تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم قیمت آن در هفته جاری به سوی سطح مقاومت ۹۹٫۳۲۷ افزایش یابد و احتمال این می رود که این سطح شکسته شود و تا سطح مقاومت بعدی یعنی سطح ۱۰۰٫۲۷ صعود کند.

همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطوح مقاومت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی ۱ – ۳ قرار دارند که این موج از سطح ۹۳٫۸۰۶ (پایین ترین سطح روز ۱۵ اکتبر) تشکیل شده است. قویا پیش بینی می شود که این موج در موج ۳ – ۳ کاملا معکوس عمل نماید و تا حدود سطح ۱۰۰٫۲۷ و پس از آن سطح ۱۰۰٫۸۵۳ افزایش یابد. تجربیات اخیر حاکی از آن است که نوسانات شاخص دلار آمریکا متکی به تغییرات در وضعیت بازارهای مالی و اختلاف نرخ بهره باقی خواهد ماند.

در نمودار زیر الگوی گوه (wedge) که بین روزهای ۱۳ مارس ۲۰۱۵ و ۲۸ اکتبر ۲۰۱۵ ساخته شده است اشاره به هدف نزدیکی سطح ۱۰۲ دارد که البته افزایش قیمت شاخص دلار آمریکا در هفته جاری به این سطح چندان واقع بینانه به نظر نمی رسد. در حرکت نزولی سطح حمایت قیمت بر روی ۹۷٫۸۰۱ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) وجود دارد و اگر این سطح با قدرت شکسته شود منجر به کاهش به سوی سطح ۹۶٫۸۵۸ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) می شود.

چنانکه در بالا بدان اشاره شد با این حال توجه داشته باشید که شکسته شدن مقاومت ۹۹٫۳۲۷ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) تاییدی این موضوع است که روند اصلاحی قیمت در حوالی سطح حمایت ۹۸٫۳۸ و ۹۷٫۸۰ به پایان رسیده و احتمال افزایش بیشتر تا نرخ های ۹۹٫۳۲۷ و ۱۰۰٫۲۷ و پس از آن سطح ۱۰۰٫۸۵۳ وجود دارد که در چارت پایین مشاهده می کنید.

با توجه به آنکه امروز اخبار چندانی در تقویم اقتصادی به چشم نمی خورد، انتظار می رود، عمده توجه بازار به تحولات قیمت یوان چین و واکنشهای بازارهای سهام به آن باشد. امروز ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا قیمت در نزدیکی سطوح ۱٫۰۸۶۰ و ۱٫۰۸۵۰ سطوح حمایتی ایجاد کرده است و در تلاش برای شروع حرکت اصلاحی است. انتظار می رود، روند حرکت مابین نرخهای ۱٫۰۸۵۰ و ۱٫۱۰۰۰ ادامه یابد. سطح مقاومت مهم بر روی ۱٫۰۹۸۰ ، ۱٫۰۹۸۵ و ۱٫۱۰۰۰ (استاپ فروش بالا) تشکیل شده و تمرکز اولیه بر روی سطوح حمایت ۱٫۰۸۶۰ و ۱٫۰۸۵۰ است.

در زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن نیز برای امروز انتظار می رود فرصتهایی برای ورود به پوزیشن فروش در محدوده نرخهای ۱۱۷٫۹۰ و ۱۱۸٫۰۰ ایجاد شود و حرکت نزولی نیز، فرصتهایی برای تسویه پوزیشن فروش در سطوح ۱۱۶٫۶۵ ،۱۱۶٫۶۰ یا پس از آن سطح ۱۱۶٫۵۰ ایجاد گردد. در زوج ارز یورو – ین ژاپن نیز سطوح ۱۲۸٫۵۰ ، ۱۲۸٫۸۰ ، ۱۲۸٫۸۵ و ۱۲۹٫۰۰ مقاومتهای مستحکم امروز هستند و با توجه به قرار گرفتن قیمت در پایین این سطوح اکنون فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن های فروش و انتظار برای رسیدن قیمت به نرخهای پایین به ترتیب تا سطوح حمایت ۱۲۷٫۵۰ ، ۱۲۷٫۱۰ و ۱۲۷٫۰۰ است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا