تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم اگر قیمت موفق به تثبیت پایین سطح ۱۰۹۵ و پس از آن شکست سطح حمایت ۱۰۸۳ و ۱۰۷۰ شود به سطح ۱۰۶۴ کاهش یابد. شرایط ریسک پذیری و افزایش شاخص های سهام در بازار بر روند حرکت اونس طلا تاثیر گذار خواهد بود و معمولا باعث کاهش قیمت اونس طلا می شود.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است سطح حمایت ۱۰۸۳ بر روی خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی ۱۳۰۶ (بالاترین سطح ۲۲ ژانویه ۲۰۱۵) به ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) قرار داشت که شکسته شد و حمایت بعدی بر روی سطح ۱۰۶۴ (خط فیبوناچی ۷ درصدی) قرار دارد و اگر این سطح هم شکسته شود باعث ریزش قیمت به سوی سطح ۱۰۴۵ می شود.

در حرکت صعودی تنها به شرط شکسته شدن سطح ۱۰۸۵ باعث برگشت قیمت به سوی سطوح ۱۰۹۵ ، ۱۱۰۰ و ۱۱۰۷ می شود که در چارت پایین مشخص شده است. زنگ افزایش دیگر نرخ بهره بانک فدرال دوباره به صدا درآمده است و این مهم خریداران طلا را دلسرد نموده است که نتیجه آن، سقوط شدید و سریع دیروز بود.

اگر سطح حمایت ۱۰۷۰ شکسته شود احتمال تشکیل یک روند میان مدت نزولی برای آن را به همراه دارد در غیر این صورت ممکن است مجدد به سوی سطح ۱۰۹۵ برگردد. هر چند انتظار می رود در جلسه آخر ماه جاری بانک فدرال نرخ بهره بانکی آمریکا بدون تغییر رقم ۰٫۲۵% – ۰٫۵۰% باقی بماند اما برای ماه مارس گمانه زنی های در خصوص افزایش نرخ بهره وجود دارد.

چنانکه قبلا نیز بدان اشاره کردیم بطور سنتی، هنگامی که سرمایه گذاران متمایل به خرید سهام می شوند و بازارهای این بخش رونق می گیرد، ارزش دلار آمریکا افزایش می یابد و از سوی دیگر ارزش دارایی های مطمئن سرمایه گذاری از جمله اوراق قرضه و طلا کاهش می یابد و معامله گران در سودای سود بیشتر، به بخشهای پرریسک معاملاتی نظیر سهام توجه می کنند که حرکت دیروز نمونه ای از این حرکت بود.

در تقویم اقتصادی امروز از آمریکا، آمارهای اقتصادی تاثیرگذاری از جمله قیمت تولیدکنندگان، خرده فروشی، آمار صنعتی فیلادلفیا، تولیدات صنعتی و تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان منتشر خواهد شد و تجربیات اخیر حاکی از آن است که نوسانات اونس طلا متکی به تغییرات در وضعیت بازارهای مالی و گمانه زنی ها از سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا در خصوص نرخ بهره باقی خواهد ماند.

از این رو برای امروز بسته شدن قیمت در زیر نرخ ۱۰۸۳ و شکست سطح ۱۰۷۰ می تواند به استمرار حرکت نزولی به سوی سطح ۱۰۶۴ بیانجامد که در چارت زیر مشخص است در غیر این صورت نوسانات قیمت مابین نرخهای ۱۰۷۰ و ۱۰۹۵ ادامه خواهد داشت و معامله گران ترجیح دادند تا هنگام مشخص شدن اخبار امروز از آمریکا منتظر بمانند. یادآوری می شود در حرکت صعودی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۱۰۹۵ سیگنال خرید به سوی سطوح ۱۱۰۰ و ۱۱۰۷ صادر خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا