تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم قیمت آن در هفته جاری به سوی سطح مقاومت ۹۹٫۳۲۷ افزایش یابد و اگر این سطح هم شکسته شود باعث افزایش بیشتر به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۰۰٫۲۷ می شود که در نمودار پایین مشخص است.

در چارت پایین این سطوح مقاومت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی ۱ – ۳ قرار گرفته اند که این موج از سطح ۹۳٫۸۰۶ (پایین ترین سطح ۱۵ اکتبر) شکل گرفته است. در چارت پایین به وضوح مشخص است که قیمت ایندکس دلار آمریکا در موج ۳ – ۳ قرار گرفته است که انتظار داریم در این موج تمامی آنچه باعث اصلاح قیمت از سطح ۱۰۰٫۵۱ (بالاترین سطح ۲ دسامبر ۲۰۱۵) شده است را جبران کند.

همانطور که ملاحظه می شود الگوی گوه (wedge) که بین تاریخ ۱۳ مارس ۲۰۱۵ و ۲۸ اکتبر ۲۰۱۵ شکل گرفته اشاره به افزایش قیمت به سوی اهداف ۱۰۰٫۸۵ (خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی) و ۱۰۲ دارد. در حرکت نزولی سطح حمایت بر روی ۹۸٫۳۸۴ (خط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی) وجود دارد و اگر به هر دلیلی شکسته شود باعث اصلاح به سوی سطح ۹۷٫۸۰۱ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) می شود.

در زوج ارز پوند – دلار آمریکا با توجه به سخنان امروز مارک کارنی ریس بانک مرکزی انگلیس (BoE) قیمت اکنون کف ۷ ساله گذشته خود را شکسته و فرصتهایی برای فروش در زیر نرخ ۱٫۴۲۲۸ (پایین ترین سطح سال ۲۰۱۰) بوجود آمده است و هنوز هم فرصتهای زیادی برای فروشندگان پوند است تا وارد معامله شوند.

باید توجه داشت که با توجه به کاهش قیمت پوند به پایین این سطوح اهداف نزولی بعدی به ترتیب بر روی ۱٫۴۱۰۰ و ۱٫۴۰۰۰ و پس از آن در هفته ها و ماههای آتی سطوح ۱٫۳۷۰۰ و ۱٫۳۵۰۰ (پایین ترین سطح سال ۲۰۰۹) می باشد و معامله گران همچنان به فروش پوند ادامه می دهند و از این رو، می بایست در همین سطوح برای ورود به پوزیشن فروش پوند اقدام کرد.

آقای مارک کارنی ریس بانک مرکزی انگلیس در سخنانی امروز اظهار داشت که رشد اقتصادی چین با کاهش بیشتری مواجه خواهد شد و احتمال سرایت وضعیت بحرانی چین به سایر کشورهای جهان وجود دارد و از سوی دیگر این وضعیت نشان می دهد که انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس در سال جاری چندان مطمئن نیست و اکنون انتظار می رود پوند همچنان در وضعیت نزولی به حرکت خود ادامه دهد.

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا نیز انتظار می رود در آستانه جلسه این هفته بانک مرکزی اروپا (ECB) که قرار است روز پنجشنبه برگزار شود، قیمت همچنان مابین سطوح ۱٫۰۷۷۰ و ۱٫۰۹۴۰ قرار داشته باشد و در این مسیر، سطوح حمایت به ترتیب بر روی ۱٫۰۸۲۵ ، ۱٫۰۸۲۰ ، ۱٫۰۸۰۰ و پس از آن ۱٫۰۷۸۰ و ۱٫۰۷۷۰ وجود دارند.

لازم به ذکر است سطوح مقاومت یورو نیز به ترتیب بر روی نرخهای ۱٫۰۹۱۵ ، ۱٫۰۹۲۰ و در ادامه سطوح ۱٫۰۹۳۵ و ۱٫۰۹۴۰ و ۱٫۰۹۵۵ خواهند بود. مقاومت قوی یورو بعد از سطح روانی ۱٫۱۰۰۰ بر روی سطوح ۱٫۱۰۵۰ و ۱٫۱۰۷۰ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته و بالاترین سطح دسامبر ۲۰۱۵) تشکیل شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا