تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای یورو همانطور که هفته گذشته بدان اشاره کردیم از ابتدای هفته تا کنون در نوار بسیار باریکی حرکت می کند و سکوت قابل تاملی بازار را فرا گرفته است. علت اصلی این سکوت انتظار برای روز چهارشنبه است که سیاستهای بانک مرکزی آمریکا و افزایش نرخ بهره روشن شود.

بیانیه بانک فدرال رزرو آمریکا و کنفرانس خبری یلن نیز می تواند نوع نگاه مقامات به اقتصاد آمریکا را روشن سازد. قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد.

سکوت این چند روز بازار نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند، در آینده نه چندان دور را تقویت می کند. برای امروز در زوج ارز یورو – دلار آمریکا سطوح مقاومت به ترتیب بر روی ۱٫۱۰۵۰ ، ۱٫۱۰۶۵ و ۱٫۱۰۷۰ و سطوح حمایت قیمت در پایین بر روی سطوح ۱٫۰۹۲۵ ، ۱٫۰۹۲۰ است و پایین تر از آن بر روی سطوح ۱٫۰۹۱۰ ، ۱٫۰۹۰۰ و در ادامه سطوح ۱٫۰۸۹۰ و ۱٫۰۸۸۵ قرار گرفته است.

در زوج ارز یورو – ین ژاپن نیز پتانسیل برای شروع یک حرکت یک طرفه بوجود آمده است. اگر حرکت کاهشی شکل گیرد و سطوح حمایت ۱۳۲٫۵۰ و ۱۳۲٫۴۰ شکسته شوند، سطوح بعدی نرخهای ۱۳۲٫۰۵ و پس از آن ۱۳۲٫۰۰ خواهند بود. برای امروز انتظار می رود در سطوح ۱۳۳٫۸۰ ، ۱۳۳٫۸۵ و در ادامه سطوح ۱۳۴٫۰۰ ، ۱۳۴٫۱۰ و ۱۳۴٫۳۰ فرصتهایی برای فروش فراهم گردد.

در سایر تحولات قیمت جهانی نفت به پایین سطح ۳۵ دلار در هر بشکه سقوط کرده است که پایین ترین حد در ۷ ساله گذشته است. این مسئله شاید مهمترین خبر می باشد که از جهات بسیاری قابل تامل است.

قاعده همیشگی بازار اینست که همواره پس از اینکه سهم، ارز یا کالایی به شدت تضعیف می شود عموم بازیگران احساس می کنند در نزدیکی قعر (قله ) قرار دارند و به محض ایجاد تک موجهایی هر چند ضعیف در جهت مخالف وارد بازار می شوند. این روش معامله که سیستم معاملات بازگشتی (Reversal Trading) شهرت دارد یکی از روشهای بسیار سود ده و در عین حال فوق العاده خطرناک معامله گری است.

کاربرد غلط این سیستم باعث می شود تا معامله گر از نظر روانی همواره در این توهم بسر ببرد که هم اکنون زمان بازگشت است و باعث شود تا در میانه موج بفروشد و درحوالی قله خسته و متضرر از بازار خارج شود.

بنابراین هرچند روش فوق اگر درست بکار بسته شود موجب ارزان خریدن و گران فروختن می شود و سود سرشاری را نصیب معامله گر می کند اما تجربه نشان داده تشخیص قله و قعر کار بسیار سختی است و اکثر معامله گران دچار توهم قله و قعر سازی می شوند.

در مقابل روشهای دیگر معامله گری نیز وجود دارد که یکی از آنهای سبک معاملاتی Breakout (شکست) است . در این متد سهم ، ارز یا کالایی از جمله نفت همچنان در نقاط کف ۷ ساله گذشته فروخته می شود.

به عبارتی در این روش در دامنه وارد و در دامنه خارج می شود و با توجه به اینکه نقاط معدودی سقف و کف هستند اما نقاط بسیاری در میان این دو قرار دارند ، اینگونه سیستمها به روشهای بازگشتی (Reversal) ارجحیت دارند . صد البته روشهای معاملاتی دیگری نیز وجود دارند که در حوصله این بحث نمی گنجند و در واقع عاملی که بهانه ای برای نوشتن این چند خط شد اوضاع کنونی قیمت نفت می باشد.

امروز قیمت نفت آمریکا به پایین سطح ۳۵ دلار در هر بشکه سقوط کرد و با توجه به تضعیف شدید آن در روزهای اخیر و فتح پی در پی قعر های جدید این زمزمه های در بازار پیچیده است که آیا حد ۳۵ و ۳۴ آخرین کف نفت است و باید انتظار افزایش تدریجی نفت را داشته باشیم؟

همانطور که در مقدمه بحث کردم این سوالی است بسیار خطرناک و می تواند تجربه گرانی برای معامله گران باشد و در جواب به آن باید دقت بسیار کرد و برای تشخیص کف قیمت باید به دنبال شواهد و قرائن کافی گشت و تا زمانی که دلیل قابل قبولی نداشته باشیم نمی توان چنین اظهار نظری کرد.

منطقی ترین جوابی که به این سوال می توان داد اینست که همچنان احتمال تضعیف قیمت نفت وجود دارد و براساس نمودار پایین اهداف نزولی بعدی به ترتیب بر روی سطوح ۳۱٫۹۵ و ۲۶٫۰۹ دلار در هر بشکه هستند.

پایین آمدن قیمت نفت موجب ضرر دیدن کانادا است که صادرات نفت دارد و چون کاهش قیمت تاثیرات منفی بر اقتصاد کانادا خواهد داشت بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که عوامل فاندامنتالی بسیار پر قدرت ظاهر شده اند و واگرایی میان دو بانک مرکزی آمریکا و کانادا مشهود است در چنین شرایطی باید دنباله رو بازاربود و دلیلی برای تغییر روند USDCAD از صعودی به نزولی وجود ندارد.

تضعیف عمومی قیمت نفت، کاهش قیمت کالا و سیاست های انبساطی بانک مرکزی کانادا بواسطه واقعیتهای فاندامنتالی آن از عوامل اصلی این رشد دلار آمریکا در مقابل دلار کانادا به بالای سطح ۱٫۳۷ بوده اند که به نظر می رسد همچنان ادامه داشته باشند و اگر همچنان وضعیت نفت در شرایط فعلی باقی بماند و باز هم ریزش داشته باشد در روزهای آتی باید در زوج ارز USDCAD انتظار فتح سطح ۱٫۴۰ را داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام