تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز بانک مرکزی آمریکا در رابطه با نرخ بهره تصمیم گیری خواهد کرد و در شرایطی این چنین حساس که تقریبا تمامی بازارها از سهام و کالا گرفته تا ارز و نفت و طلا در شرایط بشدت پر نوسانی (volatile) بسر می برند این نشست و بیانیه و کنفرانس خبری یلن ریس بانک فدرال می تواند تاثیر بسزایی بر روند بازار داشته باشد.

همانطور که می دانیم FOMC یا کمیته فدرال بازار آزاد، در سال ۱۹۳۵ تشکیل شد و شامل ۷ عضو از اعضای هئیت مدیره و ۵ نفر از روسای ۱۲ بانک فدرال منطقه ای است. بدین دلیل به آن کمیته بازار آزاد گفته می شود که عملیات بازار باز را اجرا می کند (مثل خرید و فروش اوراق بهادار دولتی). همچنین این کمیته یک نهاد سیاستگذار است که مهمترین اقدام آن، تعیین نرخ بهره بانکی ایالات متحده است. این کمیته در سال ۸ سال تشکیل جلسه می دهد و این جلسات توسط روسای بانکهای فدرال ترتیب داده می شود.

در حال حاضر نرخ بهره بانکی آمریکا بین %۰٫۰ تا %۰٫۲۵ است و اکثریت اقتصاد دانان انتظار ۰٫۲۵ واحد افزایش و رسیدن به عدد %۰٫۵ بعد از ده سال را دارند. تاریخ فدرال رزرو نشان داده است که مقامات این نهاد علاقه ای به هیجان زده کردن بازار ندارند و همواره عددی را اعمال کردند که مد نظر بازار بوده است که اگر این سناریو امروز نیز تکرار شود ۰٫۲۵ واحد نرخ بهره افزایش پیدا خواهد کرد.

اما جدای از میزان نرخ بهره، بیانیه ای که فدرال رزرو صادر می کند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به باور ما جلسه امروز به نوعی تکلیف بازار و موضع رسمی FOMC در خصوص چشم انداز نرخ بهره آمریکا برای سال آینده را مشخص می کند و نقطه عطفی در روند بازار خواهد بود.

با توجه به اینکه این افزایش نرخ بهره به میزان ۰٫۲۵ واحد در بازار لحاظ شده است در صورتی که افزایش به همین اندازه باشد اما بیانیه صادره حکایت از توقف افزایش نرخ بهره کند احتمال کاهش شاخص دلار آمریکا به پایین سطح ۹۶٫۸۵ بسیار است اما در صورتیکه ۰٫۲۵ واحد افزایش اعمال شود و در بیانیه و سخنرانی یلن اشاره به افزایش نرخ بهره در جلسات آینده شود ایندکس دلار آمریکا به روند صعودی خود همچنان ادامه خواهد داد و به بالای سطح ۹۸٫۷۴ خواهد رسید.

بدین ترتیب اخبار بانک فدرال رزرو آمریکا که امشب راس ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را برای ارزهای رقیب دلار آمریکا فراهم آورد. در این میان، بی شک، اخبار بانک مرکزی آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد. مهمتر از همه، مصاحبه مطبوعاتی خانم یلن پس از اعلام نرخ بهره در ساعت ۲۳:۰۰ به وقت تهران خواهد بود که توجه بیشتر بازار بر آن متمرکز خواهد بود.

در حال حاضر بازار به انتظار اعلام اخبار بانک فدرال آمریکا و سخنرانی یلن است و پس از آن نسبت به چشم انداز تصمیم آتی بانک فدرال برای تعیین نرخ بهره بانکی در سال آینده تصمیم گیری خواهد کرد. از این رو برای امشب همچنان انتظار اکثریت بازار افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا در سال جاری است.

در سایر تحولات در حال حاضر چند هفته است که قیمت جهانی اونس طلا در نوار باریکی حرکت می کند. بالاترین حد قیمت در دو هفته اخیر ۱۰۸۸ (پس از اعلام خبر NFP) بوده است و پایینترین حد آن ۱۰۵۸ بوده است و به عبارتی تنها ۳۰ دلار نوسان داشته ایم و در شرایطی که گاهی اوقات اونس طلا تنها در یک روز به این اندازه حرکت می کند، دو هفته زمان بسیار زیادی برای این محدوده محسوب می شود و دیر یا زود انتظار فرار (Break out) از این نوار را داریم. خبر امشب بانک فدرال رزرو آمریکا احتمالا چاشنی خوبی برای این حرکت خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا