تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم قیمت آن تا سطح ۳۰٫۹۲ دلار/بشکه کاهش یابد و شکست آن سیگنال فروش تا سطح ۳۰٫۱۳ و پس از آن سطح ۲۹٫۶۵ صادر خواهد کرد. مقاومت قیمت نفت نیز بر روی سطح ۳۱٫۷۱ تشکیل شده است که دیروز مانع از ادامه حرکت اصلاحی قیمت گردید.

همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطوح حمایت و مقاومت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۳۰۰ درصدی ، ۳۳۸٫۲ درصدی و ۲۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی ۳ یعنی سومین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۵۰٫۹۲ (بالاترین سطح ۹ اکتبر) تشکیل شده است. در چارت پایین حرکت قیمت نفت به سوی سطح ۳۰٫۱۳ پتانسیل شروع یک حرکت مهم نزولی دیگر را ایجاد کرده است.

ادامه گمانه زنی ها از مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی می تواند، عامل محرک اصلی در شروع روند نزولی دیگری برای قیمت نفت باشد. در چارت پایین عدم توانایی قیمت نفت آمریکا در شکست سطح ۳۱٫۷۱ بیانگر آن است که حرکت اصلاحی اخیر از سطح ۲۹٫۹۳ (پایین ترین سطح ۱۲ ژانویه) در نزدیکی همان سطح مقاومت ۳۱٫۷۱ به اتمام رسیده است و باید منتظر ریزش دوباره قیمت نفت باشیم.

نگاهی به چارتهای بازار نفت نیز نشان می دهد معامله گرانی که از ابتدای سال جاری نفت را فروخته اند هم اکنون در سود قابل توجهی هستند و نیروهایی که قیمت نفت را به پایین سوق می دهند قوی تر می باشند. شکسته شدن سطح ۲۹٫۶۵ راه را برای سقوط قیمت تا نرخ ۲۹٫۰۵ و در ادامه سطوح ۲۸٫۹۷ ، ۲۸٫۲۰ و ۲۷٫۰۷ دلار/بشکه هموار خواهد ساخت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال کاهش مجدد قیمت نفت برنت به نرخهای پایین و ثبت رکورد نزولی جدید در ۱۲ ساله گذشته همان اتفاقی بود که پیشتر انتظار آن وجود داشت و بدان اشاره کرده بودیم.

چنانچه در ابتدا نیز بدان اشاره کردم در حال حاضر، نوسانات بازار نفت برنت تاثیر بسیار زیادی را از تحولات بازارهای مالی به خصوص شاخص های سهام می پذیرد، بدین جهت، توجه به نوسانات شاخصهای سهام بین الملل و سیر حرکت نقدینگی در بازار می بایست مورد توجه قرار گیرد.

در حال حاضر، قیمت نفت برنت همچنان در سطح پایین ۳۰٫۹۸ قرار دارد و این احتمال قویاً وجود دارد که حرکت نزولی آن امتداد بیشتری داشته باشد. برای امروز پیش بینی می کنیم قیمت نفت برنت سطح حمایت ۲۹٫۸۵ را دوباره لمس کند و اگر این سطح شکسته شود سیگنال فروش تا سطوح ۲۹٫۱۵ و ۲۸٫۰۲ صادر خواهد کرد.

در چارت پایین به وضوح مشخص است که از نظر بررسی شمارش امواج الیوت قیمت نفت برنت در موج نزولی ۵ یعنی پنجمین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۵۰٫۹۱ (بالاترین سطح ۳ نوامبر ۲۰۱۵) قرار دارد. در نمودار زیر، ادامه حرکت کاهشی قیمت نفت برنت را پیش بینی می کنیم.

هر چند قیمت نفت برنت در برخورد به سطح حمایت ۲۹٫۸۵ (خط فیبوناچی ۲۱۴٫۶ درصدی) مقداری اصلاح کرده است اما انتظار داریم فروشندگان دوباره در نزدیکی سطح مقاومت ۳۰٫۹۸ با هدفهای زیر ۲۹٫۸۵ و ۲۹٫۱۵ دلار/بشکه وارد بازار شوند و باید در انتظار ادامه سقوط قیمت نفت برنت و حرکت به سوی رکوردهای نزولی جدید بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت