تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

جلسه FOMC چهارشنبه ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران برگزار شد و نرخ بهره ایالات متحده ۲۵ واحد افزایش پیدا کرد و از ۰٫۲۵ به ۰٫۵ درصد رسید و کاملا در حد انتظارات بازار بود. ۰٫۲۵ افزایش نرخ بهره نکته جدیدی برای بازار نبود و تا حدود زیادی در ارزش اونس طلا لحاظ شده بود و در واقع این بیانیه فدرال رزرو بود که محرک اصلی بازار محسوب می شد.

در این بیانیه هر چند هم به افزایش تدریجی نرخ بهره اشاره شده بود و هم حفظ سیاست های همساز پولی مد نظر قرار داده شده بود اما به نظر می رسید که امیدواری مقامات بانک فدرال از رشد اقتصادی و بازار کار بیشتر شده است و این مسئله را می توان ازینجا فهمید که پارگرافی که اشاره به رشد اقتصادی می کرد همان سبک و سیاق بیانیه های قبیلی را داشت.

اما جملاتی که پیش بینی نرخ بهره بانک فدرال در سال آینده را نشانه می رفتند نسبتا به گوش بازار جدید می آمدند و اشاره به چهار پله افزایش نرخ بهره در سال آینده شد که این خبر به تقویت دلار در بازارها کمک کرد.

با این حال تمایلات بازار پس از انتشار شب گذشته بیانیه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) و کنفرانس خبری یلن ریس بانک فدرال همچنان در مسیر خنثی برای قیمت جهانی اونس طلا بین سطوح ۱۰۵۸ و ۱۰۸۰ است و بازار کماکان به بررسی گزارش FOMC و مطالب آن می پردازد.

بانک مرکزی آمریکا اکنون یکی از معدود بانکهای مرکزی جهان است که با افزایش نرخ بهره اقدام به اعمال سیاستهای انقباضی کرده و از این رو موجب شرایط تقویت دلار این کشور در مقابل ارزهای اصلی فراهم شده است.

عکس العمل بازار به این خبر نشان می دهد که هرچند این بیانیه احتمال چهار پله افزایش بعدی را در سال آینده مطرح می سازد اما افزایش نرخ بهره و بیانیه همراه آن خیلی دور از انتظار فعالان بازار نبود و رفتار نه چندان تند و تیز بازار حکایت از این داشت که معامله گران ترجیح می دهند که به انتظار شکسته شدن یکی از سطوح حمایت ۱۰۵۸ یا مقاومت ۱۰۸۰ بنشینند.

بنابراین همانطور که در چارت پایین مشخص است قیمت اونس طلا کماکان مابین سطوح ۱۰۵۸ و ۱۰۸۰ در روندی خنثی قرار دارد. تا زمانیکه یکی از این سطوح با قدرت شکسته نشود، می توان در سطوح بالا اقدام به فروش و در نرخهای پایین وارد پوزیشن خرید شد و از این روند خنثی استفاده کرد و در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطح ۱۰۵۸ باعث ریزش قیمت اونس طلا به نزدیکی سطح ۱۰۴۵ می شود.

در طی چند روز گذشته این سطوح به خوبی عمل کرده اند و قیمت قادر به عبور از سطح مقاومت ۱۰۸۰ نشده و در مقابل پایین تر از سطح ۱۰۵۸ نیز نرسیده است و تا هنگامی که قیمت یکی از سطوح حرکت خنثی را نشکند، حرکت مابین این سطوح ادامه خواهد داشت. در تقویم اقتصادی امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران تنها آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی و آمار صنعتی فیلادلفیا را داریم که توجه بازار را به خود جلب خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا