱۲۲٫۰۰ ، ۱۲۲٫۱۰ ،۱۲۲٫۴۰ و ۱۲۲٫۵۰ بوجود آمده و ترجیح می دهیم که در نزدیکی این محدوده با حد تارگت ۱۲۱٫۱۰ و ۱۲۱٫۰۰ اقدام به ورود به پوزیشن فروش کنیم.

در زوج ارز یورو – ین ژاپن نیز در حال حاضر، انتظار می رود هرگونه حرکت اصلاحی باعث ایجاد فرصتهایی برای ورود مجدد به پوزیشن فروش در نزدیکی سطوح مقاومت ۱۳۴٫۳۰ ، ۱۳۴٫۳۵ ، ۱۳۴٫۵۰ و ۱۳۴٫۶۵ گردد. سطوح مقاومت به ترتیب در سطوح ۱۳۴٫۷۰ و ۱۳۵٫۰۰ قرار دارند و هدفهای نزولی به ترتیب بر روی سطوح ۱۳۲٫۸۰ و ۱۳۲٫۷۵ وجود دارند.

در قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا نیز در حال حاضر انتظار می رود حرکت قیمت در روندی خنثی بین سطوح ۹۸٫۷۴ و ۹۶٫۸۵ ادامه یابد و سطوح فعلی چندان جذابیتی برای ورود به پوزیشن جدید ندارد تا زمانیکه یکی از سطوح مقاومت ۹۸٫۷۴ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) یا حمایت ۹۶٫۸۵ (خط فیبوناجی ۷۶٫۴ درصدی) بطور کامل شکسته شود و حرکت در مسیری مشخص ادامه یابد که در چارت پایین مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا