تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

شب گذشته با انتشار صورتجلسه آخرین نشست سال گذشته کمیته سیاستگذاری پولی بانک فدرال آمریکا (FOMC) مشخص گردید، نگرانی بانک مرکزی آمریکا از پایین بودن تورم افزایش یافته است و به همین خاطر هر گونه افزایش نرخ بهره تدریجی و با گام های آهسته صورت خواهد گرفت که این خبر از شب گذشته مقداری باعث کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی از بالاترین سطح ۱ ماهه گذشته گردید.

سقوط ۷ درصدی شاخص سهام چین در معاملات امروز و نزول ارزش یوان به کمترین نرخهای سال ۲۰۱۰ به این سو بار دیگر موجی از ریسک گریزی در بازارهای معاملاتی را ایجاد نمود که در نتیجه آن، شاخص معاملات آتی آمریکا بیش از ۳۰۰- واحد کاهش در هنگام باز شدن بازار آمریکا را نشان می دهد.

اقدام سرمایه گذاران به خروج از معاملات انتقالی یا کری ترید (همان استراتژی مبتنی بر استقراض ارزهای کم بازده از جمله ین ژاپن و خرید ارز و دارایی های پربازده برای کسب سود از مابه التفاوت نرخ بهره) موجب تقویت شدید ین ژاپن در برابر دلار آمریکا به بالاترین سطح ۳ ماهه گذشته و در برابر یورو به بالاترین سطح ۹ ماهه گذشته شده است.

در حرکت افزایشی یورو در مقابل دلار آمریکا مقاومت مستحکم بر روی نرخ ۱٫۰۸۸۰ (اطراف خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته) و در ادامه بر روی ۱٫۰۹۰۰(خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) تشکیل شده است و برای امروز توصیه می شود در نزدیکی سطوح حمایت ۱٫۰۷۷۰ و ۱٫۰۷۴۰ الی ۱٫۰۷۳۵ نسبت به تسویه پوزیشن فروش اقدام شود.

در حال حاضر قیمت یورو در حوالی خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته در نوسان است و در حرکت کاهشی در صورت بازگشت قیمت به پایین سطح ۱٫۰۷۷۰ از فشارهای افزایشی کاسته خواهد شد و احتمال ریزش قیمت تا نرخهای ۱٫۰۷۴۰ ، ۱٫۰۷۳۵ و ۱٫۰۷۱۰ و پس از آن ۱٫۰۷۰۰ وجود خواهد داشت.

در سایر تحولات برای قیمت نفت برنت دریای شمال همانطور که در چارت پایین مشخص است پیش بینی می کنیم قیمت آن در حوالی سطوح ۳۱٫۰۶ و ۳۰٫۹۱ دلار/بشکه با حمایت جدی روبرو شود و پس از لمس این منطقه مقداری اصلاح کند و ممکن است یک هفته این حرکت اصلاحی ادامه داشته باشد که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی تایید کرده اند.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت نفت برنت در موج نزولی v یعنی موج پنجم از موج بزرگتر ۳ قرار گرفته است و هر چند تشخیص کف این موج v کمی سخت و دشوار است اما احتمالات تکنیکالی نشان می دهد که قیمت نفت برنت در این موج به اندازه موج اول یعنی موج i حرکت خواهد کرد.

از این رو می توان انتظار داشت در این موج تا سطح ۳۱٫۰۶ (خط فیبوناچی ۲۰۰ درصدی) ریزش داشته باشد اما همانطور که در بالا اشاره کردیم محدوده ۳۱٫۰۶ تا ۳۰٫۹۱ حمایت مهمی برای نفت برنت محسوب می شود که این ناحیه می تواند برای مدتی باعث توقف حرکت نزولی شارپی که از سطح ۳۸٫۹۹ (بالاترین سطح روز ۴ ژانویه) آغاز شده شود.

بنابراین پیش بینی می شود پس از نزدیک شدن قیمت نفت برنت به محدوده ۳۱٫۰۶ و ۳۰٫۹۱ قیمت آن در موج ۴ کمی به بالای سطح مقاومت ۳۲٫۸۸ اصلاحی کند و از پشت سطح مقاومت ۳۴٫۰۱ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) که مماس با سقف کانال نزولی رسم شده است دوباره تحت فشارهای نزولی قرار گیرد و بعد از تکمیل موج ۴ در موج نزولی ۵ تا سطح ۲۹ دلار/بشکه کاهش یابد. در نمودار زیر اهداف بعدی قیمت نفت برنت را پیش بینی می کنیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت