تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

همانطور که روز گذشته بدان اشاره کردیم شاخص دلار آمریکا در برابر ارزهای بازار پس از اعلام افزایش نرخ بهره بانک فدرال تقویت شده است و به بالاترین سطح ۲ هفته گذشته صعود کرده است و اکنون این دیدگاه در بازار تثبیت شده که افزایش نرخ بهره بانک فدرال نشانه ی در جهت اعتماد به وضعیت اقتصاد آمریکا است و در مقابل می تواند بازار را تحت شعاع خود قرار دهد و از روز چهارشنبه پس از بیانیه بانک فدرال اعتماد سرمایه گذاران به دلار آمریکا بازگشته است.

روز چهارشنبه کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا (FOMC) برای تعیین نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا تشکیل جلسه داد و در پایان برای اولین بار در طی ۱۰ ساله گذشته نرخ بهره بانکی را به میزان ۲۵ صدم درصد افزایش داد و بیانیه همراه اعلام نرخ بهره نیز وضعیت خوشبینانه ای را نسبت به اوضاع اقتصادی به تصویر کشید.

براساس نمودار نقطه ای (dot plot) بانک فدرال رزرو آمریکا در سال آینده چهار پله دیگر نرخ بهره را افزایش خواهد داد که می تواند ادامه روند صعودی شاخص دلار آمریکا را نوید بخش باشد زیرا این پیش بینی کمی بالاتر از حد انتظارات بازار بود. از این رو در جفت ارز یورو – دلار آمریکا می توان با شکسته شدن سطح ۱٫۰۸۰۰ اقدام به فروش یورو کرد و هدف را رسیدن قیمت به نرخهای ۱٫۰۷۸۵ ، ۱٫۰۷۸۰ ، ۱٫۰۷۵۰ تعیین نمود

با اقدام روز چهارشنبه بانک فدرال نرخ لایبور برابر با میانگین نرخ بهره بین بانکی که بانک ها برای دوره های کوتاه مدت یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه، و یک ساله به یکدیگر وام میدهند با افزایش روبرو شد و نرخ بهره شبانه دلار آمریکا با ۲۱ واحد افزایش به ۰٫۳۶ درصد رسید که بالاترین میزان از مارس ۲۰۰۹ به این سو است.

برای امروز تلاش شاخص دلار آمریکا (DXY) برای تثبیت بالای سطح ۹۹٫۳۲ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) تاییدی از ادامه روند صعودی آن است و در صورت تثبیت قیمت بالای این سطح احتمال ادامه حرکت افزایشی به ترتیب به سوی سطوح ۹۹٫۷۹ و ۱۰۰٫۲۷ بیش از پیش قوت خواهد گرفت که این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۵۰ و ۱۶۱٫۸ درصدی است که در چارت پایین مشاهده می کنید.

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا در حرکت نزولی امتداد سقوط یورو راه برای فرود بیشتر تا نرخ ۱٫۰۸۰۰ (پایین ترین سطح روز گذشته) هموار کرده است و استمرار حرکت نزولی می تواند موجب سقوط تا سطوح ۱٫۰۷۹۵ و ۱٫۰۷۸۵ گردد که این سطوح بر روی پایین ترین سطح ۷ دسامبر و خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته تشکیل شده اند.

نتیجه آن، سقوط شدید و سریع یورو و پوند خواهد بود که احتمال تشکیل یک روند میان مدت نزولی برای آن را به همراه دارد. اکنون این احتمال قوی وجود دارد که پس از انجام یک حرکت اصلاحی، بار دیگر شاهد ادامه روند نزول یورو ، پوند و سایر ارزهای اصلی در مقابل دلار آمریکا باشیم.، هنوز هم انتظار می رود، فروشندگان یورو در سطوح بالا اقدام به فروش کنند و از این رو، در سطوح ۱٫۰۸۷۰ ، ۱٫۰۸۸۵ ، ۱٫۰۸۹۰ و ۱٫۰۹۰۰ فرصتهایی برای فروش با تارگتهای پایین ۱٫۰۸۰۰ وجود خواهد داشت.

به اعتقاد ما بازار همچنان انتظار دارد تا بانک مرکزی آمریکا در سال آینده به روند افزایش نرخ بهره خود ادامه دهد که در این صورت، شاهد تقویت بیشتر دلار آمریکا و ادامه فشارهای نزولی بر یورو ، پوند ، ین ژاپن ، دلار استرالیا و دلار کانادا خواهیم بود. در نمودار زیر روند احتمالی حرکت آتی شاخص دلار آمریکا و هدف بعدی آن مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا