تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز در زوج ارز یورو – دلار آمریکا سطوح مقاومت اولیه بر روی نرخهای ۱٫۰۹۴۰ و ۱٫۰۹۴۵ قرار دارند و پس از آن سطح ۱٫۰۹۵۰ نقش مقاومت مهمی را برعهده دارد که انتظار داریم از نزدیکی این سطوح فروشندگان وارد بازار شوند و راه را برای سقوط تا سطوح ۱٫۰۸۲۵، ۱٫۰۸۲۰ و ۱٫۰۸۰۰ هموار نماید و سطوح بعدی بر روی ۱٫۰۷۸۰ و ۱٫۰۷۷۰ قرار دارند.

امروز مهمترین توجه بازار، اعلام نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس (BoE) و انتشار صورتجلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) است. تحولات و رویدادهای اخیر در بازارهای مالی، قطعاً وضعیت پوند و یورو را تحت تاثیر قرار خواهد داد و برآیند کلی این رویدادها احتمالاً به تضعیف بیشتر یورو و پوند در مقابل دلار آمریکا خواهد انجامید زیرا امروز شرایط ریسک پذیری در بازار و تقاضا برای خرید دلار آمریکا مهمترین تمایلات بازار خواهد بود.

همانطور که اشاره کردیم امروز علاوه بر انتشار اخبار مهم اقتصادی و ادامه نوسانات، باز هم توجه بازار به تحولات بازارها سهام معطوف خواهد بود. انتظار داریم بازار ارز به تحولات کلان اقتصادی توجه کرده و در این میان با توجه به افزایش میزان ریسک پذیری در بازار سهام ایالات متحده آمریکا، شاخص جهانی دلار آمریکا به روند صعودی خود ادامه دهد.

در سایر تحولات برای قیمت جهانی مس در بازار بورس فلزات لندن پیش بینی می کنیم قیمت آن در طی یک الی سه ماهه آینده تا سطح حمایت ۴۲۷۲ دلار/تن کاهش یابد و اگر این سطح هم شکسته شود باعث ریزش بیشتر قیمت به سوی سطح حمایت بعدی ۳۹۵۲ می شود.

در چارت پایین به وضوح مشخص است که این سطوح حمایت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی و ۱۲۳٫۶ درصدی از موج نزوی (۳) یعنی سومین موج از موج بزرگ C قرار دارند که از سطح ۸۳۴۶ (بالاترین سطح ۴ فوریه ۲۰۱۳) شکل گرفته است. به باور ما این موج نزولی قادر است که تا سطح ۳۴۳۳ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) یا سطح ۲۵۹۴ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) ریزش داشته باشد.

الگوی سر و شانه بزرگی که در بین اکتبر ۲۰۰۹ و آوریل ۲۰۱۳ شکل گرفته است اشاره به همین هدف نزولی ۲۵۹۴ دارد. با توجه به این موضوع که حرکت نزولی از سطح ۱۰۱۹۰ (بالاترین سطح فوریه ۲۰۱۱) در حال اصلاح موج بزرگ افزایشی از سطح ۱۳۳۶ (پایین ترین سطح نوامبر ۲۰۰۱) می باشد بنابراین منطقی است که انتظار داشته باشیم قیمت مس دوباره سطح ۲۸۲۵ (پایین ترین سطح دسامبر ۲۰۰۸) را لمس کند.

محتمل ترین سناریوی ممکن آن است که قیمت مس موقتا به پایین سطح ۲۸۲۵ برسد و پس از آن در نزدیکی سطح ۲۵۹۴ شروع به یک حرکت اصلاحی قابل توجهی کند. با این حال هدفهای نزولی ۳۴۳۳ و ۲۵۹۴ برای سه ماهه اول سال جاری کمی دور از تصوّر به نظر می رسند و هدف واقع بینانه ما ریزش قیمت مس به سطوح ۴۲۷۲ و ۳۹۵۲ خواهد بود که در چارت پایین مشخص هستند.

به باور ما حرکت اصلاحی که در برخورد به سطح ۴۴۴۳ (پایین ترین سطح ۲۳ نوامبر) اتفاق افتاده است صرفا یک پول بک به سوی سطح ۴۷۹۱ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) محسوب می شود که مقاومت قوی مس می باشد و این حرکت اصلاحی پیش بینی می شود در حوالی سطح مقاومت ۴۷۹۱ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) پایان یابد و پس از آن باز هم به سقوط بیشتر قیمت مس به سوی سطوح ۴۲۷۲ و ۳۹۵۲ دلار/تن منجر شود که در چارت پایین مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی مس در بازار بورس فلزات لندن

آلومینیم