تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

روز پنجشنبه دلار در برابر ارزهای بازار تقویت شده است و اکنون این دیدگاه در بازار تثبیت شده که افزایش نرخ بهره بانک فدرال نشانه ی در جهت اعتماد به وضعیت اقتصاد آمریکا است و در مقابل می تواند بازار را تحت شعاع خود قرار دهد و از دیشب پس از بیانیه بانک فدرال اعتماد سرمایه گذاران به دلار آمریکا بازگشته است.

شب گذشته کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا (FOMC) برای تعیین نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا تشکیل جلسه داد و در پایان برای اولین بار در طی ۱۰ ساله گذشته نرخ بهره بانکی را به میزان ۲۵ صدم درصد افزایش داد و بیانیه همراه اعلام نرخ بهره نیز وضعیت خوشبینانه ای را نسبت به اوضاع اقتصادی به تصویر کشید.

براساس نمودار نقطه ای (dot plot) بانک فدرال رزرو آمریکا در سال آینده چهار پله دیگر نرخ بهره را افزایش خواهد داد که می تواند ادامه روند صعودی شاخص دلار آمریکا را نوید بخش باشد زیرا این پیش بینی کمی بالاتر از حد انتظارات بازار بود.

با اقدام دیشب بانک فدرال نرخ لایبور برابر با میانگین نرخ بهره بین بانکی که بانک ها برای دوره های کوتاه مدت یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه، و یک ساله به یکدیگر وام میدهند با افزایش روبرو شد و نرخ بهره شبانه دلار آمریکا با ۲۱ واحد افزایش به ۰٫۳۶ درصد رسید که بالاترین میزان از مارس ۲۰۰۹ به این سو است.

برای امروز تلاش شاخص دلار آمریکا (DXY) برای تثبیت بالای سطح ۹۸٫۷۴ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) تاییدی از ادامه روند صعودی آن است و در صورت تثبیت قیمت بالای این سطح احتمال ادامه حرکت افزایشی به ترتیب به سوی سطوح ۹۹٫۳۲ و ۹۹٫۷۹ بیش از پیش قوت خواهد گرفت که این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۵۰ درصدی است که در چارت پایین مشاهده می کنید.

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا در حرکت نزولی امتداد سقوط یورو راه برای فرود بیشتر تا نرخ ۱٫۰۸۳۰ (پایین ترین سطح روز ۸ دسامبر) هموار کرده است و استمرار حرکت نزولی می تواند موجب سقوط تا سطوح ۱٫۰۷۹۵ و ۱٫۰۷۸۵ گردد که این سطوح بر روی پایین ترین سطح ۷ دسامبر و خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته تشکیل شده اند.

به اعتقاد ما بازار همچنان انتظار دارد تا بانک مرکزی آمریکا در سال آینده به روند افزایش نرخ بهره خود ادامه دهد که در این صورت، شاهد تقویت بیشتر دلار و ادامه فشارهای نزولی بر یورو ، پوند ، ین ژاپن دلار استرالیا و دلار کانادا خواهیم بود.

در سایر تحولات برای مشخص شدن حرکت قیمت جهانی اونس طلا می بایست روند خنثی فعلی قیمت که مابین نرخهای ۱۰۵۸ تا ۱۰۸۰ است با قدرت شکسته شود و چشم انداز کوتاه مدت فعلا نامشخص است زیرا هنوز هیچ یک از سطوح حمایت ۱۰۵۸ و سطح مقاومت ۱۰۸۰ شکسته نشده است اما برای امروز با توجه به تقویت شاخص دلار آمریکا احتمال شکست سطح ۱۰۵۸ و ریزش قیمت اونس طلا به نزدیکی سطح ۱۰۴۵ محتمل است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا