تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

سرانجام امشب نتیجه جلسه بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود و این اتفاق مهم می تواند برای قیمت جهانی اونس طلا موج قابل توجهی ایجاد کند. امشب بیانیه (Statement) فدرال رزرو آمریکا در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر می شود و قطعا مهمترین خبر امروز و این هفته و روزهای پایانی سال می باشد.

هرچند انتظار افزایش نرخ بهره به عدد %۰٫۵ از محدوده فعلی %۰٫۰ – %۰٫۲۵ را داریم اما بسته به اینکه لحن بیانیه و سخنرانی یلن ریس بانک مرکزی آمریکا به چه سمتی گرایش داشته باشد ارزش اونس طلا تعیین می شود و از هم اکنون توجهات بازار از زمان اولین افزایش نرخ بهره به گام های بعدی بانک مرکزی آمریکا در سال آینده معطوف شده است.

بسیاری اعتقاد دارند که فدرال رزرو باید در جلسه امشب نرخ بهره را از محدوده فعلی %۰٫۰ – %۰٫۲۵ به %۰٫۵ افزایش دهد. پیشتر انتظار افزایش ۰٫۲۵ درصدی نرخ بهره بانکی آمریکا از جانب بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان تایید شده است و سخنان متداوم خانم یلن و سایر مقامات بانک مرکزی آمریکا زمینه روانی را برای این افزایش نرخ بهره فراهم نموده است.

این نرخ به بهره ای تعلق می گیرد که بانکهای آمریکا به صورت شبانه و بدون وثیقه به یکدیگر وام می دهند. اهمیت جلسه امشب FOMC نسبت به جلسات گذشته بسیار زیاد شده و به احتمال زیاد شاهد امواج تند و خروشان بعد از انتشار بیانیه و سخنرانی یلن باشیم.

از این رو انتظار می رود پس از سال ها و ماه ها بحث و بررسی و زمینه سازی برای این موضوع این بار عملاً شاهد تغییر سیاست ده ساله بانک مرکزی آمریکا و افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره این کشور باشیم. جمیع این عوامل موجب شده تا امشب یک مورد افزایش نرخ بهره هم اکنون در ارزش اونس طلا لحاظ شود.

در هر صورت تا قبل از خبر امشب هنوز قیمت اونس طلا در روند خنثی مابین نرخهای ۱۰۵۸ و ۱۰۸۳ قرار دارد اما این احتمال بسیار زیاد وجود دارد که با اعلام تصمیم امشب بانک مرکزی آمریکا (FOMC) شاهد حرکت شدید قیمت و شکسته شدن این حرکت خنثی باشیم.

برای امشب در واکنش به خبر امشب بانک فدرال رزرو آمریکا با توجه به اینکه قیمت اونس طلا مدت بسیاری در فضای بدون روند و خنثی بین سطوح ۱۰۵۸ و ۱۰۸۳ بوده بعد از خبر به محض بسته شدن اولین کندل پایین ۱۰۵۸ یا بالای ۱۰۸۳ رفتار مواج و ترندی بازار آغاز شود و زمان مناسبی برای استفاده از استراتژی های Break out و Trend following باشد.

در مجموع امشب نوسانات قیمت غیرمنتظره است و می بایست از انجام معامله تا زمانیکه جهت خاصی را برای حرکت مشخص کند، خودداری کرد. با توجه به ماهیت پر نوسان رویداد امشب انجام معاملات آتی پر از مخاطره خواهد بود. در چنین شرایطی که وضعیت نامشخصی در بازار دیده می شود، اتخاذ برنامه های مدیریت ریسک بسیاری ضرروی است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا