تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم قیمت آن با توجه به شکست سطح حمایت ۳۲٫۶۸ دلار/بشکه به ترتیب تا سطوح ۳۲٫۱۹ و ۳۱٫۷۱ ریزش داشته باشد که این حرکت نزولی را از سرگیری روند کاهشی قیمت نفت تایید کرده است.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است که روند نزولی قیمت از سطح ۳۸٫۳۹ (بالاترین سطح روز ۴ ژانویه) در قالب پنج موج شکل گرفته است و ما هم اکنون در موج پنجم یعنی موج ۵ قرار داریم که در حال ریزش قیمت به سوی سطح ۳۱٫۷۱ می باشد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۲۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی ۳ دیده می شود.

با این حال برای امروز هدف واقع بینانه ریزش قیمت نفت به سطح ۳۲٫۱۹ (خط فیبوناچی ۲۳۸٫۲ درصدی) است که این را شکسته شدن سطح حمایت ۳۲٫۶۸ (خط فیبوناچی ۲۱۴٫۶ درصدی) نشان داده است.

اکنون باز هم به سناریوی قبلی خود بازمی گردیم سطوح ۳۳٫۲۶ و ۳۳٫۷۷ نقش مقاومت بسیار قوی را بازی می کنند که احتمال می دهیم از این محدوده شاهد بازگشت و ادامه روند کاهشی باشیم، در این صورت اولین هدف نرخ ۳۲٫۱۹ و هدف بعدی نرخ ۳۱٫۷۱ خواهد بود.

در روزهای اخیر عمده علت کاهش قیمت نفت به پایین ترین سطح ۱۱ ساله گذشته علاوه بر مازاد عرضه نفت در بازار جهانی مربوط به سقوط بازار سهام چین است. چنین حرکتی می تواند موجب فرود بیشتر قیمت تا نرخ ۲۸٫۹۷ و در ادامه سطح ۲۷٫۰۷ گردد که دیروز در چشم انداز سه ماهه سوم سال در بولتن هفتگی سایت بدان اشاره کردیم.

به باور ما کاهش بیشتری برای قیمت نفت لازم است تا سطح تولید آن کمتر شده و عرضه و تقاضای آن به توازن برسند. بنابراین، همچنان روند حرکت قیمت نفت آمریکا را نزولی می دانیم و برای امروز انتظار می رود این حرکت به ترتیب تا سطوح ۳۲٫۱۹ و ۳۱٫۷۱ دلار/بشکه ادامه داشته باشد که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم قیمت آن به سوی سطح ۳۲٫۰۴ دلار/بشکه کاهش یابد که این موضوع را از سرگیری روند نزولی قیمت از سطح ۳۸٫۹۹ (بالاترین سطح روز ۴ ژانویه) تایید کرده است. ما از هم اکنون روند نزولی را برای نفت برنت ادامه دار پیش بینی می کنیم.

همانطور که در چارت پایین مشخص است این روند نزولی در موج ۵ یعنی پنجمین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۵۰٫۹۱ (بالاترین سطح روز ۳ نوامبر) تشکیل شده است. چنین حرکتی می تواند موجب فرود بیشتر قیمت تا نرخ ۳۲٫۰۴ و در ادامه سطح ۳۰٫۹۸ گردد و با توجه به این موارد انتظار داریم قیمت نفت ناگزیر به تحمل فشارهای نزولی بیشتری گردد.

در نمودار زیر به باور ما قیمت نفت برنت در این موج نزولی از توانایی خوبی برای ریزش تا سطح ۳۰٫۹۸ برخوردار است که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۲۰۰ درصدی از موج نزولی ۳ می باشد. خط روند نزولی رسم شده از کف سطح ۴۳٫۱۵ (پایین ترین سطح روز ۱۶ نوامبر) نیز اشاره به کاهش قیمت نفت برنت به سطح ۳۰٫۹۸ دارد.

برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی محدود به سطح مقاومت ۳۳٫۹۴ و ۳۴٫۸۶ خواهد بود که هر کدامیک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی و ۱۵۰ درصدی قرار دارند و ادامه حرکت نزولی می تواند قیمت نفت برنت را تا سطوح حمایت ۳۱٫۰۶ و ۳۰٫۹۸ دلار/بشکه برساند که در چارت پایین مشخص است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت