تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

از ابتدای هفته یورو از نرخهای بالای ۱٫۰۹۰۰ به پایین سطح ۱٫۰۸۰۰ فرود آمده است و با توجه به کاهش قیمت مصرف کنندگان اروپا برای دومین ماه متوالی و گمانه زنی ها از توسعه سیاست های انبساطی بانک مرکزی اروپا (ECB) می تواند موجب کاهش بیشتر یورو گردد. پوند نیز در حال سقوط به کمترین سطوح ۹ ماهه گذشته است. افزایش میزان ریسک گریزی در بازار موجب اقدام سرمایه گذاران به خروج از معاملات پر ریسک نظیر سهام و ارزهای پربازده و در مقابل خرید ارزهای کم بازده نظیر ین ژاپن شده است.

بطوریکه ارزش ین در برابر یورو به بالاترین سطح خود در ۹ ماهه گذشته و در مقابل دلار آمریکا به بیشترین حد خود در طی ۲٫۵ ماهه گذشته افزایش یافته است. امروز، معامله گران بازار در انتظار اعلام گزارش آمار اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) و آمار موسسه مدیریت عرضه بخش خدمات ISM آمریکا هستند تا با توجه به این آمار، وضعیت سلامت بازار کار و بخش خدمات را مورد ارزیابی قرار دهند.

در حال حاضر برای امروز در زوج ارز یورو – دلار آمریکا قیمت در محدوده نرخهای ۱٫۰۷۵۰ و ۱٫۰۷۷۰ قرار دارد و سطوح ۱٫۰۷۸۰ و ۱٫۰۸۰۰ نقش مقاومت مستحکم را دارند که برای امروز اکثر سفارشات فروش یورو در حوالی سطوح ۱٫۰۷۸۰ تا ۱٫۰۸۰۰ با حد تارگت در نزدیکی سطوح حمایت ۱٫۰۷۱۰ و ۱٫۰۷۰۰ قرار دارند. سقوط قیمت یورو به پایین سطوح ۱٫۰۷۰۰ و ۱٫۰۶۸۰ می تواند راه را برای سقوط تا سطوح قبل از جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) یعنی نزدیکی سطوح ۱٫۰۵۱۵ و ۱٫۰۵۰۰ را هموار کند.

در زوج ارز پوند – دلار نیز برای امروز سطح حمایت جزیی بر روی نرخ ۱٫۴۶۰۰ قرار گرفته است و اگر این سطح هم شکسته شود باعث ریزش بیشتر به سوی سطح ۱٫۴۵۶۷ (پایین ترین سطح ۱۳ آوریل) و پس از آن نرخهای پایین از اواسط سال ۲۰۱۰ به این سو خواهد شد. برای امروز سطح مقاومت اولیه و سفارشات فروش پوند بر روی محدوده ۱٫۴۶۸۵ تا ۱٫۴۷۰۰ با حد تارگت ۱٫۴۶۰۰ و ۱٫۴۵۷۰ قرار دارد. همچنین، امشب ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران صورتجلسه کمیته سیاستگذاری پولی بانک فدرال آمریکا (FOMC Minutes) منتشر خواهد شد که می تواند نشانه های از وضعیت اقتصادی و چشم انداز نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری را نمایان سازد.

در سایر تحولات برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم قیمت آن در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده تا سطح ۱۰۰٫۱۷۵ افزایش یابد و چنانچه در این مدت این سطح هم شکسته شود باعث افزایش قوی قیمت به سوی سطح ۱۰۳٫۰۲ می شود که در چارت هفتگی پایین مشاهده می کنید.

در نمودار پایین این سطوح مقاومت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی و ۲۰۰ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی بزرگ است که از سطح ۷۲٫۶۹۶ (پایین ترین سطح مه ۲۰۱۱) آغاز گردیده است. به اعتقاد ما این موج افزایشی می تواند شاخص دلار آمریکا را تا سطح ۱۰۶٫۶۱۴ یعنی جاییکه خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی ۱۶۴٫۷۲ (بالاترین سطح مارس ۱۹۸۵) به ۷۰٫۶۹۸ (پایین ترین سطح مارس ۲۰۰۸) است برساند که این موضوع را قرار گرفتن کامل قیمت در بالای سطح ۹۲٫۸۸۷ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) تایید کرده است.

لازم به ذکر است که در حرکت نزولی سطح حمایت قیمت بر روی ۹۶٫۹۹۲ (خط فیبوناچی ۱۵۰ درصدی) وجود دارد که تنها به شرط شکسته شدن این سطح و کندل هفتگی پایین آن منجر به ریزش به سوی سطح ۹۵٫۵۶۹ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) می شود.

در حال حاضر، روند کلی شاخص دلار آمریکا همچنان افزایشی است اما اینکه تا چه مدت این روند ادامه خواهد داشت به باور ما تا زمانیکه بالای سطح حمایت اصلی ۹۶٫۹۹۲ تثبیت شده است، به احتمال زیاد در بازه زمانی ۱ الی ۳ ماه به ترتیب اهداف ۱۰۰٫۱۷۵ ، ۱۰۳٫۰۲ و ۱۰۶٫۶۱۴ تحقق خواهد یافت که در چارت پایین مشاهده می کنید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا