خبر فوری- تحلیل قیمت جهانی اونس طلا و شاخص دلار آمریکا پس از اعلام NFP

روز جمعه که برابر با اولین جمعه ماه جدید میلادی بود، بازارها طبق معمول در انتظار آمارهای اشتغال ایالات متحده بودند اما چنانکه دیدیم، به دلیل نوسانات شدید و ناهماهنگ، معامله گران چندان نتوانستند پس از انتشار خبر به انجام معاملات بپردازند.

با این حال سطح حمایت قیمت اونس طلا بر روی نرخ ۱۰۹۰ تشکیل شده است و انتظار می رود این سطح فرصت مناسبی برای ورود خریداران باشد زیرا قیمت اونس طلا پس از اعلام قوی آمار اشتغال آمریکا موفق به شکست سطح حمایت ۱۰۹۰ نشد.

تعداد فرصتهای شغلی بوجود آمده (گزارش NFP) در ماه دسامبر به رقم ۲۹۲۰۰۰ رسید که بسیار بالاتر از حد پیش بینی های اولیه ۲۰۰۰۰۰ بود و در مجموع میانگین رشد اشتغال آمریکا در طی سه ماه گذشته را از رقم ۲۱۸۰۰۰ به رقم ۲۸۴۰۰۰ رساند.

در مقابل، آمار نرخ بیکاری در همان سطح %۵٫۰۰ تثبیت شد که پایین ترین سطح نرخ بیکاری در ۷٫۵ ساله گذشته در ایالات متحده محسوب می شود. در خبری دیگر آمار میانگین سطح حقوق و دستمزهای آمریکا در ماه دسامبر تغییری نیافت در حالیکه پیش بینی می شد به میزان %۰٫۲ افزایش یابد.

انتشار این اخبار، موجب تشکیل نوسانات شدید در بازار گردید اما در پایان، جهت خاصی برای اونس طلا مشخص نشد و همانطور در تحلیل امروز بدان اشاره کردیم قیمت اونس طلا پس از برخورد به سطح حمایت ۱۰۹۰ مجدد به بالای سطح ۱۱۰۰ افزایش یافت.

هر چند آمار قوی اشتغال آمریکا اشاره به یک پله افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در ماه مارس دارد اما بحران اخیر در بازارهای مالی چین و نگرانی مقامات پولی بانک فدرال از پایین بودن سطح تورم بیانگر آن است که بانک فدرال برای مدتی نسبتا طولانی افزایشی در نرخ بهره متصوّر نیست.

از نگاه بنیادی، از آنجاییکه سرمایه گذاران، استراتژی جابجایی به کمیّت را مد نظر می دهند، چنانچه هفته آینده بازارهای سهام در واکنش به سقوط سهام و کاهش ارزش پول چین دوباره با کاهش مواجه شوند، حرکت صعودی اونس طلا منطقی به نظر می رسد.

همانطور که در چارت پایین مشخص است استمرار حرکت افزایشی اونس طلا قیمت را به سطوح بالای ۱۰۸۶ و ۱۰۹۰ رسانده است و با توجه به کف دو قلو در نزدیکی سطح ۱۰۴۵ حرکت نزولی اکنون در کوتاه مدت از بین رفته و تا زمانیکه قیمت اونس طلا بالای سطوح ۱۰۹۰ و ۱۰۸۶ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۲۵۱ به ۱۹۲۰) تثبیت شده است، نقطه ی امیدی برای خریداران است که در انتظار بازگشت قیمت به روند صعودی هستند.

بنابراین در صورت شکسته شدن سطح ۱۱۱۳ حرکت بعدی تا نرخ ۱۱۵۴ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) و ۱۱۵۶ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) ادامه خواهد یافت که در نمودارهای پایین مشخص است و از این رو انتظار می رود، در نزدیکی سطوح ۱۰۹۰ ، ۱۰۸۶ و ۱۰۸۴ شاهد تشکیل موج جدید افزایشی باشیم.

در حال حاضر، روند کلی شاخص دلار آمریکا (DXY) برغم حرکت اصلاحی امروز به سطح ۹۸٫۲۷ همچنان افزایشی است اما اینکه تا چه مدت این روند ادامه خواهد داشت به باور ما تا زمانیکه بالای سطح حمایت اصلی ۹۶٫۹۹۲ تثبیت شده است، به احتمال زیاد در بازه زمانی ۱ الی ۳ ماه به ترتیب اهداف ۱۰۰٫۱۷۵ ، ۱۰۳٫۰۲ و ۱۰۶٫۶۱۴ صعود خواهد کرد که قبلا نیز در تحلیل روز چهارشنبه بدان اشاره کردیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت جهانی اونس طلا

 اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی اونس طلا

 اونس طلا